Test: Seat Ibiza Cupra D (2004)

Dieselkanon

Seat Ibiza Cupra D
Seat Ibiza Cupra DSeat Ibiza Cupra DSeat Ibiza Cupra DSeat Ibiza Cupra DSeat Ibiza Cupra DSeat Ibiza Cupra D
AutoWeek 25 2004
AutoWeek 25 2004

Je leest het in AutoWeek 25 2004

In de Ibiza neemt Seat voor het eerst een dieselmotor op in het Cupra-concept. En wat voor een! De 1,9-liter TDi levert 160 pk en maakt de Ibiza Cupra D tot een waardig drager van het sportieve logo.

De 1,9-liter turbodieselmotor behoort tot de krachtigste in z'n segment. De zelfontbrander imponeert vooral tussen de tweeduizend en vierduizend toeren. In de onderste regionen gebeurt er niet zo veel, maar als de naald boven de 2.000 komt, bouwt de turbo razend snel druk op en gaat de Ibiza er als een haas vandoor. Net voor de tweeduizend toeren – bij 1.900 tpm – piekt het koppel bij een niet kinderachtige 330 Nm. De duw die je in je rug krijgt bij de krachtsexplosie van dit dieselkanon is verslavend. Vooral in het tweede en derde verzet is de plotselinge versnelling indrukwekkend. In de hogere versnellingen van de standaard zesbak, waaraan de motor is gekoppeld, neemt de Ibiza minder forse stappen, maar hij blijft onder alle omstandigheden een rappe jongen. De 0 tot 100 km/h-sprint neemt slechts 7,6 seconden in beslag en de fabriek garandeert een topsnelheid van 220 km/h. Tijdens een eerste kennismaking laten de omstandigheden het ons niet toe het onderste uit de kan te halen, maar de 200 km/h is snel bereikt en de rechtervoet kan nog een stukje naar beneden. Ver bezijden de waarheid zal de uitspraak van Seat dus niet zijn. Je vergeet soms dat je met een diesel onderweg bent.

Onzeker

De Ibiza Cupra D heeft het Seat Agile Chassis, dat onder andere het Dynamic Steering Response (DSR) omvat. Dit combineert een sportief afgestemd onderstel met een computergestuurde stuurbekrachtiging. Het systeem varieert de mate van assistentie, afhankelijk van de rijomstandigheden, met als resultaat een preciezere besturing en een betere feedback voor de bestuurder. De Ibiza Cupra D kent een scherpe besturing, maar de bekrachtiging filtert nu en dan merkbaar gevoel eruit. In rap genomen bochten wil de Ibiza best een beetje op een oor gaan hangen. Hij zoekt ook nadrukkelijk de buitenkant van de bocht op. De relatief lichte voorwielaandrijver – de Ibiza Cupra D weegt 1.190 kilogram - heeft af en toe moeite het hoge vermogen via de voorwielen op de weg te brengen. De traction control moet alle zeilen bijzetten om de Ibiza in het gareel te houden. Remmen vanaf hoge snelheid brengt de Cupra D uit balans; de achterhand van de Seat wordt dan licht en wiebelig en voelt onzeker aan. Het geringe gewicht speelt de auto dan parten. Wie het onderste uit de Cupra-kan wil halen, moet goed beslagen ten ijs komen. Dat is aan de andere kant ook weer de charme van een auto als de Ibiza Cupra D. Met de remmerij is niets mis; de Cupra heeft, als hij voorzien is van de Cupra-racingkit, geventileerde remschijven met Brembo-remklauwen voor en massieve schijven achter. Het systeem is mooi zichtbaar achter de vijf dubbele spaken van de titaniumkleurige 17-inchwielen.

Sportieve details
Die wielen met laagprofielbanden staan de Ibiza bijzonder stoer, zeker in combinatie met de andere sportieve details. Ook de wielen maken deel uit van de € 1.950 kostende racingkit. De voorbumper heeft extra grote luchtinlaten, opdat de motor optimaal kan ademhalen. Aan de achterzijde wordt de snelle Ibiza-diesel gekenmerkt door een nieuw ontworpen dikke achterbumper, waaronder een verchroomd, ovalen uitlaateindstuk prijkt. De Cupra heeft verder zwarte buitenspiegels en lichtgrijze behuizingen van de achterlichtunits. Die van de koplampen zijn uitgevoerd in titaniumlook. Voor wie al dit uiterlijk vertoon nog geen bellen laat rinkelen over het potentieel van deze Ibiza, heeft Seat in duidelijke blokletters 'Cupra' op de achterklep geschreven; je kunt niet duidelijk genoeg zijn.
Aan boord is alles zwart. Het zitmeubilair met prima steun verlenende sportstoelen, de deurpanelen en het dash zijn alle pikdonker. De witte wijzerplaten van de klokkenwinkel en de rode stiknaden van het stuur, de versnellingspookhoes en de handrem vormen de enige contrasten. Het geheel doet niet somber aan, zoals je zou kunnen verwachten, maar eerder sportief. Boven op het stuur zit, net als bij de Leon Cupra R, een rode leren streep.

Benzine
De Ibiza Cupra D staat per direct bij de dealer voor € 27.995. Behalve DSR heeft de sportieveling standaard ESP, vier airbags, airconditioning en ABS aan boord. Voor wie de Cupra D nog niet vermogend genoeg is, komt Seat op termijn ook nog met een 180 pk sterke Ibiza benzine-Cupra.

Signalement

Merk Seat
Model Ibiza 1.9 TDi 160pk Cupra
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 28.395

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.896 cc
Maximaal vermogen 118 kW / 160 pk bij 3.750 tpm
Maximaal koppel 330 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.953 mm / 1.698 mm / 1.441 mm
Wielbasis 2.460 mm
Massa leeg 1.190 kg
Laadvermogen 485 kg
Banden205/40R17Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,6 s
Brandstofverbruik 5,4 l/100km
CO2-uitstoot 146 g/km

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum