Seat Leon 1.9 TDI 150pk Cupra 4 (2002)
Hoe nu verder?
Seat zet met de Leon 1.9 TDI Cupra 4 een hete hatchback neer met alle toeters en bellen die je kunt bedenken en... mét een vette dieselmotor. Met vet bedoelen we 150 pk en, nog belangrijker, 320 Nm bij niet meer dan 1900 toeren per minuut. Verder maakt Seat zijn sportieve ambities helemaal waar als je je laat zakken in de Recaro-sportzetels. Laten zakken is niet overdreven. Je zit muurvast en lekker laag in deze vijfdeurs. Voor een rij-ijzer als dit zou dat helemaal goed moeten zijn. Het stuurwiel pakt lekker aan, maar een beetje tegenvallend is de overzichtelijkheid van de meters. De schaalverdeling is behoorlijk fijnmazig, dat maakt het aflezen bij 200 km/h per uur niet makkelijker... Tweehonderd kilometer per uur? Jazeker! Dit beestje is goed voor een top van 211. En we hebben het nog altijd over dezelfde Leon-diesel. De bekende 1,9-liter 4-cilinder is voorzien van directe pompverstuivers. Bij lage toerentallen pakt de motor net even niet gretig genoeg op. Hij moet eerst een tikkeltje op gang gekomen zijn voordat 'ie presteert. Dan is hij overigens ook niet meer te houden! Hij blijft trekken in 2, 3, 4, 5 en... zelfs in 6 is de Leon niet te be-roerd om nog even te versnellen vanaf hoge snelheid. Vooral die tussenacceleraties blijven ons bij.
Grijnzen
De trekkracht in de verschillende versnellingen is dus feestelijk, maar minpunten heeft deze super-Leon ook. Behalve het haperen bij geen toeren, is er het geluid, de dieselsound maakt in de Cupra zijn rentree. Die voortdurende gretigheid van de 4-cilinder machine gaat simpelweg gepaard met een heus goed hoorbaar motorgeluid. Bij optrekken dan. Op constante snelheid is het allemaal prima te doen. En ook met de roffel bij optrekken kunnen we leven. Het komt door die hoge druk van de brandstofinspuiting. Aan de andere kant hoeft een Cupra echt niet muisstil te zijn.
Merk je nog dat je diesel rijdt? Jazeker wel, alleen is dat alleen maar positief in dit geval. Door dat altijd en eeuwig aanwezige koppel. Is het raar om een diesel-GTI te rijden? Best wel. Het is even wennen om de knop om te zetten en het potentieel van de dieselmotor vól aan te wenden om goed te presteren en dus ge-woon door te trappen. We doen 't en grijnzen van oor tot oor.
De motor is dus beresterk, mag onderin nog iets soepeler, is niet muisstil en niet superzuinig meer. Maar hij mag blijven.
De bak dan. Ook wel iets van te vertellen want... zes versnellingen. De eerste is te kort, daardoor pakt de twee een beetje bij te lage toeren op, maar daarna kan het feest beginnen. Die bak is toppie. Lekker direct en precies. Je merkt dat die zes toch wel erg ver weg ligt en het komt zelfs voor dat je uit gemakzucht het ding gewoon maar in vijf laat staan. Toch sterk zat, die beul...
Over het pedalenwerk hebben we geen klachten. Zelfs dáár ziet de Leon er gelikt uit, met smaakvolle perforaties en een giga-voetsteun. Gaaf.
Komen we bij veelbelovend bochtenwerk. En dan merk je dat die voetsteun er niet voor niets zit. De Seat gaat als op rails door elke bocht, en ga je te hard, dan schuift de kar gewoon gecontroleerd over vier wielen gelijkmatig richting het struweel. Echter, voordat dit gebeurt, ga je al behoorlijk hard. Alle bochtsnelheden daarvóór kan de auto probleemloos aan en dus haal je simpelweg iedereen buitenom in. De stabiliteit van de koets is vertrouwenwekkend. Met ESP uit en ongehoord trappen kun je in de auto glij- en slipwerk opwekken omdat het enorm scheelt of die zware turbodiesel meetrekt of opeens tegenwerkt. De 4WD past een auto als deze prima. Het stelt je in staat het motorpotentieel volledig aan te spreken.
Overtuigend vinden we de remmen. Wie iets neerzet als een Leon Cupra, is verplicht om serieus stopwerk te monteren. Dat heeft Seat goed begrepen. De schijven zijn groot, de klauwen gretig en waarschuw je passagier wanneer je een noodstop gaat maken.
Verder vinden we de algehele bediening van de auto fijn. Zoals gezegd, die zesde versnelling is wat onwennig, maar wat betreft de omgangsvormen van de hatch kun je echt iedereen ermee op pad sturen. Ondanks zijn potentieel. Jammer dat achteruit inparkeren niet zo makkelijk is door de hoge koetslijn.
Hij is niet goedkoop maar hij is uniek; deze snelste diesel-Leon. Is de hete Spanjaard té prijzig? Lastig te beantwoorden. Of misschien ook niet. Voor dit geld mag je best een perfecte hete hatch verwachten. Dát nu maakt de Leon 1.9 TDI Cupra 4 niet helemaal waar.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Leon 1.9 TDi 150pk Cupra 4 |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 31.570 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.896 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.184 mm / 1.742 mm / 1.457 mm |
Wielbasis | 2.513 mm |
Massa leeg | 1.425 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 650 kg |
Banden | 225/45WR17Prijzen |
Topsnelheid | 211 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,8 s (fabrieksopgave: 9,1 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,5 s / 9,6 s |
Brandstofverbruik | 5,7 l/100km |
PRIVATE LEASE Seat Leon
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Frappante overeenkomsten tussen eerste Seat Leon Cupra en de Cupra Born

Seat Leon 1.8-20VT Topsport – 2005 – 360.161 km - Klokje Rond

Op de Rollenbank: Seat Leon V6 Cupra 4

Seat Leon 1.8 20VT Cupra R (2004)

Seat Leon 1.6 16V Executive (2004)
