Seat Ibiza Cupra 1.8 20VT (2005)

Potente hatchback

Seat Ibiza Cupra 1.8 20VT
Nog nooit was de keus aan kleine auto' s met een krachtige motor zo groot. De Seat Ibiza Cupra is er zo een volgens dit beproefde GTI-recept. En als er Cupra op staat, weet je dat het snel is.

Van de Ibiza bestond al een 150 pk sterke benzinevariant met 1,8-liter turbomotor,
genaamd FR. Alleen konden ze zich bij Seat best indenken dat er mensen zijn die 150 pk te mager vinden. Erg ver hoefden ze niet te zoeken om een geschikt aggregaat te vinden, de welbekende 1,8-liter turbomotor is immers in vele smaken te vinden in de magazijnen van de Volkswagen-groep. De Spanjaarden kozen voor 't blok met een vermogen van 180 pk.


Sonore brom
Aan die motor zal 't in elk geval niet liggen, dat is er eentje van het soort dat maar blijft gaan. Al bij amper 2.000 tpm komt de boel goed op stoom en het donkere gebrom zwelt, vergezeld van 'n bescheiden turbofluit, aan totdat het tijd wordt om een volgende versnelling in te leggen. Daarvan heb je er vier en in principe is er altijd ruim voldoende trekkracht voorhanden. Toch zou 'n zesde verzet om de sonore brom op de snelweg wat in te dammen geen overbodige luxe zijn. Overigens is het motor- en uitlaatgeluid dat de Ibiza produceert niet zo indrukwekkend; de 1,8-liter klinkt alleen "zwaar" als je stapvoets rijdt. Het schakelen in de Cupra is een beetje een slappe aangelegenheid, het voelt wat licht aan. Daarnaast zijn de slagen net te lang om de sportieve chauffeur echt te kunnen bekoren. Diezelfde chauffeur zal zich ook achter de oren krabben over de stuurbeleving. Het werkt allemaal te vaag en indirect. Ondanks z'n surplus aan vermogen, hebben we over de grip van de voorwielen daarentegen weinig klachten, de Seat vindt snel z'n tractie bij het uitkomen van de bocht, dankzij het elektronisch sperdifferentieel. Als het op demping aankomt, is de Ibiza compromisloos; het is hard of hard. Daar staat tegenover dat de vering behoorlijk soepel is, waardoor de koets relatief ver overhelt in de bocht. Het kontje van de Cupra breekt niet snel uit en als het dat doet, is de auto erg vergevingsgezind en simpel te corrigeren.


Imposant voorkomen
Vanwege het minder uitgebalanceerde onderstel en de wat afstandelijke besturing en versnellingsbak kan zijn rijbeleving ons dus minder bekoren, maar uiterlijk en afwerking zijn top. Een dikke achterbumper met ovale eindpijp en een agressieve voorbumper met veel zwart gaas geven de snelle Ibiza een imposant voorkomen. Tel daarbij op de goedgevulde wielkasten met fraai lichtmetaal en 't visuele plaatje van de Ibiza Cupra is compleet. Binnenin heeft Seat zich ingehouden, het zijn de rode accenten en stiksels die de Cupra-rijder wijzen op de potentie van z'n vervoermiddel. Materialen en afwerking liggen op een hoog niveau. Uiteraard monteert Seat een sportstuur (in hoogte en diepte verstelbaar) en dito pedalen en stoelen. Die laatste zijn aangenaam zacht maar bieden desondanks een uitstekende steun. Ook de zitpositie achter het stuur is goed, al zouden we eigenlijk nog wel iets lager willen zitten.

Signalement

Merk Seat
Model Ibiza 1.8 20VT Cupra
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.795

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 132 kW / 180 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 245 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.953 mm / 1.698 mm / 1.441 mm
Wielbasis 2.460 mm
Massa leeg 1.152 kg
Laadvermogen 497 kg
Banden205/40R17Prijzen
Topsnelheid 229 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,0 s (fabrieksopgave: 7,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,9 s / 5,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,8 s / 8,9 s
Brandstofverbruik 7,9 l/100km
CO2-uitstoot 190 g/km

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum