Seat Toledo 1.9 TDi Stylance (2005)

autoreview

Seat Toledo 1.9 TDi Stylance (2005)

Signalement

UitvoeringToledo 1.9 TDi Stylance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Seat is blijkbaar vastbesloten alle fouten die gemaakt zijn bij de marketing en positionering van deze Toledo niet meer te maken met de recente introductie van de Altea XL. En met succes: ineens is de Altea XL ontdekt als sportieve gezinsauto en wordt zijn design geprezen, terwijl de Toledo vrijwel hetzelfde biedt.

In eerste instantie presenteerde Seat de Toledo als ‘ruime vierdeurs met grote achterklep’, maar in feite is het gewoon een Altea met ‘kont’, laten ze zeggen een Altea SL. Hierdoor heeft de Toledo kenmerken heeft van een MPV en een (wat hoger dan gemiddelde) hatchback. De auto is ontzettend mooi en sportief gelijnd, zeker met de 16 inch lichtmetalen velgen die op deze versie standaard zijn. Vooral van opzij ziet de auto er wat evenwichtiger uit dan een (gewone) Altea. Een overwegend argument bij aanschaf was het geweldige rijplezier dat deze auto geeft, dat in de praktijk ook ten volle wordt waargemaakt. De 1.9 TDI van 105 pk, bekend uit diverse andere VAG modellen, is redelijk stil en met een koppel van 250 Nm kun je vlot met het verkeer mee. Geen scheurijzer, maar het is ten slotte een familie-auto. De 1.9 TDI is misschien niet de meest verfijnde dieselmotor, maar hij is bijzonder betrouwbaar en zolang je tussen de 2000 en 3000 toeren blijft stil en met een lekker koppel. Een caravan trekken van 1300 kg (plus een compleet gezin) leveren geen enkele probleem op.

De stuurbekrachtiging werkt fantastisch en de wegligging is lekker stevig. Door de korte draaicirkel is het heerlijk sturen. Bij bepaalde soorten wegdijk (Moerdijkbrug) zijn er wel duidelijk rolgeluiden te horen (Pirelli banden). Soms ook wat windgeruis bij hogere snelheden, maar dat vind ik niet echt storend.

De uitrusting van deze Stylance uitvoering is heel compleet, inclusief volautomatische airco (links/rechts gescheiden), cruise control, radio/CD met 8 speakers, lederen stuurwiel en pookknop etc. We hebben regelmatig drie kinderen op de achterbank en dat is goed te doen, ook in het midden. Dit in tegenstelling tot de sport-uitvoeringen, waar de middelste zitplaats erg smal is uitgevallen. De veiligheidsuitrusting is dik in orde met 8 airbags en anti-whiplash hoofdsteunen. Deze versie heeft wel traction control, maar geen ESP.

Enkele zaken vallen op:
- de A-stijlen zijn vrij dik, mede door de ruitenwissers die daar een plaats moeten vinden, waardoor zicht schuin naar voor soms wat minder is;
- displays van airco en radio zijn met (Polaroid) zonnebril niet af te lezen;
- zowel van voor als van achter is de carrosserie onoverzichtelijk. Dit is niet ongebruikelijk bij een MPV.
- wat verslavende handigheidjes: na een korte tik knipperen de richtingaanwijzers drie keer, handig bij van rijstrook wisselen. Na het besproeien van de voorruit wordt na ca. 8 seconde nog een keer gewist om de laatste restjes weg te vegen.
- koppelingspedaal vraagt wat gewenning; de eerste weken regelmatig stil gevallen.
- handige bergruimtes in de middenconsole, in de hoedenplank en onder de voorstoelen.
- buitenspiegels zijn helaas niet verwarmd, maar wel elektrisch verstelbaar en inklapbaar(!).
- nette afwerking dashboard, bagageruimte enz.
- perfecte cruise control.
- door de recente aanschaf van een hond bewijst de dubbele bodem in de kofferbak zijn nut. Hieronder gaat nog eens 100 liter bagageruimte schuil (waardoor de totale bagageruimte op 500 liter uitkomt). De hond zit er bovenop zonder dat ie ergens aan kan. (Jammer dat de nieuwe Altea (XL) deze dubbele bodem niet meer heeft.)
- in 97.000 km nog nooit olie moeten bijvullen.

Al met al een fantastische auto, waar het met veel plezier in rijden is. Door over te stappen van een Toyota naar een Seat heeft emotie het even gewonnen van het verstand. Na 2 jaar en 4 maanden maakt Seat het vertrouwen nog steeds waar. Deze Toledo geeft trouwens veel meer rijplezier dan de nieuwe Corolla Verso, waar we ook nog proefritten mee gemaakt hebben.

Update na 14.200 km: het verbruik heeft zich gestabiliseerd op ca. 1 op 15,5. Met veel snelweg valt dit een beetje tegen. Inmiddels ook de eerste ritjes met de caravan gemaakt (1300 kg). Daar heeft deze Toledo totaal geen moeite mee. Veel trekkracht onderin en dat merk je.

Update na 48.000 km: de Toledo blijft een unieke verschijning in Nederland. Voor mij blijft het de perfecte auto met voldoende ruimte voor het gezin en tijdens vakanties, zonder de hele week in een busjes-achtige MPV te moeten rondrijden. Het verschil met een Altea is 100 liter bagageruimte (en een andere achtersteven), dus ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar een meerprijs voor overheeft. De 1.9 TDI is inmiddels lekker soepel, verbruik tegen de 1 op 16. Bij 48.000 km. twee nieuwe voorbanden (wederom Pirelli) aangeschaft.

Bij 60.000 km twee nieuwe achterbanden. Bij 67.000 winterbanden aangeschaft en laten monteren. Inmiddels liggen de Pirellis er weer onder.

Per januari 2007 gratis een jaar mobiliteitsservice van Seat gekregen. Nog geen gebruik van hoeven maken. Bij 90.000 km een (gratis) roetfilter laten monteren. Dit geeft af en toe een fluitend geluid. Bovendien loopt de motor hierdoor anders. Alsof hij stationair meer toeren maakt, maar bij doorrijden juist minder. Is even wennen, maar zal zo wel horen.

Per mei 2008 auto ingeruild.

PROBLEMEN

In het begin probleem met knipperlichten achter (vielen vaak uit). Na 1,5 maand is het probleem spontaan verdwenen. Verder geen enkel probleem!
Bij eerste onderhoudsbeurt is een modificatie uitgevoerd aan de zijspiegels, waardoor het windgeruis is afgenomen.

Update na 31.500 km: enkele rammels in het interieur worden hopelijk binnenkort opgelost. Probleem met verlichting linksachter is sinds enkele weken weer terug. Af en toe valt knipperlicht spontaan uit.

Update na 48.000 km: wederom heeft een modificatie plaatsgevonden voor de knipperlichten achter. De cruise control liet het na 40.000 km regelmatig afweten; regeleenheid is onder garantie vervangen.

Update na 78.000 km. Na 60.000 km binnen een week beide koplampen moeten vervangen. Doordat de verlichting automatisch uitgaat na het verwijderen van de sleutel (met vertraging), laat ik deze bijna altijd branden. Kort voor het verstrijken van de garantieperiode is de printplaat van het achterlicht vervangen (scheurtje). Verder geen enkel probleem en nog steeds veel rijplezier.

Update na 97.000 km. Rond 90.000 km is mechanisme van linkerportierraam vervangen (verlengde garantie/coulance).

Update na 112.000 km. Auto ingeruild voor een Ford S-Max, omdat toch wat meer ruimte op de achterbank wenselijk was. Gedurende 3,5 jaar heeft deze Seat ons nooit echt in de steek gelaten.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.