Rij-impressie Volkswagen Tiguan
Urbi et Orbi
67 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Volkswagen Tiguan stamt al weer uit 2007 en dat betekent dat hij nog het oude VW-gezicht draagt. Hoogste tijd dus voor een facelift, en dan kunnen er meteen wat nieuwe gadgets in. Met losse handjes door Oostenrijk.
De wegen van Volkswagen zijn ondoorgrondelijk. Toen de Passat het nieuwe familiesmoeltje kreeg opgeplakt, was dat een 'nieuw' model. Bij de Tiguan heet diezelfde operatie een facelift. Hoe dan ook, vandaag zijn we het meer met VW eens dan toen in Barcelona, bij de kennismaking met de vernieuwde Passat. Met de Tiguan betrad Volkswagen vier jaar geleden het segment van de compacte suv's. Dat was wereldwijd beschouwd rijkelijk laat, maar op ons continent liepen de meeste merken op dat moment rijkelijk achter op de Aziaten. Inmiddels ligt dat wel anders met de Audi Q5, BMW 3-serie, Ford Kuga en ga zo maar door. Een felbevochten arena dus, waar het zaak is om fris en bij de tijd te blijven. Tel daar bij op dat de eerste generatie Tiguan nog het oude familiegezicht heeft, en je snapt de beweegredenen van VW om er een tweede druk tegenaan te gooien. Het is dan ook vooral het front waar je meteen de vernieuwde Tiguan aan herkent. Snaarstrakke, horizontale lamellen in de grille en eveneens met rechte lijnen getekende, schuin oplopende koplampunits. Met natuurlijk – zonder dat tel je in 2011 niet meer mee – led-dagrijverlichting die de dimlichten in een U-vorm omcirkelen. Net als bij het huidige model is de Tiguan te bestellen met twee verschillende frontjes; een voor het gewone 'stads'-gebruik en een voor het woestere werk. Urbi et orbi, zoals de Paus tijdens zijn zegen de stedelingen en de plattelanders begroet. Wij rijden Urbi, die een aanrijhoek van 18 graden heeft. Orbi kan 28 graden aan voordat de bumper een hap zand neemt, en heeft bovendien een beschermplaat aan de onderkant. Om redenen die weinig toelichting behoeven, is Orbi uitsluitend leverbaar met vierwielaandrijving. De auto die wij rijden is in stadstrim uitgerust.
Extra pk's
Over het interieur van de huidige Tiguan is Volkswagen blijkbaar erg tevreden, want daar is bij de facelift weinig aan getornd. We krijgen een nieuw stuur, gewijzigde aircobediening, andere paneeltjes rond de luchtroosters en wat nieuwe stofjes. Erg is dat niet, want het interieur kan nog prima mee. Het is bovendien mooi afgewerkt en ergonomisch top; never change a winning team. De zitpositie is tamelijk hoog, iets waar de meeste kopers in deze klasse blij mee zullen zijn, maar voor de sportievelingen is het minder aansprekend. De achterbank biedt een ruime zit, waarbij die ook nog eens in de rijrichting te verschuiven is.
Deze facelift is door Volkswagen aangegrepen om het motorengamma te herzien. Als voorheen zijn er vier benzinemotoren, waarbij alleen de lichtste ongemoeid is gelaten. De rest kreeg er ieder 10 pk bij, bij gelijkblijvende uitstoot. Aan de diesels veranderde niets, dat zijn er als voorheen drie. De lichtste is een 110 pk sterke 2.0 TDI, datzelfde blok is ook leverbaar met 140 pk en de krachtigste heeft 170 pk, en dat is de uitvoering waar wij mee rijden. De onze is uitgerust met de standaard handgeschakelde zesbak, die voor het hele palet de basis vormt. Eveneens standaard is op onze auto 4Motion permanente vierwielaandrijving. Voorwielaandrijving is alleen een optie op de lichtere diesels, net zoals de dikste benzinemotor uitsluitend met 4x4 is te krijgen.
