Renault Talisman Estate (2016) - Test

Stijlvol én ruim

112 reacties

Video
AutoWeek 21 2016
AutoWeek 21 2016

Je leest het in AutoWeek 21 2016

De Renault Laguna-opvolger Talisman in inmiddels in ons land, maar de combi ontbrak nog. Volgende maand arriveert de Estate in de Nederlandse showrooms en wij reden hem afgelopen week in de Franse Jura. Meteorologisch geluk brengt deze Talisman niet, zo steleden we vast. Maar wat dan wel?

De uitvoerige rij-impressie van de Renault Talisman Estate staat in AutoWeek 21, die woensdag 25 mei verschijnt.

Eind vorig jaar maakten we voor het eerst kennis met de opvolger van de Renault Laguna en inmiddels maakt die auto zelfs deel uit van onze duurtestgarage. De Estate echter was nog een gesloten boek voor ons, maar daar is vandaag een einde aan gekomen. Bij onze aankomst in de Franse Alpen stond een 130 pk sterke 1.6 dCi met handgeschakelde zesbak voor ons klaar.

Het is altijd even spannend wanneer een esthetisch geslaagd model moet worden omgeboetseerd tot een meer praktisch vervoermiddel, maar wanneer daarbij het oog ook wat mag blijven willen, spreken we tegenwoordig over een lifestyle combi. Onze veelgeroemde landgenoot Laurens van den Acker heeft dat trucje met succes toegepast op de Talisman. Met name door met de lijnen van de zijramen te spelen wist hij de Talisman Estate een dynamisch aangezicht te geven zonder te veel concessies te doen aan de afmetingen. De Estate, die in de rest van de wereld overigens als Grandtour door het leven gaat, is 16 mm langer dan de sedan en die extra lengte zit volledig in de achteroverhang. In de hoogte heeft hij er een bescheiden 2 mm bij gekregen, maar door de minder snel aflopende daklijn heeft de Estate niettemin 32 mm meer hoofdruimte op de achterbank en dat zijn serieuze maten. Behalve de hoofdruimte is ook de beenruimte dik in orde achterin de Estate.

De kofferruimte meet in normale configuratie 572 liter en wanneer je de rugleuning plat legt kun je 1.681 liter kwijt (voor de trouwe Renault-rijders: de laatste Laguna Estate heeft 508 en 1.593 liter) op een laadvloer die een dikke twee meter lang is, met een hoogte van 1,12 meter. Die laadvloer is niet helemaal vlak, doordat de neergeklapte rugleuningen een drempel vormen, maar de vloerplaat kun je op dat punt een stapje omhoog zetten, zodat je grote stukken toch weer moeiteloos naar binnen kunt schuiven. Het achterste deel van de bodem kun je ook verticaal zetten, zodat de laadruimte in twee ongelijke delen wordt gesplitst. De rugleuningen neerklappen gaat in twee ongelijke delen middels twee knoppen in de zijwanden van de kofferruimte. Revolutionair is het allemaal niet, maar het totaal biedt een lekker praktische, ruime stationcar.

Onlogisch

Voorin treffen we het - voor wie de sedan kent – bekende dashboard aan. Het is mooi ruim opgezet, fris en bijzonder vormgegeven en opgebouwd uit overwegend goede materialen. De duurdere uitvoeringen (wij rijden de Intens, één stapje onder de topper Initiale Paris) hebben een groot, staand kleurenscherm waar je alles op kunt instellen. De navigatiestructuur is vaak niet heel logisch en vereist daarom enige gewenning. De ene keer moet je iets op het scherm doen, dan weer zit een functie onder de multifunctionele knoppen tussen de stoelen. De centrale klok is digitaal en afhankelijk van de voertuiginstellingen ingedeeld. In sport is het een grote toerenteller met in het midden een digitale snelheidsmeter.

Wij kiezen de 130 pk diesel met handschakeling in de Intens-uitvoering omdat dit volgens de importeur de meestgekozen uitvoering wordt in ons land. Vanaf de Intens heeft de Talisman standaard het 4Control-systeem. Op hogere snelheden sturen de achterwielen maximaal 3,4 graden mee voor een vloeiender bochtgedrag, bij lagere snelheden sturen ze maximaal 1,9 graden tegen voor grotere wendbaarheid. Het omslagpunt ligt tussen de 60 en 80 km/h, afhankelijk van de instellingen van de rijkarakteristiek. Het is even wennen, maar als het eenmaal in je systeem zit, voelt het prima aan. De Talisman stuurt verrassend sportief voor een grote Franse auto. Erg prettig is ook deze 130 pk diesel. Het koppel komt er vroeg in en loopt mooi door het toerenbereik, waardoor hij erg soepel is. Wel wordt de motor bij vollast wat rumoerig. De handbak maakt vrij forse slagen.

Meerprijs

De Talisman Estate staat in juni in de Nederlandse showrooms en kost precies 1.200 euro meer dan de sedan. Er zijn drie diesels (110, 130 en 160 pk) en twee benzinemotoren (150 en 200 pk). De 110 en 130 pk diesels bieden keuze tussen handschakeling en EDC (automaat met dubbele koppeling), de overige motoriseringen zijn standaard automaat, waarbij de benzines zeventraps en de diesels zestraps.

renault talisman estate
Renault Talisman EstateRenault Talisman EstateRenault Talisman EstateRenault Talisman EstateRenault Talisman EstateRenault Talisman EstateRenault Talisman EstateRenault Talisman Estate

  • +Geslaagde lijnen
  • +Toch ruim
  • -Beperkte keuze hand/auto
  • -Diesel bij vollast wat rumoerig

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (112) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum