Seat Alhambra 1.4 TSI Ecomotive Technologies (2010)

De betere balzaal

Seat Alhambra 1.4 TSI
Zo'n veertien jaar geleden verscheen Seat op de markt met de allereerste Alhambra. Het werd dus wel eens tijd voor een opvolger. Die is er nu, opnieuw als broedermodel van de Volkswagen Sharan. Het zou wel eens een ideale gezinsauto kunnen zijn.

Wie de auto ziet staan, herkent zonder twijfel de familieband met de VW Sharan. Wij vinden de Alhambra zelfs wel érg veel op z'n Duitse evenknie lijken. De koplampen, achterklep en bumpers zijn weliswaar anders vormgegeven, maar voor een merk dat auto emoción als credo heeft, straalt deze nieuwe Seat te weinig spanning uit. Ook vanbinnen missen de Spaanse kruiden die het Sharan-sausje extra pittig hadden moeten maken.
Wie voorbij het keurige uiterlijk kijkt, maakt kennis met een auto waarover veel beter is nagedacht dan over z'n voorganger. Dan doelen we met name op het flexibele interieur. De eerste Alhambra was (net als de nieuwe) leverbaar als vijf- of zevenzitter, waarbij je de achterste twee rijen stoelen kon verwijderen. Dan riskeerde je wel een hernia door het gesjouw met die loodzware stoelen. Dat behoort nu tot het verleden, want de nieuwe Alhambra is voorzien van achterstoelen die volledig vlak in de wagenbodem wegvouwen. Door een ruk aan een hendel te geven, klappen ze om en kun je simpel en snel kiezen tussen ruimte voor passagiers óf bagage. Met alleen de voorste twee stoelen in gebruik heb je een laadruimte van meer dan twee meter diep en zo'n 2.300 liter inhoud tot je beschikking, terwijl daar met vijf stoelen 'omhoog' nog steeds 885 liter van overblijft. In dit opzicht is de nieuwe MPV van Seat met recht een betere balzaal dan vroeger; dit is ruimte waar je wat mee kunt.

Schuifdeuren
Een andere verandering zijn de achterdeuren. Waar generatie één 'normaal' openende portieren had, voorziet Seat de nieuwste versie standaard van twee grote schuifdeuren. De instap is hierdoor zeer riant, terwijl de ruimte op de middelste rij eveneens in orde is. Nog steeds zit je wat rechtop, maar hier valt het prima uit te houden. Helemaal achterin is dat minder vanzelfsprekend; om de stoelen weg te kunnen vouwen, moest Seat ze relatief vlak en klein maken en dat resulteert in plekken waar je het beste de kleinsten kunt onderbrengen. Voor volwassenen biedt de Alhambra een redelijke plek op stoel 'zes' en 'zeven', maar niet meer dan dat.
De 1.4 TSI-krachtbron levert dankzij een compressor én een turbo 150 pk en kan prima overweg met de 1.700 kilo zware Alhambra. Wanneer je vanuit stilstand wegrijdt, merk je dat de compressor even druk moet opbouwen en dat laat de motor iets te afwachtend reageren. Maar boven de 1.250 toeren is de viercilinder goed bij de les. Voor 90 procent van de Nederlandse omstandigheden voldoet deze aandrijflijn; voor klimpartijen en vlotte inhaalacties zul je even een versnelling terug moeten. Alle Alhambra's dragen een Ecomotive-logo, wat duidt op een stop/startsysteem en terugwinning van de remenergie.
Het rijgedrag is niet opzienbarend, maar het onderstel wekt een solide indruk. Je moet de MPV provoceren om hem van z'n baan te krijgen. Daarbij helt-ie niet extreem over en deint-ie nauwelijks na. Scherp rijdt hij echter niet; je merkt dat je met flink wat gewicht onderweg bent en dat de Alhambra niet is ontwikkeld om met z'n zevenen door bochten te knallen. Het is een prima reiswagen en een beter uitgedachte gezinsauto dan we ooit van Seat hebben gezien.

Video

Signalement

Merk Seat
Model Alhambra 1.4 TSI Style
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 42.750

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.390 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.854 mm / 1.904 mm / 1.720 mm
Wielbasis 2.919 mm
Massa leeg 1.623 kg
Laadvermogen 667 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden215/60R16Prijzen
Topsnelheid 197 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,7 s (fabrieksopgave: 10,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 g.o. s / g.o. s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 g.o. s / g.o. s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 167 g/km

Lezersreacties (29) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.