Seat Ibiza SC 1.2 TSI Ecomotive Sport (2012)

autoreview

Seat Ibiza SC 1.2 TSI Ecomotive Sport (2012)

Signalement

UitvoeringIbiza SC 1.2 TSI Ecomotive Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf77.500 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk een privé auto.

Op 29-8-15 was het eindelijk zover, een eerste privë auto. Na jaren Volkswagen Caddy's rijden van de zaak, eindelijk een eigen auto gekocht.

Aanleiding:
De aanleiding van de aankoop van de auto was dat ik het redelijk zat werd altijd met een volledig bestickerde auto te rijden, en een werkgever die liever had dat ik de auto s'avonds op de zaak liet staan. Echter heb ik wel regelmatig s'avonds een auto nodig, dus vandaar de aanschaf.

Model:
Toen ik begon met zoeken had ik maar een paar criteria, omdat ik niet veel ervaring heb met verschillende merken. De criteria waren:

- Automatische lichtsensor
- Automatische regensensor
- Een degelijke geluid installatie
- Meer dan 100PK

Zo gezegd zo gedaan; ik ben op zoek gegaan. Het was een redelijk lastige zoektocht, omdat ik open stond voor alle merken en alle modellen. Bij toeval kwam ik voor mijn werk in een Mercedes garage terecht, waar ik de A-klasse's zag staan, wat een prachtige auto, maar veel te duur voor wat je kreeg en bovendien vond ik de handbak niet echt lekker rijden en was het zicht rondom de auto heel erg slecht. Na ook een lijntje uit te gooien bij een contact bij PON, stuurde hij een week later terug (met links naar dealer sites) dat ik eens zou moeten gaan kijken naar een Seat Ibiza met een Armin van Buuren geluid installatie. Meteen de volgende dag naar Almere gereden voor een proefrit in een occasion center, en wat reed deze auto fantastisch, met een geweldige geluid set! Het was meteen duidelijk, ik had in de tussen tijd ook nog serieus een Ford Fiesta overwogen, maar deze Seat zat fenomenaal, reed erg lekker en is ook nog relatief zuinig en goedkoop in onderhoud en belasting. Na de proefrit moet de verkoper aan de tafel zitten, maar helaas realiseerde de verkoper dat hij een mooie auto had staan en wou niet veel met de prijs doen, en het onderhandelen moet natuurlijk wel gezellig blijven.

Toen naar een Van Udenhout gegaan, deels omdat dit van PON is en een goede naam heeft. Van Udenhout had er ook één staan, maar hier stond niet Armin van Buuren in de stoelen en met stickers op de auto, deze was later nagemaakt, wat ik een enorm pluspunt vond. De proefrit was goed, maar waren nog wel wat gebreken met de auto, toch met de verkoper om de tafel gaan zitten en deze wou wel wat met de prijs doen (Ik denk dat de auto er al een tijd stond). Na de enige onderhandeling over het technische gedeelte is het het volgende geworden:

Seat Ibiza 1.2 TSI 105 PK:

- Armin van Buuren geluidinstallatie
- Volledig leer
- Climate control
- Automatische regen/licht sensor
- Start/Stop systeem (wat ik weinig gebruik)

Ik weet zeker dat ik nog wel een aantal opties vergeet, maar wat mij betreft zit de auto vol genoeg met boven genoemde opties.

Het rijden:
Het rijden gaat fenomenaal, na de aankoop moest de auto nog worden uitgelijnd en nog het een en ander aan gedaan worden. De verkoper heeft er zelfs nieuwe voorbanden onder laten zetten!

De motor is meer dan krachtig genoeg en brengt mij snel naar de 100. De echte kracht komt vanaf ongeveer 1400/1500 toeren, waardoor je bochten en rotondes makkelijk in 3 kunt nemen, wat ik persoonlijk erg fijn vind. De stoelen zitten erg lekker en ik denk dat ik al een fijne zit heb gevonden. Op de terugrit van 115Km van voornamelijk snelweg viel mij erg op dat de auto erg stil was, maar ook nog wel een slokje benzine lust (1/13 á 1/14). Met 5 80-110 is het echter beter (1/21 á 1/22), dus daar ben ik erg tevreden ook, vooral omdat ik naar mijn werk veel op 100 stukken rijd.

Enige euvel tot nu toe is dat de auto erg naar links trekt boven de 80km/h en bij het optrekken, als iemand weet wat dit is of wat ik er aan kan doen hoor ik het graag (ik ga er sowieso mee terug naar de dealer).

Ik update deze review als ik meer kilometers maak, houd in gedachte dat alles wat tot nu geschreven is, over een afstand van 280km gemeten is, dus veel kan ik er nog niet over zeggen. Ik zet de sterren allemaal op 5, dit pas ik in de loop van de tijd aan.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens