Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Stella (2002)
Meer opwinding
Het bestverkochte type van Seat gaat al weer zeventien jaar mee. Met de vijfde generatie nemen de Spanjaarden afscheid van het idee dat de Ibiza primair vervoer van A naar B moet bieden. Het mag allemaal met wat meer lol, wat opwindender. Onderhuids deelt de nieuwe Seat veel met de VW Polo en de Skoda Fabia, uiterlijk gaat 'ie echter volkomen z'n eigen weg. Hij presenteert zich als een warmbloedige zuid-Europeaan.
Alfa-achtig
De looks van de Ibiza zijn ontsproten aan het brein van Walter de Silva, die in het verleden bij Alfa Romeo zoveel mooie dingen gedaan heeft en nu Seat tot een begeerlijk merk mag maken. Het is flauw een link te leggen tussen de nieuwe Ibiza en de 147 van Alfa, maar je ontkomt er bijna niet aan, dus doen we 't toch. Een vergelijking tussen beide is tenslotte ook een enorm compliment aan de Ibiza; met name aan de achterzijde vertonen beide modellen overduidelijk overeenkomsten. Kijk alleen al naar de hoog geplaatste gestileerde achterlichtunits. Aan de voorkant is met enige fantasie eveneens iets Alfa-achtigs te herkennen. De grill waaiert vanuit het centrum naar beide kanten uit over de neus en doet aan snorharen van een kat denken. De koplampunits zijn op een fraaie manier in de grille opgenomen. Van achter helder glas kijken de koplampen (dubbel in de duurdere uitvoeringen) je aan. Ze zijn - heel trendy - net als de vier lampen in de achterlichtunits als sieraden in een vitrine geplaatst.
En profil leeft de vorige Ibiza nog het meest in de nieuwe voort. Met dien verstande dat 'ie van opzij nu stoerder, dikker oogt door de hoge taillelijn en de bollingen in de voor- en achterspatboorden. Het ontwerp doet de Seat compacter over-komen dan hij in werkelijkheid is. Aan alle kanten is 'ie gegroeid - hoe kan het ook anders. In de lengte meet de Spanjaard 77 mm meer, in de breedte 58 mm en hij steekt 19 mm meer de lucht in. Met de nieuwe maten doen vooral de achterpassagiers, die in de vorige Ibiza al niet beroerd zaten, hun voordeel. Het interieur is niet alleen breder en hoger geworden, achterin is er ook meer beenruimte. Dit blijkt uit wat men de 'comfortmaat' noemt, ofwel de ruimte tussen de pedalen en de rugleuning van de achterbank. Die is met 56 mm toegenomen ten opzichte van het vorige model. De kofferruimte profiteert mee van de Ibiza's groeistuipen; die heeft met 267 liter 17 liter meer te vergeven dan voorheen.
Ondenkbaar
Het binnenste van de Ibiza maakt behalve een verzorgde ook een complete indruk. De instapper, de Stella, beschikt al over zaken als twee airbags - die van de passagier is uitschakelbaar en kunstig weggewerkt in het dashboard - een in delen neerklapbare achterbank met twee hoofdsteunen én een stuurwiel dat niet alleen in hoogte, maar tevens axiaal te verstellen is. Ook de Access Plus-functie van de voorstoel aan passagierszijde verdient vermelding; bij het naar voren klappen van de rugleuning komt de zitting eveneens omhoog en schuift mee naar voren waardoor de gang naar de achterbank vergemakkelijkt wordt.
Zoals gezegd de Stella vormt de basis. Wie meer sportiviteit of luxe wenst, kan kiezen voor respectievelijk de Sport of de Signo. ABS is standaard - en Ibiza's met 100 pk of meer onder de kap hebben rondom schijven.
Seat heeft veel werk gemaakt van de stuurbekrachtiging op de Ibiza. Standaard wordt 'ie uitgerust met een elektrohydraulische stuurhulp. Het systeem maakt gebruik van een elektrische, variabele drukpomp, die zorgt dat de mate van bekrachtiging afneemt naarmate de snelheid stijgt. Het systeem werkt in de praktijk heel bevredigend en geeft voldoende respons aan de bestuurder.
Vertrouwd gevoel
Tijdens het rijden voelt hij heel vertrouwd aan. Hij schakelt licht en sturen doet 'ie ook met voldoende gevoel. De remmen bijten graag, de motor maakt niet overdreven veel lawaai en ook de prestaties van de 1,4-liter motor vallen niet tegen. Wat wél tegenvalt van een merk dat z'n sportieve ambities niet onder stoelen of banken steekt, is het wat weke onderstel van de Ibiza Stella. Hij helt over in bochten en hobbels worden met grote graagte opgenomen.
De nieuwe Seat Ibiza onderscheidt zich in positieve zin. Neem de stoelen met veel steun, het probleemloze weggedrag, de rijke uitrusting en met z'n prijs is ook al niet veel mis. Hij is ruim, bijzonder gestyled en presteert ook prima. Goede keus!
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Ibiza 1.4 16V 75pk Stella |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 13.950 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 126 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.953 mm / 1.698 mm / 1.441 mm |
Wielbasis | 2.460 mm |
Massa leeg | 1.029 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 500 kg |
Banden | 185/60R14Prijzen |
Topsnelheid | 174 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,7 s (fabrieksopgave: 13,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,6 s / 16,4 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 154 g/km |
PRIVATE LEASE Seat Ibiza
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.