Seat Ibiza Cupra 1.4 TSI (2010)
Brutale jongen
Seat lanceerde de Cupra opvallend genoeg tegelijk met de FR. Meestal ligt er zeker een jaar tussen deze twee versies. Beide auto's hebben het bekende dubbelgeblazen 1,4-liter TSI-blok met turbo én compressor, maar de Cupra heeft met 180 pk er 30 meer dan de FR en zet een vermogensrecord voor deze motor. Opvallend genoeg is de auto alleen maar verkrijgbaar met DSG-automaat: een handgeschakelde bak is geen optie. En dat terwijl er genoeg diehards in de markt zijn voor dit soort auto's die er niet over zullen piekeren om met een automaat te gaan rijden.
De auto is één centimeter lager dan een gewone Ibiza met sportonderstel en uiteraard zijn demping en vering harder. Ook het remsysteem werd onder handen genomen. Qua uiterlijk verraden dikke bumpers en een diffusor dat het een snelle versie betreft. Helaas ziet het er net te veel uit als een tuningpakketje. Aan de binnenkant zijn de verschillen met een gewone Ibiza niet groot, maar wel aanwezig. Logootjes her en der en met zwarte inlegstukken. Kokers verbergen wat saaie klokken. Ook is het stuur afgeplat en hebben we natuurlijk de flippers die komen met de DSG-bak. De bediening van die laatste ziet er een beetje goedkoop uit, maar rondkijkend geldt dat eigenlijk voor de hele cockpit. Ja, de Seat is goedkoop, maar er is ook duidelijk bespaard op de auto. De sportstoelen zien er wel goed uit, hoewel ze aan de bovenkant iets te smal zijn.
Volop power
De DSG-bak overheerst natuurlijk het rijgedrag in de Cupra. Als je rustig aan doet, schakelt de zeventrapsautomaat vliegensvlug op om de toeren laag te houden. Trap je het gas dieper in, dan moet er even worden gedacht. De snelle schakelmomenten zijn er immers vooral bij het opschakelen, wanneer 't volgende verzet al klaarstaat. Maar aan power geen gebrek. De Ibiza knalt vooruit en begeleid door de kenmerkende geluidjes van de TSI jaag je door de versnellingen. Voor een auto van dit formaat is hij serieus snel. In bochten merk je dat hij lekker strak op de weg ligt. Het sturen gaat licht en ietwat indirect, maar wel trefzeker. Het standaard aanwezige elektronische sperdifferentieel XDS is in de regen ideaal. Als je bij het uitaccelereren vol op je gas gaat staan, remt het systeem het binnenste voorwiel af als het doorslipt, zodat je je vermogen op het andere wiel kwijt kunt. Op die manier neem je veel extra snelheid mee.
Toch stuurt de auto niet zo scherp als veel concurrenten, zowel qua gevoel als qua meetbare grip. De demping van de voorwielophanging had wat harder gemogen om hem scherper te maken. Nu is het simpel onderstuur, waarbij de kont nauwelijks reageert als je van je gas gaat. Je krijgt wat grip terug en dat is het. De auto mist daardoor een bepaalde bite, een funfactor, hij is te klinisch. Als dit de Ibiza FR was geweest, hadden we het logischer gevonden. Een Cupra moet heftiger zijn dan dit. De standaard DSG helpt op dit vlak absoluut niet. Op de sprint maakt hij de auto lekker snel, maar je mist simpelweg controle, omdat de bak het uiteindelijk altijd overneemt.
Geef je plankgas, dan zal hij altijd terugschakelen naar de laagst mogelijke versnelling, ook al wil je dat misschien niet.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Ibiza SC 1.4 TSI Cupra |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 132 kW / 180 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.052 mm / 1.693 mm / 1.439 mm |
Wielbasis | 2.469 mm |
Massa leeg | 1.147 kg |
Laadvermogen | 526 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 120 kg / 620 kg |
Banden | 215/40R17Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,6 s (fabrieksopgave: 7,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,7s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 148 g/km |
PRIVATE LEASE Seat Ibiza
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank
Test: Skoda Fabia RS - Abarth Punto Evo - Renault Clio RS - Seat Ibiza Cupra - Mini Cooper S
Test: Alfa Romeo Mito 1.4 Multi-air - Peugeot 207 Féline - Seat Ibiza FR
Test: Seat Ibiza Cupra Bocanegra (2009)
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (40) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.