Seat Exeo ST 2.0 TDI 170 pk Sport (2009)

Aandacht trekken

Seat Exeo ST 2.0 TDI 170 pk Sport
Termen als 'dynamisch', 'sportief' en 'uniek' weten altijd de aandacht van het koperspubliek te trekken. Zeker in het D-segment is het van levensbelang je als merk goed te profileren. Dat is exact wat Seat probeert met de Exeo ST, de stationwagon-versie van de jongste aanwinst van het Spaanse merk.

De sterkste dieseluitvoering  van de Exeo heeft de nodige visuele opsmuk meegekregen om hem te onderscheiden van zijn minder potente broeders. Zo heeft hij 18-inch lichtmetalen wielen, een verlaagd sportonderstel, waardoor de auto 20 mm dichter bij het wegdek staat, en extra donker getinte ruiten achter. Voor de gemonteerde Fenix-wielen betaal je bij, maar ze vullen wel mooi de wielkasten. In combinatie met het verlaagde onderstel oogt de Seat daarmee lekker stoer.

Toch is de Exeo daarmee absoluut geen schreeuwerige auto geworden. Binnenin laat de Seat een ingetogen indruk achter. Door de donkere kleuren in combinatie met relatief bescheiden afmetingen doet het interieur weliswaar lekker knus aan, maar ook een beetje saai. Over het gevoel van degelijkheid hebben we echter geen klagen. Alles voelt aan alsof het jaren mee kan en hoewel de afwerking op sommige punten niet meer aan de top staat, is de algemene indruk gewoon prima. De sportstoelen zitten goed en in combinatie met de uitgebreide verstelbaarheid van het stuurwiel zorgt dit ervoor dat de zitpositie uitstekend is. Helaas bieden de stoelen wat te weinig zijdelingse ondersteuning.

Achterin is het voor een volwassene weliswaar uit te houden, maar na een tijdje begint het gebrek aan bewegingsruimte toch op te spelen. Vooral de benen hebben het zwaar te verduren, zeker als de voorste inzittenden ver naar achteren zitten. Ook het hoofd zit nogal snel klem. De bagageruimte is mooi recht van opzet en makkelijk toegankelijk, hoewel de tildrempel iets aan de hoge kant is. De grootte valt echter tegen.

Beschaafd

Deze Exeo ST Sport heeft een 2,0-liter commonrail-diesel met 170 pk in het vooronder. Het moet gezegd: het niveau van beschaving ligt een stuk hoger dan bij de oude  pompverstuivermotoren. Alleen als het blok koud is, hoor je nog goed dat er een diesel in het vooronder ligt, maar zodra de motor op temperatuur is, heerst er rust aan boord. De motor helpt de Exeo aan nette prestaties.

Hij sprint in 9,2 seconden van 0 tot 100 km/h. De tussenacceleraties zijn nog indrukwekkender. Het enige minpunt is dat de toerenrange waarin de TDI echt trekt wat beperkt is. Het verbruik is met 13,3 kilometer per liter ronduit netjes. Seat ontleent zijn dynamische reputatie vooral aan zijn bovengemiddeld goed sturende auto's. Onze Exeo is zelfs voorzien van een 20 mm lager sportonderstel, dus we verwachten ook wat. De Exeo weet die verwachtingen deels in te lossen.

De auto ligt eenmaal in de bocht stabiel, de besturing is direct genoeg en door de lage zit in combinatie met het verlaagde onderstel voel je goed wat er gebeurt met de auto. Hij voelt echter niet aan als een lichtvoetige machine, wat te maken heeft met de in lengterichting geplaatste motor. Om ruimte voor de inzittenden te creëren, hebben de ingenieurs het blok namelijk ver naar voren geplaatst en dat wreekt zich bij het inzetten van de bocht. Dan vertoont hij een voorkeur voor stevig onderstuur. Dat is jammer, want wanneer de Seat eenmaal in de bocht zit, kun je hem vrij ver laten gaan en is het leuk spelen met de Exeo.

Video

Signalement

Merk Seat
Model Exeo ST 2.0 TDI 143pk Sport
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.195

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.968 cc
Maximaal vermogen 105 kW / 143 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.666 mm / 1.772 mm / 1.454 mm
Wielbasis 2.642 mm
Massa leeg 1.415 kg
Laadvermogen 635 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 207 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,2 s (fabrieksopgave: 9,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,1 s / 4,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,3 s / 8,5 s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km
CO2-uitstoot 149 g/km

Lezersreacties (65) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.