Seat Ibiza SC 1.2 TSI Ecomotive Technology Sport (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza SC 1.2 TSI Ecomotive Technology Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 3.000 km |
Eerste kilometers
- 3.000 km
September 2010 besloten een nieuwe auto te kopen. Eerst proefgereden in de Ibiza 1.2 TDI ecomotive en de Volkswagen Polo Bluemotion. Kwam tot de conclusie dat deze auto's te weinig power hadden. Omdat ik toch op zoek was naar een auto die nog redelijk zuinig was, kwam ik uit bij de Ibiza en de Polo TSI.
Uiteindelijk gekozen voor de Seat Ibiza 1.2 TSI Sport Ecomotive Technology. Dit in verband met het start-stop systeem (die dus niet op de Polo TSI zit) en omdat de Ibiza veel rijker uitgerust is dan de Polo.
De Ibiza dan ook daadwerkelijk eind september 2010 besteld.
De extra opties die ik er op heb genomen waren metallic lak en het technic pakket. Met de dealer afgesproken dat de aflevering over het nieuwe jaar heen getild zou worden. Ik zou de auto dus begin januari geleverd krijgen. Vreemd genoeg werd mijn nieuwe auto pas in februari geleverd, terwijl toch duidelijk afgesproken was dat hij begin januari geleverd zou worden.
Ik heb de auto nu dus bijna twee maanden en de auto bevalt mij prima! Op het verbruik na, geen enkele op of aanmerking.
In het begin was het verbruik 1 op 14, maar dat word gelukkig steeds beter. Gemiddeld rij ik zo 1 op 16.5/17, maar daar moet ik wel redelijk mijn best voor doen. Ik denk ook niet dat het nog veel zuiniger gaat worden. Rond de 80 is de auto op zijn zuinigst. Als je op de snelweg boven de 120 km komt dan zal je zien dat het verbruik tegen gaat vallen. Boven de 130 geeft de computer aan dat het verbruik 1 op 10 is.
Over de prestaties niets dan lof. Die turbo voel je al bij de 2000 toeren en ik moet zeggen dat ik mij bij het in rijden af en toe moest in houden om het motortje niet meteen op zijn staart te trappen. Nu heb ik de auto redelijk ingereden en ik vind het af en toe dan ook wel lekker om een oprit van een snelweg volle vaart te pakken. Het motortje sprint binnen no time naar snelwegsnelheid en je voelt ook dat je in je rug geduwd wordt. Ook met tussensprints is de motor redelijk snel. Geen enkele moeite met inhaalacties.
Het comfort van de auto is goed. Tenminste als je van een stug geveerde auto houdt. Dankzij het sportonderstel voel je ieder hobbeltje in de weg, maar dat is voor mij geen probleem. Het voordeel van het onderstel is dat de auto in bochten echt als een blok op de weg ligt. Ik heb hem met redelijk hoge snelheden door de bochten heen gegooid, maar de auto geeft geen krimp. Echt een heerlijk gooi en smijtwagentje. Bij hogere snelheden op de snelwegen +160 word de auto wel een beetje zoekerig. Iedere stuurbeweging voel je direct.
Ook over de uitrusting niets dan lof. Mijn Ibiza 1.2 TSI Sport Ecomotive Technology is uitgerust met oa:
-cruise control
-cornering lights
-climate control
-16 inch lichtmetalen velgen
-ABS
-ESP
-Bandenspanningcontrolesysteem
-Hill-hold assist
-Regensensor
-Lichtsensor
-Automatisch dimmende binnenspiegel
-Park distance control
Alles werkt prima, al moet ik zeggen dat de regensensor af en toe wel op mijn zenuwen kan werken. Als het gewoon constant regent heeft de sensor moeite met bepalen welke snelheid de wissers moeten hebben. Dit met gevolg dat hij constant wisselt van snelheid. Dit is wel een klein minpuntje, maar dan zet ik de wissers gewoon op hand. Ik gebruik de regensensor nu eigenlijk alleen maar als het constant wisselt van regendichtheid.
Tot zo ver mijn eerste deel van mijn review, over een paar 1000 kilometer ga ik weer een aanvulling doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren