AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Seat Ibiza Cupra R & Toledo V5

Spaanse furies

Seat Ibiza
AutoWeek 2001 week 15
AutoWeek 2001 week 15

Je leest het in AutoWeek 2001 week 15

Seat is binnen twintig jaar uitgegroeid tot een serieus merk met een eigen sportafdeling en een complete modellenlijn. Al eerde werden in het showcircuit onder meer de Ibiza Cupra R en de Toledo 2.3 V5 gelanceerd, waarmee AutoWeek onlangs voor een eerste rij-indruk aan de haal ging.

We vallen maar met de deur in huis. Van de nieuwe Seats die afgelopen vrijdag voor ons klaarstonden, was de Ibiza Cupra R ons eerste 'slachtoffer'. Maar goed ook, want 't was die ochtend vroeg nog niet zo vreselijk nat als later die dag en konden we Seats nieuwste sportmodel onder niet al te barre omstandigheden even de sporen geven.

Nog geen jaar geleden presenteerde Seat de nieuwste versies van zijn CupRacers, de Ibiza Cupra en Cordoba Cupra. Zij zijn sportieve uitvoeringen van de tweedeurs versies. Intussen heeft de Ibiza Cupra een pitstop gemaakt bij Seat Sport en is daar eens flink onder handen genomen.
Zo werd de 1,8-liter turbomotor getuned, hetgeen een vermogenswinst opleverde van niet minder dan 24 pk. De gewone Cupra had 156 pk en de R doet het nu met 180 pk, terwijl het maximum koppel steeg van 210 naar 235 Nm. Bij de sprintwedstrijden van 0-100 km/h levert dat maar liefst 0,7 seconde winst op. De nieuwe Cupra R verslaat de gewone Cupra dus met een lange neus(lengte): 7,2 tegen 7,9 s.
Bij meer vermogen hoort meestal ook een aangepast onderstel. Daarom werd dat bij de Cupra R 7 mm verlaagd, werd de spoorbreedte vóór en achter 6 mm groter en kreeg de snelste Ibiza stijvere veren en sportievere dempers. Het geheel is gecompleteerd met 16-inch wielen van OZ Racing met 205/45 R16 banden. Brembo-remmen moeten de Spaanse heethoofd weer snel tot stoppen kunnen dwingen.
Aan de sportieve looks van de gewone Cupra is niets veranderd. De Cupra R heeft dezelfde bumperspoilers, zijskirts en spoilertje boven de achterruit. De 'Racing' is dan ook alleen te herkennen aan de rode letter 'R' op de grille en op de achterklep.
In het interieur onderscheidt de Cupra R zich met een olietemperatuur- en voltmeter en een 'R'-logo op de middenconsole. De zittingen en rugleuningen van sportstoelen zijn bekleed met stof, de zijkanten met leer, terwijl de veiligheidsriemen in rood zijn uitgevoerd, net als de sierstiksels op het stuur en de handrem.

Rijden met de R

Eenmaal op weg met de Ibiza Cupra R valt het op dat de auto hard is afgesteld, maar niet zodanig dat je op elke bobbel in het wegdek uit elkaar schudt. Hij maakt dus geen bokkensprongen en evenmin heeft hij zo'n zenuwachtig karakter, dat je alsmaar moet R-en, racen. Zonder haast gedraagt hij zich immers niet opdringerig. Dat is natuurlijk fijn, want wanneer kan je in ons land nu echt genieten van de kwaliteiten van zo'n wegracer? Tijdens onze eerste testrit lieten de omstandigheden het niet toe om de Ibiza tot op zijn limiet te beoordelen. Wel hebben we de gelegenheid gehad snel door krappe bochten te rijden en daarbij toonde de Cupra R slechts een kleine mate van onderstuur. U weet wel: de auto schuift over de voorwielen weg en dreigt van de ingeslagen koers af te raken.
Wat we ook goed merkten, is dat het koppel over een breed toerenbereik beschikbaar is, zodat je niet steeds de neiging hebt om constant te schakelen. Snel en krachtig afremmen is voor deze sportieve Seat geen enkel probleem. Het pedaal grijpt meteen aan en de pedaaldruk blijft goed. Uiteraard wordt het remsysteem geassisteerd door ABS en ontbreekt evenmin EDS (elektronisch sperdifferentieel). Plezierig is verder dat het geluidsniveau in het interieur niet tot de uitermate sportieve grenzen is opgetrokken. Ook dat draagt bij tot een plezierig karakter onder de dagelijkse rij-omstandigheden.

Pittig

Wie wel wat voelt voor deze snelle Ibiza, moet er in de eerste plaats snel bij zijn. Er worden er slechts 200 van gebouwd en al heeft de importeur voor ons kleine landje de hand weten te leggen op tien exemplaren, die zijn zó weg. In de tweede plaats moet hij of zij voor de Cupra R de pittige som van f 59.995 over hebben. Afgezien van een snelle versie krijg je daarvoor een complete auto met airco, airbags voorin en zijairbags, ABS, TCS en ESP, elektrisch bediende ramen vóór, centrale deurvergrendeling met afstandbediening, radio met 8 speakers en een aansluiting voor een CD-wisselaar. De uitsluitend geel-gekleurde Ibiza Cupra R wordt in de loop van april hier verwacht.

Toledo opgewaardeerd

In 1998 werd de Toledo vernieuwd en kreeg hij de beschikking over VW's 2,3-liter vijfcilinder met 150 pk. Nu is met de komst van de jongste 20-klepsversie van de V5-motor Seat's topmodel nog verder opgewaardeerd. Het vermogen steeg met 20 pk naar 180 pk en het koppel is met 20 Nm toegenomen tot 225 Nm bij 3500 tpm. Daarmee haalt de Toledo een topsnelheid van 225 km/h en accelereert hij van 0-100 km/h in 8,6 seconden.
Het onderstel van de nieuwe Toledo V5 is aangepast op het extra vermogen met stuggere veren en dikkere stabilisatorstangen vóór en achter. Grotere geventileerde schijfremmen rondom moeten ervoor zorgen dat de snelle Toledo weer even rap tot stilstand komt. Naast ABS is hij ook uitgerust met EDS (elektronisch sperdifferentieel) en tractiecontrole. Het elektronische stabiliteitsprogramma ESP is als optie voor f 1175 leverbaar. Standaard staat deze nieuwe Toledo op 16' lichtmetalen velgen met 205/55-banden.
Dit nieuwe Toledo-model maakt vooral indruk door de stille loop van zijn motor. Hij reageert ronduit vlot op een stevige druk van de rechtervoet. De besturing is dik in orde: direkt en gehoorzaam. Verder vonden we het heel plezierig dat de remmen goed aangrijpen en een stevig gevoel geven. Dat draagt bij tot het enigszins sportieve gevoel dat je in deze Toledo hebt, al moet je op een slecht wegdek wat comfort inleveren. In de regen gedraagt hij zich in ieder geval ronduit betrouwbaar en vertoont slechts een lichte mate van onderstuur in de bocht.
Kortom, we vinden ook deze Seat - in zijn eigen klasse - een kanjer. De Toledo 2.3 V5 komt in de complete Executive-uitvoering beschikbaar voor f 61.750.

Praat verder op het forum