Seat Alhambra 1.4 TSI Ecomotive Style (2011)

Slimmer dan ooit

Seat Alhambra 1.4 TSI Ecomotive Style
Het heeft maar liefst veertien jaar moeten duren voordat Seat op de proppen kwam met de tweede generatie van de Alhambra. Wij reden de compleet nieuwe full-size MPV met de basismotor, de 1.4 TSI met turbo en compressor én directe inspuiting.

In 1995 presenteerden Ford, Seat en Volkswagen respectievelijk de Galaxy, de Alhambra en de Sharan. Met een iets andere grille, eigen logo's en nog een paar afwijkende details ging het in principe om driemaal dezelfde MPV. Het doel van deze samenwerking was destijds kostenbesparing. Uiteindelijk gingen de drie merken elk hun eigen weg, al zijn Volkswagen en Seat voor de opvolgers van de eerste Alhambra en Sharan ook weer samen aan de slag gegaan. Niet zo gek, want Seat is een volle dochter van Volkswagen.

De Alhambra is dan ook op een andere neus en andere achterlichten na gelijk aan de Volkswagen. Niet dat dat slecht is, maar als Seat is de auto alleen aan de logo's te herkennen, niet aan het lijnenspel van de koets. Waar het bij een people mover als deze om gaat, is functionaliteit. Daarom kan de Seat tegen meerprijs worden voorzien van een derde zitrij. In de testauto zat die wél gemonteerd, inclusief een volautomatische airco. De tweede zitrij is verschuifbaar, zodat naar behoefte meer beenruimte ontstaat voor de twee passagiers op de derde zitrij of de bagageruimte wordt vergroot. De combinaties van stoel- en leuningverstelmogelijkheden zijn talloos. Dat gaat heel doordacht en dus gemakkelijk. Dat geldt ook voor het instappen naar de wat krappere derde zitrij. De Alhambra is achter voorzien van schuifdeuren (afhankelijk van de uitvoering ook elektrisch te bedienen).

Slimme mogelijkheden

Er zijn momenten dat er geen passagiers, maar spullen moeten worden vervoerd. Voorheen betekende dit vaak dat je van tevoren de stoelen thuis in de garage moest achterlaten, maar met deze auto kun je spontane aankopen gewoon meenemen door de achterbank(en) weg te klappen en een vlakke laadvloer te creëren. Voor wie dat niet genoeg is, kan optioneel ook de rugleuning van de bijrijdersstoel plat naar voren klappen. Ook aan het opbergen van kleine spullen is gedacht. Het voert te ver om hier alle opbergvakken op te sommen, maar je kunt aardig lang zoeken wanneer je niet meer weet achter welk klepje je je zonnebril hebt opgeborgen. Wat betreft het interieur komt de nieuwe Alhambra veel meer over als een personenauto dan het oude model. Het dashboard en de middenconsole zijn mooi rustig en overzichtelijk vormgegeven.

We hebben voor deze test gekozen voor een Seat Alhambra 1.4 TSI Ecomotive. Die is voorzien van een handgeschakelde zesbak, terwijl de direct ingespoten 1,4-liter goed is voor 150 pk. Let wel: we hebben het hier over een basismotor. De Seat presteert daarmee prima. De TSI-motor kwijt zich doorgaans prima van zijn taak en produceert daarbij een bescheiden geluid. Maar om te presteren, heeft de 1,4-liter z'n turbo zeer zeker nodig. Wegrijden vanuit stilstand gebeurt pas na een lichte aarzeling, en nog even snel inhalen op een provinciale weg doe je veiliger als je eerst even terugschakelt. Op zich geen ramp, want de zesbak laat zich zonder problemen bedienen. Wie echter met enige regelmaat met een caravan de Ardennen of de Alpen in trekt, moet zich nog een keer achter z'n oren krabben en zich afvragen of dit wel de juiste motor is voor zo'n grote MPV.

Signalement

Merk Seat
Model Alhambra 1.4 TSI Style
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 42.750

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.390 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.854 mm / 1.904 mm / 1.720 mm
Wielbasis 2.919 mm
Massa leeg 1.623 kg
Laadvermogen 667 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden215/60R16Prijzen
Topsnelheid 197 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s (fabrieksopgave: 10,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,4 s / 7,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,1 s / 14,1 s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 167 g/km

Lezersreacties (22) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.