Seat Toledo 1.9 TDI Stylance (2005)

De Outsider

Seat Toledo 1.9 TDI Stylance
De Seat Toledo heeft een geheel eigen stijl, die de consument ofwel bevalt, ofwel tegenstaat. Maar karakter heeft 'ie zeker. Technisch heeft de Toledo grote overeenkomsten met de VW Golf, dus dat zit wel goed.

Seat zegt dat ze 'emotie' in haar producten stopt. Maar wat voor emotie roept de Toledo op? In ieder geval verbazing. De Toledo lijkt het midden te houden tussen een MPV en een sedan. Hij combineert een hoge koets met een kort dik achterste dat doet denken aan dat van de Renault Vel Satis. Dat roept op z'n minst vragen op over de kansen van
de Toledo nieuwe stijl.

Bestuurder en bijrijder zitten op ruime stevige stoelen. Het stuur is verstelbaar. Het instrumentenpaneel bestaat uit drie ronde meters met elk hun eigen behuizing. Achter de versnellingspook loopt de tunnelconsole omhoog om over te gaan ineen armsteun – met dubbel opbergvak – tussen de voorstoelen. Behalve in de middenarmsteun kun je ook spullen kwijt in ruime portiervakken. Er is aflegruimte op de tunnelconsole en naast de handrem  vinden we bekerhouders.

We gaan naar de achterbank. Daar wordt eens te meer duidelijk dat de nieuwe Toledo een soort MPV is. Hij biedt voor drie personen een prima hoeveelheid beenruimte en dankzij het hoge dak zelfs  veel hoofdruimte. Losse spullen kunnen de achterpassagiers kwijt in flinke portiervakken en in bakjes links en rechts naast de achterbank. Het  middelste gedeelte van de achterbankleuning vormt voorover geklapt een soort tafeltje, met twee bekerhouders.

De rugleuning laat zich in een aantal standen vastzetten. En klap je hem neer – wat in ongelijke delen kan – dan  schuift de zitting een stukje naar voren.Onder het gedrongen achterste van de Toledo gaat een grote, goed toegankelijke bagageruimte schuil. Hij is zelfs groter dan hij op het eerste gezicht lijkt, want onder de dubbele bodem is nog méér plaats voor bagage.

Pompverstuiver
Seat kan putten uit de collectie motoren van Volkswagen. Vandaar dat we in de Toledo 1.9 TDI de 1.896 cc achtkleps viercilinder terugvinden, die met pompverstuiverinjectie goed is voor 105 pk en een koppel van 250 Nm. De Toledo loopt volgens de fabriek 183 km/h en uit de technische gegevens leren we dat de Toledo 12,4 seconden voor de spurt van nul naar honderd nodig heeft. Wij klokten de Seat op 11,7 seconden.
Bij de koude start en als je vol gas geeft,  zijn er wel wat dieselgeluiden te horen. Bij
constant snelwegtempo constateerden we geen hinderlijk gerucht en de geluidsmeter gaf nette waarden aan. De motor is prettig soepel, doordat hij een hoog koppel  ontwikkelt.
Bij een betrekkelijk gering aantal krukasomwentelingen kun je makkelijk vanuit lage toeren versnellen. Bij de Toledo nieuwe stijl hadden we zo onze twijfels; een hoge zit in een MPV-achtig model associeer je niet met een pittig rijkarakter. De Toledo heeft een duidelijk op comfort afgestemd onderstel dat alleen af en toe een korte oneffenheid duidelijk doorgeeft.
Het is niet week en de Seat helt in bochten ook niet hinderlijk over. Het lijkt dat de auto een karakter heeft waarmee hij z'n bestuurder niet te veel 'lastig valt'. Z'n elektromechanische stuurbekrachtiging werkt bij lage snelheden vrij licht, maar assisteert minder als het harder gaat. Dat wil nog niet zeggen dat de Spanjaard dan
scherp stuurt, maar de wielen volgen wel het opgedragen spoor. De wagen ligt degelijk en solide op de weg. Z'n vijfbak, die zich met een lichte weerstand laat bedienen, schakelt exact. 

ABS is standaard, net als noodstopbekrachtiging,airbags, hoofd- en zijairbags vóór.  Hetzelfde geldt voor airconditioning,  een boordcomputer, cruise control en mistlampen vóór. De Toledo heeft ook lichtmetalen velgen, een audio-installatie en elektrisch bedienbare zijruiten achter.

Signalement

Merk Seat
Model Toledo 1.9 TDi Stylance
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.695

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.896 cc
Maximaal vermogen 77 kW / 105 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.458 mm / 1.768 mm / 1.572 mm
Wielbasis 2.578 mm
Massa leeg 1.404 kg
Laadvermogen 625 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 750 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 183 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,7 s (fabrieksopgave: 12,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,6 s / 6,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,0 s / 11,0 s
Brandstofverbruik 5,5 l/100km
CO2-uitstoot 149 g/km