Seat Leon 1.8-20VT Topsport – 2003 – 484.475 km - Klokje rond
Op zijn laatste benen
92 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Joost Berendsen
- Klokje rond
Het was liefde op het eerste gezicht voor Baris en zijn sportieve Seat Leon uit 2003. Na meer dan dertien jaar en met bijna vijf ton op de teller ervaart hij nu druk vanuit zijn omgeving om over te stappen op iets nieuwers. Moet hij zich daarvan iets aantrekken?
'Ik moest deze hebben'
De 35-jarige Baris Koyuncu uit Roosendaal trakteerde zichzelf in 2011 op zo’n snelle, zwarte Seat Leon 1.8-20VT Topsport uit 2003. “De vorige eigenaren kregen kinderen, dus ze hadden een grotere auto nodig. De Leon is toen ingeruild bij het garagebedrijf van mijn oom, want zij waren bevriend met hem. Het leek mijn oom wel een leuke auto voor mij, dus ben ik met mijn vader gaan kijken.” Baris hoefde niet lang na te denken over de aanschaf. “Ik moest deze Seat gewoon hebben, want het was echt een mooi ding. Die sportieve uitstraling in combinatie met een turbomotor van 180 pk, dat zag ik wel zitten.”
Door de vorige eigenaren waren er al wat aanpassingen gedaan aan de Leon, maar dat was nog niet naar volle tevredenheid. “De motor was getuned, aan de voorkant zat er een veerpootbrug op en er waren 18-inch lichtmetalen wielen gemonteerd. Zelf heb ik er een downpipe onder laten zetten voor wat meer vermogen en een lager verbruik. Aan de voorkant heb ik er xenon ingezet, de knipperlichten aan de zijkant zijn nu zwarte ledlampjes. Verder heb ik de remklauwen rood geverfd en geperforeerde remschijven laten monteren.”
Dat Baris voor de rest vooral gehecht is aan de originaliteit van zijn Seat, wordt wel duidelijk. “Uiteindelijk heb ik toch maar weer de originele 17-inch wielen eronder gezet, want dat maakte hem wat zuiniger en comfortabeler. Ik heb de versnellingspook wel eens vervangen, maar dat vond ik helemaal niets. Toen heb ik de oude maar weer teruggezet. Verder heb ik er bijvoorbeeld nooit een andere radio ingezet, het is gewoon goed zo.”
Echte rijder
In dertien jaar tijd reed Baris meer dan 300.000 kilometer, al heeft hij de Seat alleen ingezet voor privégebruik. “Ik ben iemand die vaak naar vrienden gaat om te chillen, dus dan rijd ik daar naar toe. Ook woonde een deel van de familie eerst wat verder weg, wij in Noord-Brabant en zij in Zuid-Holland. Op dit moment woont mijn zoontje op afstand, daar komen nu de meeste kilometers vandaan.” Baris is niet alleen gepassioneerd over zijn Leon, maar heeft ook een grote liefde voor autorijden. “Ik ben echt een rijder, ik kan mijzelf ontspannen als ik in de auto zit. Ik ga dan even heen en weer naar Den Haag of Amsterdam. Ik hoef soms nergens te zijn, maar dan rijd ik gewoon lekker een rondje. Dat heb ik heel vaak met deze Seat gedaan.”
Nu is het de beurt aan keurmeester Joep Schuurman voor een rondje. Hoewel een sportieve Seat, met Duitse genen, best aan onze keurmeester is besteed, wordt hij van de proefrit niet blij. “Dit ziet er niet goed uit jongens, ik zou me voor de keuring op de brug alvast schrap zetten, als ik de eigenaar was.” Dat belooft wat …
Regelmatig krijgt Baris vragen van familie en vrienden over waarom hij nog steeds in zijn oude auto rondrijdt. “Ik twijfel wel eens om over te stappen, want ik voel soms druk vanuit mijn omgeving. Mensen vragen zich dan af waarom ik zo veel geld heb uitgegeven aan de Leon, terwijl zij mensen om mij heen ziet rondrijden in nieuwere auto’s. Mijn vrienden zijn zelfs al voor mij aan het kijken naar iets anders.”