Verder krijgen alle voorwielaangedreven uitvoeringen BlueMotion Technology mee. Bij de 4x4's is dat alleen de 140 pk TDI het geval. Dat betekent een stop/startsysteem en remkrachtregeneratie. Ook nieuw voor de Tiguan is een aantal hulpmiddelen. Volkswagen noemt ze zelf innovatief, maar dat moeten we maar niet al te serieus nemen. Hoe dan ook, handig kunnen ze zeker zijn en dan hebben we het over vermoeidheidsdetectie (inmiddels gemeengoed op de meeste Mercedessen) en intelligente verlichting (waar onder meer Opel de blits mee maakt). Verkeersborden worden (afhankelijk van de uitvoering) herkend en ook lane assist is een interessante optie. Het is hetzelfde systeem dat eerder in de Passat CC debuteerde. Geen trillend stuur of vibrerende zitting als je over de lijntjes dreigt te raken, en ook geen hinderlijk gepiep. De auto grijpt zelf in het stuur in, met lichte dwang voel je het stuur terugdraaien. Het werkt goed en zelfs zo goed, dat als je met losse handen rijdt, de auto zelf op koers blijft. Ze zouden er nog adaptieve cruisecontrol aan toe moeten voegen en Bob kan aan de drank.. bij wijze van spreken. Het werkt alleen bij tamelijk flauwe bochten, en na een tweetal ingrepen wordt je door een mededeling op het dashboard vriendelijk verzocht de controle weer over te nemen. Doe ja dat niet, dan heb je een probleem, want dan schakelt het systeem zich uit en boem is ho.
Paardentrailer
De TDI is lekker krachtig, maar het duurt wel even voordat hij op stoom is. Helemaal onderin geeft hij amper thuis, vervolgens komt de volle kracht er vrij abrupt in, waardoor je echt even aan de auto gewend moet zijn voordat je koppeling en transmissie vloeiend bedient. De besturing is redelijk licht, maar zeker niet te licht en dankzij de permanente vierwielaandrijving is deze Tiguan prettig neutraal in de bochten. Hij neigt wel wat tot deinen en het onderstel voelt wat week aan, maar dat los je in deze uitvoering op door de knop voor de elektronische demping op sport te zetten. De auto wordt merkbaar harder en dat karakter past wat ons betreft wat beter bij deze auto. Pluspunt van deze motorisering is dat hij maarliefst 2,5 ton mag trekken, en dat maakt dit een uitstekende auto om voor een fors uitgevallen caravan of een paardentrailer te binden.
In ons land wordt de vernieuwde Tiguan leverbaar in vier uitvoeringen: Easyline is de instapper, daarboven staat Comfort & Design en daar weer overheen bieden doet de Sport & Style. De Track & Field is, zoals de naam al doet vermoeden, de uitvoering die pretendeert verder te gaan waar de asfaltridders in de blub blijven steken. Prijzen van de vernieuwde Tiguan had de importeur bij het ter perse gaan van dit nummer nog niet, hou daarvoor onze website in de gaten. De auto staat op 18 augustus bij de Nederlandse dealers. Volkswagen laat weten het huidige model nog ruim voorradig te hebben, dus wie deze facelift niks vindt, kan nog snel zijn slag slaan.
PRIVATE LEASE Volkswagen Tiguan
Uitgelicht aanbod

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI R-Line Business+ 150PK | DSG (automaat) | Black Style | wegklapbare trekhaak
- 2023
- 11.684 km

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI eHybrid R-Line Business+ | Afneembare trekhaak | Adaptive Cruise | Stoelverwarming | 19" velgen
- 2022
- 6.215 km

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI HIGHLINE R-LINE DSG / Navigatie / Alcantara / 19"LMV / Trekhaak / "Vraag een vrijblijvende offerte aan!"
- 2017
- 119.945 km
Lees ook

Volkswagen Tiguan - Occasion aankoopadvies

Test: Volkswagen Tiguan - Mitsubishi Outlander - Ford Kuga

Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion Sport & Style (2011)

Test: Kia Sportage 1.6 GDI - Mazda CX-5 2.0 SkyActiv - Volkswagen Tiguan

Test: Hongqi E-HS9 – Premium of wannabe?

Lezersreacties (67) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.