Seat Leon ST Cupra R - Eerste rijtest
Powerstation van Spanjaarden
35 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Ondanks de lancering van het submerk Cupra is de snelste Spaanse stationwagen ooit nog steeds een Seat. Roy ging een exclusief een blokje om met de Leon Cupra R ST.
Het Cupra-label zit in een overgangsfase. Afgelopen jaar beleefden we de lancering van Cupra als separaat merk, met auto’s zonder S-logo. Ze hebben hun eigen beeldmerk, al is de basis van de auto’s (uitgezonderd vooralsnog de Cupra Ateca) zo Seat als maar kan. Interessant wordt of de modellen straks in Nederland op het kenteken ook Cupra zullen heten. Zo zijn de Abarth-modellen volgens de RDW altijd gewoon Fiats, ondanks alle schorpioenlogo’s. Het ging de Spanjaarden te ver de al bestaande Seat Leon Cupra om te katten. Dat gebeurt met de volgende generatie, die dan in de snelste trim Cupra Leon gaat heten.
Het kanon dat de huidige generatie uitgeleide doet, is dus nog steeds een Seat, al is het de heftigste Cupra-versie ooit. De Cupra R werd begin vorig jaar gelanceerd als hatchback, in een beperkte oplage, en nu volgt de ST. Ook in beperkte serie, de Nederlandse importeur verwacht slechts tussen de vijf en tien auto’s op kenteken te krijgen. De prijs: rond € 60.000, wat vrij bizar is voor een Seat. Maar als we onder de streep bekijken wat je hiervoor terugkrijgt, dan vinden we hem zeker niet te duur. Wat feiten: de auto heeft Volkswagens succesvolle 2.0 turbo aan boord en wel met 300 pk. Doordat de Cupra R ST standaard vierwielaandrijving en een DSG-automaat heeft, kom je goed van je plek, zodat je hem net onder de 5 tellen naar 100 km/h krijgt. Dat is nogal wat voor een ‘hot hatch’.
ASFALTKLEVER
Het bochtengedrag maakt nog meer indruk dan het sprintvermogen. De dempers zijn anders gekalibreerd, de auto kreeg voor en achter extra camber en is breder gemaakt. De besturing is directer en communicatiever dan voorheen. Dat gaat gepaard met een opvallend scherpe neus, waardoor je de Cupra werkelijk een bocht in ramt. De standaard Michelin Pilot Sport Cup 2-banden hebben in droge condities zo ontzettend veel grip dat onderstuur erg ver weg ligt bij het insturen. Ga vervolgens op het gas en de vierwielaandrijving helpt je alle pk’s op de weg te zetten. Geen gekreun, geen bandengekrijs en geen auto die zichzelf naar buiten duwt. Enkel grip, grip en nog eens grip. De bochtsnelheden zijn zo hoog dat je je moet dwingen je voet op het gas te houden, waar je niet op rekent in dit autosegment. Het geeft de vibe van een cup-auto, wat tot nu toe enkel de Focus RS wist op te wekken. De Civic Type R is scherper en vooral agressiever, maar door zijn voorwielaandrijving een heel ander soort auto dan deze knal-station.
Door zijn vorm denk je aan de Audi RS4 en RS6, die op een andere manier een vergelijkbaar rijgedrag vertonen. Op het circuit ontdek je dat deze auto’s op de limiet weinig speels zijn, maar op de (droge) openbare weg liggen de grenzen van de tractie zo ver weg, dat je ze niet kunt benaderen zonder je als een idioot te gedragen. De neus volgt gewoon de stuurinput, vervolgens vloer je het pedaal: klaar.
Doordat de motor een grote powerband heeft, heb je bijna altijd genoeg trekkracht. Enkel onder de 2.500 tpm moet de turbo even wakker worden, maar wat wil je met zo’n joekel die 300 pk uit 2,0 liter moet persen. Het blok klinkt goed, al lijkt de sound vooral via de speakers tot je te komen. De nieuwe zeventrapsautomaat met dubbele koppeling kan het tempo met opschakelen prima aan, maar zodra je met aanremmen wilt terugschakelen, reageert de transmissie niet altijd even scherp. Ook voel je de schakelmomenten niet altijd goed, waardoor je twijfelt in welke versnelling je precies zit. Iets meer agressie zou de DSG-automaat meer bij het rijden betrekken. Het is niet verkeerd, maar hij heeft niet meer de voorsprong van weleer. Daarbij zijn de flippers achter het stuur iel en slapjes. Jammer, als je ziet hoe dik de auto verder is aangekleed.
COMPLEET
Omdat Seat nogal wat Cupra-varianten levert, onderschatten mensen wellicht waartoe juist deze versie in staat is. De R gaat merkbaar verder dan de gewone Cupra en in vergelijking met de Golf R Variant merk je dat deze Seat een tandje wilder is en de bestuurder meer bij het rijden betrekt. Het is de Spanjaarden gelukt het vleugje logheid dat die Golf heeft, in de ST te elimineren. Bij snelle links-rechtscombinaties verwacht je wat beweging aan de achterkant, maar de dempers houden de koets zeer strak en met controle op het asfalt. Dit zorgt voor zoveel extra snelheid dat het zonder twijfel een snellere auto is dan de jongste Renault Mégane RS, waarin je veel meer een gevecht aan het leveren bent. Overigens is de Trophy-versie van die snelle Fransman net gelanceerd, dus wie weet verandert dat de zaken!
De eerdergenoemde (verwachte) prijs voor deze snelle station is ronduit fors, maar er zit wel alles op en aan: klimaatcontrole, luxe multimedia, sportstoelen, carbon spoilers en splitters, veiligheidssystemen, stoelverwarming, dikke audio en nog veel meer. Daarbij heb je een auto met een gigantisch vermogenspotentieel. Een drie keer zo dure Audi RS6 is nog niet eens twee keer zo snel. Dan nog een tip voor die paar gelukkige kopers in Nederland: sommige buitenlandse importeurs leveren een vermogensupgrade naar 365 pk. Dit dankzij motortuning van Abt. De Nederlandse importeur doet dit niet, maar veel Seat-dealers kennen de weg naar Abt goed. Geloof ons: de auto kan deze extra pk’s zonder moeite kwijt, waardoor de ‘value for money’ van de auto nog toeneemt. En omdat het een ST is kun je hem thuis nog aan de familie verantwoorden ook! Dat magische RS6-gevoel was nog nooit zo dichtbij.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Prima motor, supersnel ding
- +Waanzinnig onderstel
- -Automaat niet altijd even goed bij de les
- -Gelimiteerd en vrij duur
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Leon ST 2.0 TSI Cupra 300 4DRIVE |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 49.125 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 221 kW / 300 pk bij 5.300 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.548 mm / 1.816 mm / 1.431 mm |
Wielbasis | 2.631 mm |
Massa leeg | 1.457 kg |
Laadvermogen | 633 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 750 kg |
Banden | 235/35R19Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,9 s |
Brandstofverbruik | 7,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 161 g/km |
PRIVATE LEASE Seat Leon
Had je deze auto's al gezien?

Seat Leon ST Xcellence 1.5 TGI (CNG gas) / LED / ACC / CarPlay / Navi / DAB
- 2019
- 85.392 km

Seat Leon ST 1.8 TSI FR Panorama|ACC|1500kg Trekgewicht|Apple Carplay|DAB|Alcantara
- 2018
- 96.514 km

Seat Leon ST 1.4TSI 150Pk Dsg FR-Intense PANO | FULL LED | CAMERA | SEAT SOUND | STOELVERW | CARPLAY | LMV 18'' | NAVI | DAB
- 2018
- 98.748 km
Lezersreacties (35) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.