Baris heeft zelf ook al eens onderzoek gedaan naar een andere auto, maar heeft tot nu toe geen waardige vervanger gevonden voor zijn Leon. “Andere auto’s spreken mij gewoon niet aan, bijvoorbeeld qua design, betrouwbaarheid en vermogen. Een nieuwere Volkswagen Golf is leuk, maar heeft niet dezelfde pit.”
Gebrek aan bewijs
Baris heeft vertrouwen in zijn exemplaar, want hij heeft zijn auto naar eigen zeggen altijd goed bijgehouden. “Ik laat het onderhoud op tijd doen, ik wacht daar niet mee. Om de paar maanden staat de auto wel op de brug, dat is voor mij dan ook een soort uitje.” Veel werk aan de Leon is gedaan door mensen uit zijn eigen vriendenkring, maar daardoor zijn er als bewijs van de onderhoudshistorie alleen wat facturen voor losse onderdelen aanwezig. Volgens Baris schetst dat geen volledig beeld, dus somt hij wat reparaties op. “Naast het normale onderhoud zijn de turbo, de versnellingsbak, het spruitstuk, de dynamo, de kachelradiateur, de brandstofpomp, de homokineten, de voorruit en allerlei sensoren vervangen. Verder zijn er poureuze slangen, draagarmbussen en andere rubberen delen vernieuwd.”
Na zijn proefrit heeft Joep de Seat Leon op de brug gezet, maar hij laat de motor nog even stationair lopen. Dan geeft hij een paar keer flink gas en komt er een blauwe walm uit de uitlaat. “De motor verbruikt flink wat olie, dat ruik je meteen. Na bijna een half miljoen kilometer kun je er eigenlijk niet over zeuren, dan mag het een beetje versleten zijn. Maar het is natuurlijk geen goed teken.” Over het rijgedrag is Joep ook al niet echt te spreken: “Als je heel rustig rijdt, dan gaat het nog wel. Maar als je een beetje gas geeft, dan gaat alles rammelen en komt de uitlaat tegen de bodem aan. Het is allemaal niet gek met zo veel kilometers, maar het is zeker geen fris en fruitige auto meer.”
Op het moment dat de motorkap vervolgens open gaat, heeft Joep al een A4’tje volgeschreven. Rond de motor blijkt er nog meer mis te zijn: “Er lekt behoorlijk wat koelvloeistof, op verschillende plekken is de motor gewoon kletsnat. Ik vermoed dat er regelmatig koelvloeistof en olie bijgevuld moeten worden. Verder is de remvloeistof zo zwart als de nacht en de binnenkant van het reservoir is vies, daar is al heel lang niks aan gebeurd.”
Verslagenheid
Baris, die met een bevriende monteur naar de keuring is gekomen, kijkt toe. Het wordt steeds stiller rondom de brug. Dan gaat de auto omhoog en valt Joep van de ene verbazing in de andere. Onder de Leon is het niet alleen zeiknat van de koelvloeistof, maar er lekt ook op allerlei plekken olie uit de motor en de versnellingsbak. Maar er is nog meer niet in de haak: “Er is hier een koppelstang van de stabilisator gebroken en de secundaire luchtpomp ligt los. Verder ontbreken er allerlei klemmetjes, bouten en beugeltjes. Er schuurt hier een slang tegen de chassisbalk. Rond de turbo zit er van alles slecht gemonteerd en de aftermarket-lampen liggen er ook los in. “
Bij Baris overheerst inmiddels een gevoel van verslagenheid: “Het is confronterend.” Joep loopt verder onder de auto door en ontdekt nog meer ellende. “De remschijven aan de achterkant zijn zo dun, dat heb ik nog nooit gezien. Ook zijn de achterbanden aan de buitenzijde helemaal kaal, die hebben ooit voor langere tijd te weinig lucht gehad. Deze Seat zou eigenlijk niet meer de weg op moeten. Er is veel achterstallig onderhoud en in het verleden is er ook slecht aan gesleuteld. Ik zou er niet meer aankomen en de Leon gewoon weg doen.”
Na afloop van de keuring is Baris teleurgesteld in het oordeel van Joep, maar zijn liefde voor de Leon is nog niet bekoeld. “Ergens zag ik het wel aankomen, want ik was al op de hoogte van een aantal dingen. Het is een grote lijst, maar ik ga het gewoon laten maken.”
Eigenaar Seat Leon
Naam Baris Koyuncu
Bouwjaar 1989
Woonplaats Roosendaal
Beroep Geluidsman
Eerste auto Ford Focus
Vorige auto Dezelfde Ford Focus
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Ik mis een infotainmentsysteem.”
Wat is je langste reis met deze auto? “Naar Duitsland.”
Onderhoudshistorie
- 2015 koelvloeistof- en ontluchtingsslangen
- 2015 remlichtschakelaar
- 2017 draagarmrubbers
- 2018 distributieset, multiriem
- 2018 thermostaat
- 2021 radiateur
- 2021 motorsteun
- 2024 uitlijnen
- 2025 lichtschakelaar
Wat mankeert er aan de Seat Leon?
- Motor start nauwelijks, startmotor of accu lijken versleten
- De uitlaat klinkt niet origineel en blijkt geen katalysator meer te hebben (apk-afkeur)
- Knopje voor de CV linksvoor is in het bedieningspaneel gedrukt
- Stuur en versnellingspook zijn vergaand versleten
- Bonk voelbaar bij lastwissel
- Motor maakt veel aanzuiggeluid, er lijkt wat te lekken aan het inlaattrajact
- Motor is zenuwachtig / hangt erg aan het gas
- De auto remt moeizaam en trilt met remmen op snelheid
- Onder belasting lijkt de uitlaat tegen de bodem van de auto aan te komen
- Motor levert weinig koppel, wel voldoende pk’s
- Trilt op snelheid
- Trekt scheef
- Stuur staat scheef met rechtuit rijden
- Pluimt nogal uit de uitlaat (verbruikt veel olie)
- Motor lekt op diverse plaatsen (stevig) koelvloeistof, motor- en versnellingsbakolie
- De remvloeistof is (extreem) oud
- De secundaire luchtpomp ligt los
- Diverse waterslangen, delen van de kabelboom, klemmen en beugels liggen los / zijn verkeerd gemonteerd
- De koppelstang van de stabilisator rechtsvoor is gebroken en ligt los
- De achterste draagarmrubbers aan de voorzijde zijn slecht
- Het subframe heeft schade, mogelijk door verkeerd krikken
- De achterste subframerubbers zijn vergaan
- De uitlaat is slecht hersteld, lek en verre van origineel
- Er zijn twee verschillende (erg goedkope) voorbanden gemonteerd
- De (goedkope) achterbanden zijn versleten aan de buitenzijdes
- De achterremmen zijn in slechte staat, vooral de schijven zijn dun / versleten
De mening van Carrec Technocenter
“Deze Seat Leon is een intense frikandel die thuishoort op de sloop. Er is al jaren nauwelijks aandacht of geld besteed aan de techniek. Twee duimen omlaag.”
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Leon 1.8 20VT Topsport |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.350 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.781 cc |
Maximaal vermogen | 132 kW / 180 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 235 Nm bij 1.950 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.184 mm / 1.742 mm / 1.457 mm |
Wielbasis | 2.513 mm |
Massa leeg | 1.264 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 650 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 229 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,7 s |
Brandstofverbruik | 8,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 202 g/km |
Lezersreacties (92) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.