Seat Altea XL Stationwagon 1.8 TFSI Stylance (2008)

autoreview

Seat Altea XL Stationwagon 1.8 TFSI Stylance (2008)

Signalement

UitvoeringAltea XL Stationwagon 1.8 TFSI Stylance
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst61.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 29.000 km

Na 85000 km probleemloos met een Altea 20. FSI gereden te hebben in 3 jaar ben ik onlangs een proefrit gaan maken met een 18 tsi. Volgens de dealer( Zweekhorst Vaassen )moest dit nog beter rijden dan dat ik gewend was.Dat bleek inderdaad waar te zijn, wat een koppel en een trekkracht! De 20 fsi had 150 pk, de 18 tsi heeft 160 pk ,dus dat scheelt niet zoveel, maar wat je vooral merkt is het koppel van 250 nm vanaf 1500 toeren!, dit is gewoon super.Na deze proefrit was het dus niet zo moeilijk wat de volgende auto zou worden. Alleen hebben we nu voor een xl station gekozen omdat deze er net even wat vorser uitziet en een lekkere grote kofferruimte heeft.Ook de achterkant vind ik erg mooi.Een reden om weer voor de altea te kiezen was de goede afwerking van de auto, na 85000km was er nog geen rammeltje te horen. Ook het dashbord waarop in testen altijd commentaar gegeven word gaf nog geen krimp en ziet er in mijn ogen erg mooi uit ondanks dat het harde materialen zijn.We hebben gekozen voor een stylance uitvoering met xxl pakket met de 17’velgen en sportonderstel in de mooie kleur zwart metalic. Ik denk dat de 1.8 nog beter zal bevallen als de 2.0 maar dat zullen we wel zien.

Update: Er zijn nu ruim 2000km verstreken en ik moet zeggen dat het een heerlijke auto is om mee te rijden met een erg goede wegligging. In 6 over de snelweg 140 km bij 3000 toeren, je hoort eigenlijk alleen wat windgeruis en iets bandengeluid. bij mijn vorige altea had ik last van windgeruis om de spiegels maar daar heeft deze geheel geen last van en ook het bandengeluid is een stuk minder geworden.Pas boven de 4500 toeren hoor je een lekkere sportieve brom, maar deze is nooit hinderlijk. Het benzineverbuik ligt nu op 1:10,2 maar ik hoop dat dit nog wat gunstiger word. Wat wel opvalt is het zogenaamde Turbo-gat, hier moet ik wel erg aan wennen, hebben anderen daar ook last van?

Update 2 maart: nu 5500 km mee gereden en nog steeds een feest om mee te rijden. Het lijkt of het bovengenoemde turbogat iets minder wordt of ik begin er aan te wennen. benzineverbruik is nu 1:10,4 gemiddeld, dus word iets beter waarbij moet worden vermeld dat er ook een stuk Duitse autobahn in zit waarbij de teller even 210 aangaf ( overigens had de rest van de gezinsleden dit niet in de gaten zie reclame filmpje.... hij rijd echt als een sportwagen) in de 6 e versnelling bij iets meer dan 4000 toeren 190! Inmiddels een chromen kofferbakstrippie er op laten zetten en ook de middenarmsteun is een aanrader die eigenlijk standaard op deze uitvoering zou moeten zitten.

Update 3 mei: Precies 12000 km nu op de teller en net terug van een vakantie naar Denemarken. Dit was de eerste lange afstand met deze auto. Maar voordat het zover was toch een probleempje .Bij 8000 km ging de auto spontaan op de noodloop over( dit betekent dat hij niet harder als ongv. 2500 toeren wilde lopen) Gelijk maar door naar de dealer en deze constateerde vrijwel meteen dat de brandstofpomp defect was. Nu er een nieuwe in is gezet lijkt het of de auto beter oppakt bij het wegrijden(waarschijnlijk is dit vanaf begin af aan al niet goed geweest)Tijdens de rit naar en in denemarken heeft de auto het uitstekend gedaan. Wat een heerlijke auto (met deze motor)is dit toch, bij 120 km gas geven in 5 en in een streep door naar 200 hierboven gaat het iets langzamer en stopt uiteindelijk met iets wind mee bij 215 km(tom tom)in 6 bijna 5000 toeren. op de autobahn was het gemiddeld verbruik bij gemiddelde snelheid van ongeveer 140km 1 op 9,5 . In Denemarken zelf was het verbruik zelfs 1 op 14!(bijna allemaal 80 en 90km wegen)Al met al zeer tevreden tot nu toe.

Update 23-11-2008
De auto heeft nu 29000 km gereden, en van de week is de tussendemper vervangen, zeer snel natuurlijk maar het was geen slijtage maar een lasfout waardoor de uitlaat lekte. Bij 15000 km heeft de auto een beurtje gehad maar hierbij waren geen bijzonderheden. Afgelopen zomer met de caravan naar italie geweest en hierbij kwam de 160 pk en 250 nm koppel wel heel goed van pas. Nooit heb je het gevoel dat je trekkracht te kort komt. Zelfs tegen de berg op nog even inhalen, super!het verbruik ligt nu gemiddeld op 1:11,2 .Gisteren de zomerbanden op velg(17\") vervangen door winterbanden 16\", zal mij benieuwen of het sportieve weggedrag nog zal veranderen hierdoor...

PROBLEMEN

  • 29.000 km

Bij 8000 km is de brandstofpomp vervangen
Bij 28500 km is de tussendemper(lasfout) vervangen

  • 41.000 km

Auto heeft nu 41000 km gelopen en geen enkel probleem meer gehad, het benzineverbruik is nu gemiddeld 1:11,5. Het verbruik met winterbanden in 16" maakt niet uit, wel tank ik altijd shell en ik heb het idee dat hij hier beter op rijd dan op benzine van een ander merk. Helaas is mijn dealer failliet gegaan dus zit er in mijn woonplaats geen dealer meer. Dit betekend dat ik zo'n 35km moet rijden naar de garage, hierdoor kom ik er eigenlijk alleen als het noodzakelijk is(beurten).Voor mij kan dit een reden zijn om een ander merk te kiezen wanneer deze auto aan vervanging toe is, terwijl Seat eigenlijk goed bevalt.

  • 61.000 km

Nu 61000 km meegereden in 2 jaar en alleen een paar beurtjes en een paar nieuwe voorbanden bij 50.000 km. Wel weer voor pirelli P7 gekozen omdat deze banden heel goed bevallen en ook een goede wegligging geven ook toen ze bijna glad waren. Achterbanden "cuppen" nu wel vanaf 50.000km Verbruik is blijven steken op ruim 1:11 bij gemiddeld verbruik en 1:13 bij langere afstanden.kortom erg tevreden met name over de zeer sportieve rijeigenschappen in combinatie met de mpvruimte die deze auto uniek maakt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.