Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Seat Arona

Gapend gat gevuld

39
Seat Arona
Seat AronaSeat AronaSeat AronaSeat AronaSeat AronaSeat AronaSeat AronaSeat AronaSeat Arona
  • Frank Jacobs
  • Eerste rijtest
4 november 2017 om 09:59
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 42
AutoWeek 42

Je leest het in AutoWeek 42

Eerder dit jaar lanceerde Seat de vijfde generatie Ibiza. In deze klasse is een SUV of cross-over tegenwoordig bijna een must en dat belooft een glorieuze toekomst voor de Arona. We rijden de compacte cross-over in de heuvels rond zijn wieg, het vooralsnog Spaanse Catalonië.

Zoals zoveel merken zet Seat hoog in op SUV's, met als recent wapenfeit de Ateca. Die doet het dan ook heel goed, maar als je echt aantallen wilt scoren met een SUV, moet je tegenwoordig in het B-segment zijn. Het was dan ook wachten op de Arona. Eindelijk is ook dat gat gevuld. Afgelopen zomer toonde Seat de eerste beelden, in september beleefde de auto in Frankfurt zijn showdebuut en nu doen we voor het eerst met de Arona waarvoor hij bedoeld is – rijden.

Maar laten we eerst een rondje om de auto heen lopen. Dan kunnen we concluderen dat het met de merkherkenbaarheid in elk geval wel goed zit. Het typische Seat-design met scherpe vouwen en driehoekvormen heeft ook zijn weg naar de Arona gevonden. Daarmee lijkt hij in veel opzichten op de auto waarmee hij het sterkst verwant is, de eerder dit jaar nieuw geïntroduceerde Ibiza. Dezelfde vouwen op de motorkap, dezelfde Lamborghini-look buitenspiegels, dezelfde puntige koplampen en in grote lijnen dezelfde grille als de Ibiza sieren de Arona. Maar uiteraard staat hij een stuk hoger op de poten, met als resultaat een forse negentien centimeter bodemspeling. Die hoogte wordt geaccentueerd door een forse tweede luchthapper onder de bumper en grote wielkasten, waarvan het formaat optisch wordt vergroot met dikke, zwarte randen eyeliner. Voor wie dan nog niet doorheeft dat dit de crossovervariant is, heeft de Arona anders dan de Ibiza een two-tone kleurstelling. De afwijkende kleur van het dak begint op de A-stijlen en loopt door tot halverwege de C-stijlen, waar een brede, diagonale chroomlijst met een X (voor cross-over) de overgang naar de carrosseriekleur vormt. Die chroomlijst komt voort uit de onderste raamlijsten aan de zijkanten en loopt over in de vormen van de dakspoiler, wat een mooi harmonieus geheel oplevert. Voor het dak kun je kiezen uit grijs, zwart en oranje en samen met de interieuraccenten en lakkleuren levert dat 68 verschillende combinaties op. Aan de achterkant onderscheidt de Arona zich onder meer door de wat scherpere lichtunits en de aluminiumkleurige beschermplaten aan de onderkant.

HOGE ZITPOSITIE

Vanbinnen domineert het dashboard uit de Ibiza. Dat betekent dat je frivoliteiten, zoals je bij veel concurrenten in deze klasse ziet, moet ontberen. Maar je krijgt er wel een mooi strakke, opgeruimde cockpit voor terug. Let wel: wij kunnen alleen met de luxueuze FR rijden en dat geeft een wat vertekend beeld. Het 8-inch scherm geeft het dashboard een rijk aanzien, met de fysieke knoppen die in het glas zitten. De brede, platte luchtroosters zijn geïntegreerd in een vlak dat over de hele breedte loopt, waardoor het interieur ruimtelijker oogt. Je krijgt naast een analoge aux-aansluiting twee usb-aansluitingen en het systeem werkt samen met Apple Car Play en Android Auto. Het multimediasysteem werkt lekker intuïtief. De FR heeft bovendien een met gestikt leer bekleed paneel op het dashboard. Bij de andere versies is dat van kunststof dat in diverse kleuren te bestellen is. Over het algemeen zijn de materialen keurig, maar hier en daar zitten wat elementen waarbij op kwaliteitsbeleving lijkt te zijn bespaard. De zitpositie is vrij hoog, de stoelen zouden wat ons betreft nog wel wat verder naar beneden mogen kunnen. Het zicht naar voren en opzij is goed, naar achteren is het door de typische vorm van de achtersteven wat minder goed. Op de achterbank biedt de Arona behoorlijke beenruimte en bovengemiddelde hoofdruimte en de kofferruimte is met 400 liter boven het gemiddelde in deze klasse.

KLAPPEN

De Ibiza was de eerste auto op het nieuwe MQB-A0-platform en de Arona is daar dus ook op gebouwd. Over de rijeigenschappen van de Ibiza waren we eerder dit jaar al erg enthousiast en dat geldt in onverminderde mate ook voor deze Arona. Vering en demping zijn in uitstekende balans met elkaar, terwijl hier op de binnenwegen rond Barcelona het onderstel toch bepaald niet wordt ontzien. Zelfs met slecht wegdek vol naden en gaten weet het goed raad. De klappen worden mooi opgevangen en tegelijkertijd helt de koets maar weinig over. Maak een paar rappe slaloms en je voelt dat de massa meteen zijn evenwicht hervindt, waardoor de Arona zowel sportief als comfortabel genoeg is. Het contact met de voorwielen via het stuur is bovengemiddeld en bovendien mooi precies. De auto is een tikje onderstuurd, maar minder dan je zou verwachten bij een kleine SUV, mede omdat je hulp krijgt van een elektronisch sperdifferentieel.

Helaas is de 1.0 TSI, die voor ons land het volume gaat vormen, nog niet beschikbaar voor een testrit, dus moeten we het doen met de 1.5 TSI met 150 pk. Het zal je niet verbazen dat die motor prima raad weet met de Arona. Hij pakt meteen onderin lekker op en heeft een wat hese, sportieve brom. De handgeschakelde zesbak schakelt precies en de verzetten vallen mooi op hun plek. Helaas geeft de koppeling matige feedback, waardoor het wennen is totdat je het aangrijppunt goed in je systeem hebt.

EARLY ADOPTERS

De Arona komt er naar goed Seat-gebruik als Reference, Style, FR en Xcellence. Hoe die uitvoeringen er uiteindelijk komen uit te zien, is op dit moment nog niet bekend. De Arona begint zijn loopbaan in speciale 'Launch Editions' die hun weg vanaf volgende maand naar de early adopters moeten vinden en alleen met benzinemotoren zijn te combineren. De Style Launch Edition heeft 16-inch lichtmetalen wielen, led-dagrijverlichting, een 5-inch multimediascherm, cruisecontrol, vermoeidheidsherkenning, parkeersensoren achter en handbediende airco en kost met 1.0 TSI 95 pk € 22.290, wat daarmee de voorlopige instapprijs voor de Seat Arona is. De Xcellence Launch Edition heeft bovenop de Style-uitvoering onder meer navigatie met 8-inch touchscreen, parkeersensoren rondom, automatische parkeerhulp, achteruitrijcamera, inductielader voor de telefoon, keyless entry en start en automatische airco met twee zones. De FR Launch Edition heeft naast de Style-uitvoering veel van de Xcellence-luxe plus onder meer 17-inch lichtmetalen wielen, licht- en regensensoren, sportstoelen voor, donker glas achter en Seat Drive Profile, waarmee je onder meer gasrespons en demping sportiever kunt instellen. De definitieve versies en prijzen voor de auto's die vanaf 2018 worden uitgeleverd, worden in de loop van de herfst bekendgemaakt.

Verder is er keuze uit vijf motoriseringen. De 1.0 TSI driecilinder is er met 95 en 115 pk. De lichtste heeft een handgeschakelde vijfbak, de sterkere zes verzetten vooruit en optioneel een zeventraps automaat met dubbele koppeling, de welbekende 7-DSG. De snelste Arona heet, ook naar goede Seat-traditie, FR en heeft een 1.6 TSI met 150 pk en handgeschakelde zesbak. Daarnaast is er een tweetal diesels. In beide gevallen krijg je een 1.6 TDI, kiezen kan uit 95 of 115 pk. De lichtste heeft standaard een handgeschakelde vijfbak en optioneel een zeventraps DSG, terwijl de zwaardere variant standaard zes handgeschakelde verzetten vooruit heeft en als extra een zestraps DSG. Halverwege volgend jaar komt er bovendien een 1.0 TSI met 90 pk die op cng kan lopen.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

PLUS & MIN

  • +Volwassen rijeigenschappen
  • +Ruim
  • +
  • -Hier en daar wat mindere materialen
  • -Koppeling wat lastig te doseren
  • -
  • Houd me op de hoogte over de Seat Arona
Seat Seat Arona

PRIVATE LEASE Seat Arona

INFO
XLEasy
XLEasy
Seat Arona 1.0 TSI 95pk Reference (5D/5H)
€ 369
Bekijk nu ⟩
Seat
Seat
Seat Arona 1.0 EcoTSI 95pk Reference (5D/5H)
€ 375
Bekijk nu ⟩
DirectLease
DirectLease
Seat Arona 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (5D/5H)
€ 419
 
Seat Arona in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Seat Arona Style 1.0 70 kW / 95 pk EcoTSI SUV 5 versn. Hand

    Seat Arona Style 1.0 70 kW / 95 pk EcoTSI SUV 5 versn. Hand

    • 2022
    • 10 km

    € 27.064

    Seat Arona Style 1.0 70 kW / 95 pk EcoTSI SUV 5 versn. Hand

    Seat Arona Style 1.0 70 kW / 95 pk EcoTSI SUV 5 versn. Hand

    • 2022
    • 10 km

    € 27.064

    Seat Arona 1.0 TSi 110pk DSG7-automaat Xperience AUTOMAAT! Clima, App Connect, LED, Park Assist, etc.

    Seat Arona 1.0 TSi 110pk DSG7-automaat Xperience AUTOMAAT! Clima, App Connect, LED, Park Assist, etc.

    • 2021
    • 5.741 km

    € 28.900

Meer Seat Arona occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Seat Arona

    60
    • 6 januari 2022

Lezersreacties (39) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Arona specificaties
  • Seat Arona occasions
  • Seat Arona video's
Advies en informatie
  • Seat Arona tests
  • Seat Arona gebruikersreviews
  • Seat Arona index
PREMIUM
Seat Arona vs. Ford Puma - Dubbeltest

Seat Arona vs. Ford Puma - Dubbeltest

Net als bij de Ibiza brengt de recente facelift van de Seat Arona vooral voor het interieur...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Seat Arona 1.0 TSI 115pk Style Business Intense (2019)

    Seat Arona 1.0 TSI 115pk Style Business...

    1
    • 10 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Seat Arona 1.0 TSI 115pk Xcellence (2018)

    Seat Arona 1.0 TSI 115pk Xcellence (2018)

    1
    • 27 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Seat Arona 1.0 TSI 115pk Style (2020)

    Seat Arona 1.0 TSI 115pk Style (2020)

    7
    • 11 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Seat Arona 1.0 TSI 95pk Xcellence (2019)

    Seat Arona 1.0 TSI 95pk Xcellence (2019)

    7
    • 15 februari 2020
  • Gebruikersreview
    Seat Arona 1.0 TSI 115pk Xcellence (2018)

    Seat Arona 1.0 TSI 115pk Xcellence (2018)

    3
    • 17 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Seat Arona 1.0 TSI 115pk FR (2018)

    Seat Arona 1.0 TSI 115pk FR (2018)

    3
    • 10 augustus 2018
meer reviews
Peugeot 2008 GT - Seat Arona 1.5 TSI - Dubbeltest

Peugeot 2008 GT - Seat Arona 1.5 TSI - Dubbeltest

De nieuwe Peugeot 2008 is niet alleen letterlijk gegroeid, maar lijkt ook op andere vlakken...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Seat Arona vs. Ford Puma - Dubbeltest

    Seat Arona vs. Ford Puma - Dubbeltest

    • 4 januari 2022
  • Autotest
    Seat Arona - Eerste rijtest

    Seat Arona - Eerste rijtest

    48
    • 22 augustus 2021
  • Nieuws
    Vernieuwde Seat Arona op de prijslijst

    Vernieuwde Seat Arona op de prijslijst

    11
    • 22 juni 2021
  • Nieuws
    Seat Arona - Facelift Friday

    Seat Arona - Facelift Friday

    9
    • 16 april 2021
  • Nieuws
    Nieuw gezicht voor gefacelifte Seat Arona

    Nieuw gezicht voor gefacelifte Seat Arona

    14
    • 15 april 2021
  • Nieuws
    Seats Ibiza en Arona krijgen facelift

    Seats Ibiza en Arona krijgen facelift

    26
    • 6 april 2021
  • Nieuws
    Vernieuwde Seat Arona duikt op

    Vernieuwde Seat Arona duikt op

    7
    • 10 maart 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    21
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks focus op Cupra'

    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks...

    29
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    32
    • 22 april 2022
  • Nieuws
    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst ligt bij Cupra'

    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst...

    147
    • 18 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion...

    • 28 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden