Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Saab
  • 9-3X

Saab 9-3X 2.0t Biopower (2009)

Even in de spotlights

23
Saab 9-3X 2.0t Biopower (2009)
  • Autotest
19 februari 2010 om 16:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Saab heeft het zwaar. Nu de restanten van het ooit zo fiere merk in handen zijn van het relatief kleine Spyker, komt het merk met de stoere variant van de 9-3 Sport Estate. Die auto werd nog onder het GM-bewind ontwikkeld.

De ruigere variant van de Sport Estate is natuurlijk geen auto die voor enorme verkoopcijfers gaat zorgen, maar hij zet Saab wel weer even in de spotlights. Wie verder kijkt dan z'n  uiterlijk ziet een 9-3 Aero XWD. De 9-3X staat weliswaar 35 millimeter hoger op z'n benen, maar verder is de techniek eender. Hij maakt gebruik van een Haldex-koppeling, die de aandrijfkrachten continu verdeelt tussen alle wielen. Zodra de sensoren merken dat een wiel tractie verliest, hoor en voel je de krachten een andere plek zoeken. De auto remt doorslippende wielen zeer effectief af en voorziet de andere wielen van kracht, waardoor je mooi stabiel over mulle zandpaden kunt trekken.

Die mulle zandpaden doorkruist de 9-3X met gemak, maar bij ruiger werk gooit de auto al vrij snel de handdoek in de ring. Er blijft in principe tractie genoeg, maar de Saab is er simpelweg niet op gebouwd om hellingen te trotseren. De aan- en afloophoeken (de ruimte tussen de bumpers en de ondergrond) zijn te klein, waardoor je bij heuvels moet uitkijken dat je geen bumperdelen achterlaat. Bovendien is de bodemspeling niet voldoende om zonder schade door ruig terrein te komen. Hierbij speelt ook de lange wielbasis op; bij een smalle heuveltop loopt de auto al snel met zijn dorpels tegen de grond.

Comfortabel op de weg

Het onderstel van de 9-3X is op de verharde weg nog steeds prima, ondanks z'n leeftijd. De Saab slaagt er goed in om z'n passagiers comfortabel te vervoeren. De veren en dempers zijn mooi in balans; ze zijn niet straf, maar ook niet zompig. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, want de versnellingsbak in de Saab zorgt voor klachten. Zo grijpt de koppeling abrupt aan en verlopen de gangwissels te hakerig. De besturing is lekker direct, maar werkt wat te licht, waardoor je al snel te veel instuurt en voor je gevoel iedere keer een stapje terug moet doen. Laten we zeggen dat communicatie niet z'n sterkste punt is.

De testauto heeft een 2,0-liter turbomotor aan boord met 200 pk. Deze 2.0t is niet zo soepel als we van de modernste turboblokken gewend zijn. Onder de 2.000 toeren geeft-ie nauwelijks thuis, maar boven de 2.500 tpm is het een heel ander verhaal. Zodra het turbometertje op het dashboard naar rechts uitslaat, zwelt er een fluittoon aan en zet de 9-3 z'n schouders eronder. Hij heeft dus een ouderwets turbogat, al valt daar goed mee te leven. Houd hem enigszins op toeren en de X is lekker vlot. Het valt bovendien op dat de Biopower (die ook op E85 loopt) verrassend lekker klinkt.

De 9-3X onderscheidt zich vanbinnen niet van z'n minder  uitgesproken soortgenoten. Dit is gewoon een Saab en gelukkig levert dat een interieur op met enkele leuke details. De sleutel op de tunnelconsole is bekend, net als de aparte ventilatieroosters, maar het meest opvallend is de Nightpanel-functie. Met een druk op de knop leg je een deel van het dashboard het zwijgen op. Dat zorgt voor rust voor je ogen. Wel is het jammer dat het Saab-interieur verouderd aandoet. In ontwerp, afwerking en ergonomie is het door de concurrentie voorbijgestreefd. Bovendien is de zitpositie – door het beperkt in diepte verstelbare stuurwiel niet om over naar huis te schrijven.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

Signalement

Merk Saab
Model 9-3X 2.0 Turbo Biopower XWD
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 49.800

Specificaties

Brandstof ethanol
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.988 cc
Maximaal vermogen 155 kW / 210 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 300 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 61 l
Lengte / breedte / hoogte 4.690 mm / 1.802 mm / 1.529 mm
Wielbasis 2.675 mm
Massa leeg 1.505 kg
Laadvermogen 615 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden225/50R17Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,9 s / 5,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 5,3 s / 7,4 s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km
CO2-uitstoot 194 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Saab 9-3
Saab Saab 9-3

Uitgelicht aanbod

    Saab 9-3 Cabrio 1.8t Vector

    Saab 9-3 Cabrio 1.8t Vector

    • 2009
    • 207.932 km

    € 14.950

    Saab 9-3 Cabrio let 1.8t 150pk Vector 1e EIGENAAR bj2009

    Saab 9-3 Cabrio let 1.8t 150pk Vector 1e EIGENAAR bj2009

    • 2009
    • 198.504 km

    € 13.925

    Saab 9-3 2.0 T Vector

    Saab 9-3 2.0 T Vector

    • 2009
    • 67.391 km

    € 24.950

Meer Saab 9-3 occasions

Lezersreacties (23) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Saab 9-3 specificaties
  • Saab 9-3 occasions
  • Saab 9-3 video's
Advies en informatie
  • Saab 9-3 tests
  • Saab 9-3 gebruikersreviews
  • Saab 9-3 index
PREMIUM
Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Anders dan de deels ontmantelde verkeersvliegtuigen op het platform van Twente Airport hebben...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo Sport Edition (2003)

    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo Sport Edition...

    1
    • 5 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    8
    • 6 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 120pk Linear (2010)

    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 120pk Linear...

    3
    • 31 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Coupé 2.0 t Euro Edition (2002)

    Saab 9-3 Coupé 2.0 t Euro Edition (2002)

    • 18 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2008)

    2
    • 26 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150pk Vector (2006)

    Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150pk Vector...

    7
    • 2 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Coupé SE Aero 2.0 Turbo (1999)

    Saab 9-3 Coupé SE Aero 2.0 Turbo (1999)

    2
    • 30 september 2020
meer reviews
Rij-impressie Saab 9-3X

Rij-impressie Saab 9-3X

52

Het segment van avontuurlijke stationwagons heeft er een nieuwe speler bijgekregen. Saab wil...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch - Op de Rollenbank

    Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch...

    • 4 februari 2021
  • Blits Bezit - Saab 9-3 Viggen

    Blits Bezit - Saab 9-3 Viggen

    53
    • 25 augustus 2018
  • PREMIUM
    Saab 9-3 Viggen

    Saab 9-3 Viggen

    • 14 augustus 2018
  • Saab 9-3 2.0T Aero - 2003 - 420.402 km - Klokje Rond

    Saab 9-3 2.0T Aero - 2003 - 420.402 km...

    57
    • 13 augustus 2018
  • Saab 9-3 Sport Estate 1.8t – 2006 – 419.958 km

    Saab 9-3 Sport Estate 1.8t – 2006 – 419.958...

    68
    • 6 november 2017
  • PREMIUM
    Saab 9-3 Sport Estate

    Saab 9-3 Sport Estate

    • 31 oktober 2017
  • Nieuws
    Facelift Friday: Saab 9-3

    Facelift Friday: Saab 9-3

    41
    • 17 maart 2017
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder leven als EV

    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder...

    60
    • 17 april 2022
  • Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    49
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Saab staat weer te koop

    Saab staat weer te koop

    27
    • 19 oktober 2021
  • Nieuws
    'Evergrande verkoopt EV-activiteiten aan smartphonemaker Xiaomi'

    'Evergrande verkoopt EV-activiteiten aan...

    11
    • 24 augustus 2021
  • Saab 96 - Klokje Rond Klassiek

    Saab 96 - Klokje Rond Klassiek

    29
    • 23 augustus 2021
  • Achtergrond
    Waarom Saab jarenlang motoren gekanteld plaatste

    Waarom Saab jarenlang motoren gekanteld...

    52
    • 21 augustus 2021
  • Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004) - Blits Bezit

    Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004)...

    • 8 juli 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden