Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Stella (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.4 16V 75pk Stella |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 104.250 km |
KM-stand laatst | 104.250 km |
Mijn eerste 'echte' auto
- 104.250 km
22 jaar oud, student, en dus geen rode cent in de achterzak, maar een eigen auto was en is een vereiste. Het werd een Nissan Micra uit '98. Maar na 1,5 jaar en ruim 20.000 kilometer bleek de achteras volledig doorgeroest, waardoor de keurmeester niet anders kon dan mijn 'gebakje' ter ziele verklaren.
Tijd voor iets anders, iets serieuzers (lees: degelijks). Een automobiel die wél tot stilstand komt bij het beroeren van het rempedaal, die wél aanvoelt welke versnelling je opteert, en die wél fatsoenlijk voorwaarts gaat wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt. Tijd voor een 'echte' auto, tijd voor een Seat Ibiza.
Ik heb een voorliefde voor auto's, met name voor het merk Saab, maar aangezien ik nog steeds een student ben, ben ik niet in staat om de hoge wegentaks, dito verzekering en de stroom aan benzine op te hoesten. Ik ben wel in het bezit van een Saab 90 uit '84. Een exemplaar dat staat te roesten in een boerenschuur. Maar zoals eerder beschreven ben ik op zoek naar een betrouwbaar reisgezel.
Inmiddels had ik wat spaarcentjes op de bank. En hoewel een auto puur rationeel gezien misschien de slechtste investering denkbaar is, was ik toch bereid deze centjes te spenderen. Al snel had ik een shortlist van kandidaten opgesteld: de Volkswagen Polo, Ford Fiësta, Renault Clio of Seat Ibiza. De Clio vond ik niet mooi genoeg, de Fiësta's werkplek stond mij niet aan, de Polo had het kunnen zijn, maar uiteindelijk is het een driedeurs Ibiza 1.4 16v met 75 pk uit 2004 met 104.250 km op de teller geworden. Lichtmetalen velgen, elektrische ramen, automatische airco, centrale deurvergrendeling zijn aanwezig, gerief waar ik in mijn Micra alleen maar van kon dromen.
Mijn eerst indruk is als volgt. Het is verre van een atletisch model, hoewel het uiterlijk wellicht anders doet vermoeden. Hij helt flink over in de bochten, is absoluut geen strepentrekker en is hoofdzakelijk gericht op comfort. Dat is niet erg want hij rijdt prima. De stoelen zijn stevig, maar zitten heerlijk, schakelen gaat overtuigend, remmen evenzo (want, nieuwe schijven) en daarnaast lijkt hij behoorlijk zuinig. Ook zit de auto voor mijn gevoel goed in elkaar. Neem het dashboard en de cockpit, grotendeels vervaardigd uit knalhard plastic. Het ziet er keurig en overzichtelijk uit en lijkt sterk op dat van de Seat Leon (2010) van mijn ouders. Dat zegt waarschijnlijk veel over die Leon, maar toch.
Ik hoop, en ga er van uit, dat ik met de Ibiza veel comfortabele en veilige kilometers tegemoet ga zonder al te veel complicaties aan de Spanjaard. Middels deze review hou ik jullie op de hoogte.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren