Seat Ibiza 1.2 12V Selection (2006)

autoreview

Seat Ibiza 1.2 12V Selection (2006)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.2 12V Selection
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf108.200 km
KM-stand laatst148.900 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Brazilian Wax

  • 108.500 km

Na enig wikken en wegen toch besloten afscheid te nemen van onze trouwe Ford Ka 1.3
Het autobedrijf in de NOP had ook een Kaatje te koop en daarnaast nog wat ander klein spul. Drie wagens gereden en gekozen voor deze Seat Ibiza.
Bouwjaar 2006 en 108.200 op de klok. Een driecilinder 1.2 met 12 kleppen onder de kap.
Het motortje heeft ons meteen weten te overtuigen met welk een gretigheid er toeren gemaakt wil worden. Stationair hoor je helemaal niets en voel je ook niets terwijl dat met een driepitter logisch lijkt.
Het geluid met optrekken lijkt verdacht veel op de Alfa-boxer-sound en dat klinkt heerlijk. Of is de wens de vader van de gedachte? Hoe dan ook het geluid is sportief.
Sportief is ook het veerkarakter of het ontbreken ervan. Stug is de beste omschrijving en dat komt ook door de lichtmetaal wielen met redelijke lage banden. Schakelen, sturen, koppelen, remmen, het gaat allemaal vederlicht. Sterker; we hebben nog nooit zo'n strak schakelende auto meegemaakt. Met een vanzelfsprekendheid van hebben wij jou daar wordt het volgende verzet ingelegd.

Vanwaar de titel 'Brazilian Wax'dan?! Dat komt omdat ook werkelijk alle luxe ontbreekt, een kalere auto dan deze Seat zullen er niet veel zijn. Airco, verstelbare stoelen, verstelbaar stuur, elektrische ramen, het zit er allemaal niet op. En wat er niet op zit kan ook niet stuk. Omdat de Seat als tweede auto dienst doet is dat ook geen probleem. Wel is een after market radio met cd gemonteerd en heeft de auto een buitentemperatuurmeter. De verlichting van de klokken is van een warm rode kleur. Het interieur is verder puntgaaf, geen vlekken of krassen en dat is een mooi uitgangspunt.
De verkopende partij moest er nog 2 keer aan te pas om wat kleine dingen op te lossen maar nu is deze Seat dan ook puntgaaf en kunnen wij er nog heel veel plezier mee beleven.
Later meer.

Dus toch.

  • 110.000 km

Inmiddels hebben wij dit Seatje alweer 4 maanden in ons bezit en wij zijn dik maar dan ook dik tevreden.
Elke keer als je de sleutel omdraait ben je verbaast met welk een enthousiasme je wordt begroet door het levendige motortje.
De 1.2 12 klepper kent geen ochtendhumeur en dat is natuurlijk prachtig.
Je moet je gewoon inhouden om er niet als een speer ervandoor te willen gaan. Warm rijden is nog altijd belangrijk, voor welke motor dan ook.
De wegligging is prima hoewel het sturen wel erg licht gaat. Gevoel met wat er zich afspeelt heb je niet zozeer. Het lijkt meer of je een racespelletje speelt op de xbox.
Erg? Nee, zeker weten van niet, daarvoor hebben wij de Seat niet aangeschaft. Er worden bescheiden kilometers gereden voor boodschappen en woon-werk-verkeer.
Bijna iedere week zit daar een rit bij van 30 kilometer enkele reis en dat is mooi zodat alles warm en droog gereden worden.

Verbruik valt enorm tegen met slecht 14 kilometer op een liter en dan racen wij niet.
Met het rechter pedaal continue op de mat zal het verbruik nog veel dramatischer zijn.
Misschien wat minder toeren maken met optrekken. Zonder tegenspartelen vliegt de teller ver door de 4.000 en dat zal zeker niet bijdragen in een acceptabel verbruik.

Een tegenvallertje was een abs-lampje met bijhorend signaal. We zagen de bui al hangen net voorbij de garantie maar het viel mee met een defecte zekering.
Alles is doorgemeten en een achterliggende storing is niet naar boven gekomen.
Het rechter portier is voor de tweede maal gesteld vanwege het suizen en we hopen dat het nu afdoende is.

Een meevaller is dat het stuur 'dus toch' verstelbaar is en dan krijg je een helderweg betere zitpositie. Sportiever met name en dat past natuurlijk niet bij de gedachte om het verbruik naar beneden toe bijgesteld te krijgen.

Het houdt niet op

  • 148.900 km

En zo zijn wij vijf jaren verder en nog altijd blij met de Ibiza. Vijf jaar verder dan is er veel te vertellen zeker. Nou nee eigenlijk niet. Je zou denken dat er het nodige aan onderhoud is geweest maar van alles niets. Nou ja, bijna niets. Een bobine is vervangen en een nieuwe accu is geplaatst. Er is nog eens een riem geknapt dat we dachten dat dat het einde zou betekenen, maar nee hoor. Nieuwe riem erin van een paar tientjes en gaan met de banaan. Wel zijn er nieuwe banden voorop gemonteerd met 30.000 kilometer. Best nog wel snel en dat ligt niet aan de banden maar puur aan het rijgedrag. Door de wat sportieve wegligging gecombineerd met lage en brede banden gaat ie heerlijk de rotonde rond en dat is nou eenmaal niet heel fijn voor de banden. De minste eigenschap is het welbekende kraken in de wielophanging aan de voorzijde. Iets wat vooral in de winter goed hoorbaar is en in het voorjaar vanzelf weer op de achtergrond verdwijnt.

Inmiddels heeft de vrouw ander werk en mag daarvoor wat verder rijden. Daarnaast hebben de kinderen ook hun rijbewijs behaald. Het gevolg is dat er gewoon wat meer kilometers gereden worden maar het zijn er nog altijd niet heel veel. Alles werkt nog altijd prima en op geen enkele wijze blijkt er iets van slijtage aan de techniek. Het enige wat opvalt is dat er links en rechts wat scheurtjes in de lak zitten die een beetje roestig ogen. Het gekke is dat het proces van roesten niet doorzet dat het grote plekken worden dus doen we er ook niets mee.
Met drie studerende kids is het op dit moment niet heel wijs om zomaar een andere auto te kopen die wel voorzien is van airco en andere luxe. Omdat deze Ibiza het nog altijd prima doet rijden wij er voorlopig nog wel mee door.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.