Seat Leon Cupra R – Leon 1.9 TDI 130 pk

Opgewaardeerd

Seat Leon
Seat heeft voor het modeljaar 2004 twee nieuwigheden in petto voor de populaire Leon. De eerste is een nóg snellere Cupra R en de tweede is de komst van de 130 pk 1.9 TDI. AutoWeek stapte in de buurt van Barcelona achter het stuur van de nieuwe versies.

Je kunt niet zeggen dat de Leon Cupra R een sloom karretje is. Zijn 1,8-literturbomotor is immers goed voor 210 pk en hij gaat daarmee als een speer. Maar dat vond Seat kennelijk toch nog niet genoeg. De Cupra R, die door Seat Sport en Seats Technical Centre is ontwikkeld en vorig jaar mei op de markt kwam, is inmiddels al weer 'opgewaardeerd' met 15 pk. Dat moet voor de mannen van Seat Sport overigens een koud kunstje zijn geweest, want dat is gebeurd door een kleine ingreep aan het motormanagementsysteem. 'Chiptuning' heet dat in de volksmond.

En dat is dus precies wat de huidige veertien Nederlandse bezitters van de 'oude' Cupra R alsnog zouden kunnen laten doen. Daarmee brengen ze hun snelle Leon dan up-to-date en hoeven ze in het dagelijkse verkeer de nieuwe versie geen duimbreed toe te geven. Dat het om minimale verschillen gaat, spreekt natuurlijk vanzelf. De eerste Cupra R heeft een topsnelheid van 237 km/h, terwijl de teller van de nieuwe versie op 242 km/h blijft steken. Ook op de sprint van 0-100 km/h is er een verbetering van tweetiende seconde: de nieuwe Leon Cupra R heeft er zeven tellen voor nodig. Het gemiddeld brandstofverbruik gaat daarbij van 8,7 naar 8,9 l/100 km.
Het extra motorvermogen zou een aanslag kunnen vormen op de aandrijfassen en daarom heeft Seat Sport nieuwe exemplaren toegepast, net als gewijzigde wielnaaflagers.
Seat brengt de Cupra R nu uit met standaard Recaro-stoelen, die bij het oude model nog als optie voor € 2.250 in de prijslijst stonden. Seat heeft de prijs meteen maar € 4.495 (ja, u leest het goed: viereneenhalfduizend euro) verhoogd tot € 36.995 Per saldo betaal je dus voor die vijftien extra pk's € 2.245. Bij navraag zei de Seat-woordvoerster dat 'de prijs meteen gelijk getrokken is met die van de concurrentie'.

Rijden met een R
Rijden met de Cupra R was altijd al een feest en dat is er met 15 pk extra natuurlijk niet minder op geworden. In het heuvelachtige gebied rond Barcelona kruipen we achter het stuur. Daarbij valt meteen het rode leren bandje aan de bovenkant van het leren stuurwiel. Verder is er aan het saai-zwarte interieur al evenmin iets veranderd. Jammer, want daar had Seat met een paar kleinigheden nog wel kleur in kunnen brengen! Maar het mag de pret niet deren. De Cupra R voelt zich op de snelweg en in de bergen als een vis in het water. Als je het toerental van de motor niet onder 2.000 tpm laat zakken, reageert hij als een speer op het gaspedaal. Ook in de vijfde versnelling is er nog lekker veel trekkracht, maar in 'zes' is 't toch wel een beetje gedaan. De close-ratio-bak heeft heerlijk korte schakelwegen en is berekend op een snelle hand. Daar is niets aan veranderd. Ook niet aan de nauwkeurige en directe besturing. De wegligging van de Cupra R hebben we het afgelopen jaar al regelmatig bezongen. Het sportieve onderstel is hard maar niet oncomfortabel en het laat je precies weten wat de Cupra R doet. En hoe goed. De voorwielaangedreven Leon is een beetje onderstuurd, maar met een lichtere druk op het gaspedaal is dat uitstekend te corrigeren en gaat hij gewillig door de bocht. Het brede en zeer lage rubber (225/40) dat om de fraaie 18-inchwielen is gemonteerd, zorgt daarbij voor voldoende kleefvermogen.
ESP en tractiecontrole kunnen we uitschakelen, maar helaas, helaas, als je op de limiet van de limiet zit, grijpt de elektronica toch in. Datzelfde geldt voor de remassistent, die, ook als je het niet wilt, zijn werk plichtsgetrouw verricht in samenwerking met de dikke Brembo-remmen (met ABS uiteraard).
De vernieuwde versie is al te bestellen en de eerste auto's worden aan het eind van deze maand uitgeleverd.


Dartel dieselen
Naast de opgevoerde Cupra R heeft de Leon voor het nieuwe modeljaar nu ook de beschikking gekregen over de 1.9 TDi met 130 pk. Die variant vult het dieselprogramma aan, dat tot nog toe bestond uit de 90, 110 en 150 pk-varianten van de 1,9-liter dieselmotor. De 130 pk-versie kennen we natuurlijk al van de Ibiza, Cordoba en Toledo, en staat vanaf € 25.695 in de prijslijst.
Tijdens de allereerste kilometers met de nieuwe versie vroegen we ons af of ons geheugen ons in de steek liet. De 130 pk TDi was toch niet zó suf? Maar wie net uit de Cupra R is gestapt, moet natuurlijk wel even 'acclimatiseren' en bovendien realiseerden we ons daarbij dat we op een vreselijk gemeen vals plat omhoog reden. Later, op een 24 km lang traject dat ook voor de Rally van Catalunya wordt gebruikt, heeft de 1.9 TDi zich werkelijk van zijn allerbeste kant laten zien. Alsof hij gehoord had dat we die Cupra R vóór ons wel zouden willen 'opjagen'. De TDi liet zich nauwkeurig door de snelle bochten sturen en gleed op snelheid niet rechtdoor. Goed, we moesten als een gek schakelen om onze voorganger bij te houden, maar daarmee hielden we de diesel op het juiste toerental voor de maximale trekkracht. Die bedraagt 310 Nm en ligt overigens niet bij 1.900 tpm, zoals de fabrieksopgave meldt, maar op 2.200-2.300 tpm.
Gewoon rijden met deze 130 pk TDi is dus gewoon goed. Daarom en vanwege zijn gunstige prijs verwacht Seat in Nederland dan ook tweemaal zoveel exemplaren van de 130 pk-versie te gaan verkopen als van de Leon TDi met 150 pk.

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum