Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Seat
  • Ibiza

Seat Ibiza 1.4 16V 100pk Sport (2002)

autoreview

Seat Ibiza 1.4 16V 100pk Sport (2002)
Anoniem
  • Anoniem7
  • Gebruikersreview
9 januari 2015 om 19:48
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringIbiza 1.4 16V 100pk Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf19.000 km
KM-stand laatst61.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Plezierige kilometers zonder grote problemen

  • 61.000 km
  • 9 januari 2015

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik eerst op zoek was naar een Ibiza van het vorige model, maar dan de Cupra uitvoering. Na diverse modellen te hebben bekeken kwam ik mijn huidige Ibiza tegen. Hij stond te koop met de lage kilometerstand van 19.000 kilometer en zag er ogenschijnlijk nog uit als nieuw. Na de testrit was ik om en ging over tot koop.

De Ibiza is ongeveer 3 jaar in mijn bezit nu en heb er zo’n 42.000 kilometer mee gereden. De eerste beurt werd nog door de dealer gedaan, het overige onderhoud is door een Bovag garage gedaan.

Het eerste wat je ziet is natuurlijk het uiterlijk. De auto heeft een sportieve lijn en de Sport uitvoering is voorzien van dubbele koplampen met een donkere inleg. Dit geeft net een beetje extra flair aan het front. Op de achterkant vinden we het Seat logo wat ook als kofferhendel dient. Mooi om te zien, maar als je de auto wast blijft er altijd wel wat water instaan wat naderhand eruit sijpelt. Een andere plaats waar vocht zich nesteld is in de linker koplamp. Dit schijnt een veel voorkomend verschijnsel te zijn, de koplamp is dan ook onder garantie vervangen.

De schouders van de auto lopen vrij hoog op, want een geborgen gevoel geeft als je in de auto zit. Jongere kinderen kunnen misschien wat moeite hebben om op de achterbank naar buiten te kijken, maar dat kan ook komen omdat ik de 3-deurs variant heb. De achterbank (voorzien van isofix) is dankzij het easy access systeem wel zeer makkelijk te bereiken. Zelfs mensen van langer als 1.90 kunnen nog redelijk comfortabel achterin zitten. Echter is het wel zo dat de wat langere passagier door de vorm van het dashboard snel met zijn knieën tegen het dashboard kastje zit.

Achter het stuur is het goed vertoeven. Het sportsteur licht echt ideaal in de hand. Zoals we van de VAG groep mogen verwachten is het stuur op alle mogelijke manieren in te stellen en ook de stoel is in hoogte instelbaar. Het dashboard zelf is wel opgetrokken uit hard plastic, wat dus een vrij harde uitstraling heeft. Het zicht rondom is vrij goed, alleen door de wigvorm kan het wat lastig zijn om de achterzijde in te schatten, maar daar komt ook een stukje gevoel bij kijken.

Toen ik de auto een half jaar had had ik iets wat samen met het vocht in de koplamp een veel voorkomend probleem is; de vallende zijruit. Tijdens het dichtslaan van de passagiersdeur viel de ruit in de deur. Het mechanische van de automatische ramen is standaard iets te lucht uitgevoerd, deze werd dan ook onder fabrieksgarantie vervangen, tegelijk met de bestuurderskant. Nadeel hiervan is dat de ruiten niet meer geheel in de deur gaan, ze blijven nu 2 cm boven de deurrand steken.

Aangezien het een Sport uitvoering is, mag je ook wel wat sportieve accenten verwachten. Daar voeldoet de Seat zeker aan. Leeraccenten, schijfremmen ronden, sportief onderstel en een ander soort velgen. Het sportonderstel doet zijn naam eer aan. Hoewel het comfortabel is tijdens normaal gebruik zul je merken dat je in snelle bochten en slechte wegen toch met een wat stugger onderstel heb te maken. De Ibiza volgt heel direct de stuurbewegingen op, en als een bocht te hard wordt ingezet zal er onderstuur optreden welke heel simpel op te lossen is. De achterkant voelt ten alle tijden stabiel aan en volgt netjes de voorkant. Wel is het zo dat het onderstel om de Belgische kinderkopjes soms wat té stug aanvoelt, maar echt oncomfortabel heb ik het nooit gevonden.

Over de versnellingsbak kan ik kort zijn, deze schakelt precies met korte slagen. Het koppelpunt ligt vrij hoog, wat snel schakelwerk bevordt. De 100 pk sterke motor zorgde ervoor dat de Ibiza lekker vlot was. Meekomen met het verkeer is absoluut geen probleem, en als men boven de 4500 toeren komt gaat de motor er nog eens extra aan trekken wat resulteert in een sportieve brom. Het gemiddelde verbruik schommelde bij mij tussen de 1:12 en de 1:15,5. Dit met vrij sportief rijden en optrekken.

Hoewel de Ibiza schijfremmen rondom heeft moet ik zeggen dat het remgedrag me licht tegenvalt. De auto remt zeker goed, maar je hebt nooit het gevoel dat hij krachtig ingrijpt. Een beetje een sponzig gevoel dus, terwijl ik zelf liever wat meer gevoel in het pedaal wil hebben. Echter zul je onder normaal gebruik hier geen last van hebben.

Voor de klasse auto is de ruimte binnenin best goed, de kofferbak is ruimer als die van bijvoorbeeld een Fiesta of Clio. Er zijn veel mogelijkheden voor het opbergen van spullen.

Als ik kijk waar de meeste gebruiksslijtage zit, kom ik al snel uit op de banden. Het interieur is slijtvast, de stoelen zien er nog als nieuw uit. Ook het lederen stuur ziet er nog als nieuw uit. Je kunt dus gerust zeggen dat de gebruikte onderdelen duurzaam en van goede kwaliteit zijn.

Samenvattend is het een goed rijdende auto, welke me nog nooit in de steek heeft laten staan. Het onderhoud heeft zich altijd beperkt tot de standaard zaken. Oliegebruik is minimaal geweest en na 60.000 kilometer voelt hij nog als nieuw (wat ook zou moeten zijn in mijn ogen).

Op de foto’s zijn 17 inch velgen afgebeeld, het rijgedrag heb ik gebaseerd op de standaard 15 inch velgen (195/50/15 banden). Met de 17 inch velgen (205/40/17 banden) is het mogelijk nog strakker door de bocht te gaan, echter wordt de auto wel iets stoteriger op slecht wegdek.

Al met al ben ik zeer tevreden met de auto. Hoewel ik op dit moment wel een andere auto heb besteld (Golf MK5 GTI) zou ik er zeker nog een flink aantal jaar mee kunnen rijden.

Update: 05-08-07

Een laatste update aangezien mijn nieuwe auto volgende week geleverd wordt. Sinds vorige week was er een rammel te horen bij lagere toerentallen. Bleek een loszittend hitteschild rond de uitlaat te zijn wat met het aandraaien van de schroeven opgelost was. Verder geen bijzonderheden sinds de laatste update.

De problemen welke ik ben tegengekomen zijn enkel de standaard kwalen geweest:
- Ruitinstallatie welke het begaf. De houder van het raam is van een te licht plastic gemaakt waardoor deze kan afbreken. Gerepareerd onder garantie.
- Vocht in de koplamp. Vervangen onder garantie.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Seat Ibiza? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Seat Ibiza
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

INFO
XLEasy
XLEasy
Seat Ibiza 1.0 MPI Reference (5D/5H)
€ 335
Bekijk nu ⟩
Seat
Seat
Seat Ibiza 1.0 MPI EVO Reference (5D/5H)
€ 345
Bekijk nu ⟩
DirectLease
DirectLease
Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (5D/5H)
€ 329
 
Arval
Arval
Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (5D/5H)
€ 337
 
Seat Ibiza in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Seat Ibiza 2.0 Sport Airco Elek. Ramen Lm-Velgen CD

    Seat Ibiza 2.0 Sport Airco Elek. Ramen Lm-Velgen CD

    • 2003
    • 242.667 km

    € 1.350

    Seat Ibiza 1.4-16V Stella Elek.raam/ NAP/ APK/ Trekhaak

    Seat Ibiza 1.4-16V Stella Elek.raam/ NAP/ APK/ Trekhaak

    • 2004
    • 53.686 km

    € 2.999

    Seat Ibiza 1.4-16V Sport | 2004 | Nieuwe APK |

    Seat Ibiza 1.4-16V Sport | 2004 | Nieuwe APK |

    • 2004
    • 233.200 km

    € 1.299

Meer Seat Ibiza occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Seat Ibiza | Nieuw: update 2021

    88
    • 10 december 2021

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Ibiza specificaties
  • Seat Ibiza occasions
  • Seat Ibiza video's
Advies en informatie
  • Seat Ibiza tests
  • Seat Ibiza gebruikersreviews
  • Seat Ibiza index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Als er één type auto is dat we echt als de perfecte allrounder kunnen kwalificeren, dan is...

Lees meer
 

Seat Ibiza reviews

  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Signo (2003)

    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Signo (2003)

    3
    • 17 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Businessline (2005)

    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Businessline (2005)

    10
    • 8 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.9 TDi 100pk Stylance (2005)

    Seat Ibiza 1.9 TDi 100pk Stylance (2005)

    2
    • 25 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.8 20VT FR (2005)

    Seat Ibiza 1.8 20VT FR (2005)

    3
    • 28 oktober 2015
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.9 TDi 160pk Cupra (2005)

    Seat Ibiza 1.9 TDi 160pk Cupra (2005)

    3
    • 28 februari 2015
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Stella (2002)

    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Stella (2002)

    • 14 januari 2015
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.4 16V 100pk Sport (2002)

    Seat Ibiza 1.4 16V 100pk Sport (2002)

    • 9 januari 2015
meer reviews
Klokje rond - Seat Ibiza FR TDI

Klokje rond - Seat Ibiza FR TDI

38

Hans Beijer koerste kort na aankoop richting meneer de tuner, die het vermogen opschroefde...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    21
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    32
    • 22 april 2022
  • Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

    Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra -...

    42
    • 17 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA...

    • 1 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza SC 1.2 70pk Style (2012)

    Seat Ibiza SC 1.2 70pk Style (2012)

    1
    • 1 december 2021
  • Nieuws
    Op zoek naar een compacte stationwagon

    Op zoek naar een compacte stationwagon

    36
    • 21 november 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    21
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    • 20 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence (2016)

    Seat Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence (2016)

    • 28 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Intense (2017)

    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Intense...

    3
    • 13 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Leon 2.0 TDI 150pk FR (2021)

    Seat Leon 2.0 TDI 150pk FR (2021)

    13
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks focus op Cupra'

    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks...

    29
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden