Seat Leon 1.8 20VT Cupra R (2003)
Imagebuilder pur sang
Seat doet hard z'n best om een sportief imago te creëren en heeft daarvoor Seat Sport in het leven geroepen. En dat lukt aardig, de sportieve automobilist wordt met de Seat Leon zelfs bijzonder goed bediend. Wij voelen de topper van de reeks aan de tand, de voorwielaangedreven Cupra R met het 210 pk leverende 1,8-liter turboblok met twintig kleppen en 270 Nm koppel. Het is een bekende motor binnen het VW-concern, die een reeks producten van de Volkswagen-groep aandrijft. De Seat Leon Cupra R is herkenbaar aan een forse voorbumper met enorme barbecueroosters en hij heeft dikke Brembo remklauwen achter zijn gigantische sportwielen. Seat heeft ook een poging gedaan het interieur op te vrolijken, maar zwart voert de boventoon en daar veranderen de witte wijzerplaten, aluminium details en de rode accenten weinig aan. Recaro tekende voor de optionele sportstoelen. Die bieden een tikkeltje te weinig steun aan de bovenkant van de rug. Overigens weten we uit ervaring dat de standaard stoelen zeker zo goed zitten.Voorzichtig doseren we het gas terwijl we de koppeling laten opkomen. Het ESP van de Leon staat uitgeschakeld omdat we zélf de pk's willen bedwingen, en dan is het uitkijken met al die kracht op de voorwielen. We drukken op de stopwatch en zien dat de Leon in 7,3 tellen een snelheid van 100 km/h bereikt. Bij het overschakelen heeft de turbo van de Seat even tijd nodig om weer op stoom te komen. Maar dan worden we beloond. We zijn niet masochistisch van aard, maar déze schop onder onze kont is puur genieten. Het geluid van deze Cupra is rauw, hees en in hoog tempo gaan we richting de 200. De Cupra R heeft een zesversnellingsbak. De bakverhoudingen liggen lekker dicht bij elkaar, waardoor de Leon in elke versnelling goed oppakt. De zesbak functioneert prima, maar mist enige souplesse en precisie. Daarbij is de slag van het koppelingspedaal van de Leon aan de lange kant.
Sportief onderstel
Het tweede meetpunt, de 180 km/h vanuit stilstand, bereiken we na 21,4 tellen. Ondanks het uitgeschakelde ESP voelen we, als we een bocht insturen, dat de elektronica met remingrepen de Seat stabiliseert. In tegenstelling tot de tractiecontrole blijft dit deel van het systeem wél werken. Jammer voor het pretgehalte, hierdoor kunnen we de auto niet de bocht in 'zetten' zoals we eigenlijk zouden willen. Wel goed voor de veiligheid, natuurlijk. De Leon Cupra R is stevig geveerd en mooi uitgebalanceerd. Naast vering en demping werden ook de ophangpunten, de wielgeometrie en de stuurinrichting onder handen genomen. De communicatie met het onderstel is perfect en hij reageert heerlijk direct op commando's van de bestuurder. Gas los in de bocht en de neus trekt direct naar binnen. Doe dit in het extreme en de achterkant komt zelfs omzetten. Met wat gas erbij en een tikkeltje tegenstuur is die glijdende kont echter gemakkelijk weer te corrigeren. Behalve 'gegumd' hebben we natuurlijk ook braaf meegehobbeld met het dagelijkse verkeer. Daar merkten we dat je door het sportieve onderstel van de Leon Cupra R op de openbare weg wat comfort inlevert. Maar die ongemakken moet je maar voor lief nemen. Dat hoort nu eenmaal bij een ultrasportieve auto voor straatgebruik. Het is even slikken om ruimschoots meer dan 30.000 euro neer te moeten tellen voor een Leon. Maar het is een auto met een opdracht, een imagebuilder pur sang.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Leon 1.8 20VT Cupra R |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.350 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.781 cc |
Maximaal vermogen | 165 kW / 225 pk bij 5.900 tpm |
Maximaal koppel | 280 Nm bij 2.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.184 mm / 1.742 mm / 1.439 mm |
Wielbasis | 2.513 mm |
Massa leeg | 1.320 kg |
Laadvermogen | 491 kg |
Banden | 225/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 242 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,3 s (fabrieksopgave: 6,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,5 s / 4,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 5,9 s / 7,4 s |
Brandstofverbruik | 8,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 213 g/km |