Renault Mégane (2012) - Test
Klassementleiders
78 reacties
Renault heeft de Mégane iets aangescherpt zodat de versie met de 110 pk sterke 1.5 dCi ook na 1 juli in de 14%-bijtellingscategorie blijft vallen. Daarnaast zien we twee nieuwe motoren: de 1.2 TCe met 115 pk (benzine) en de 1.6 dCi (diesel) met 130 pk. Maar de leukste van het stel is natuurlijk de vernieuwde RS, die nu 265 pk en 360 Nm heeft. Knallen maar!
Niet alleen de Fransen juichen, ook de Nederlandse importeur is in zijn nopjes. In 2011 was Renault ineens het op twee na best verkochte merk, met dank aan de belastingvrije versies van de Clio en de Twingo. Daar is de Mégane in december bijgekomen en dat zorgt wederom voor een flinke verkoopboost. Er zijn al meer dan 7.000 orders geplaatst voor de versie met zuinige diesel en als die trend zich doorzet, dan overtreffen de verkoopcijfers van het eerste kwartaal die van heel 2011. Daarnaast is de kans groot dat de Mégane de best verkochte auto in zijn segment zal worden. Niet verrassend is het gegeven dat de Estate goed is voor 85% van het totale aantal bestellingen. In eerste instantie zou de Mégane Energy dCi 110 Start&Stop een CO₂-uitstoot van 95 gram hebben, maar na wat fijnslijperij heeft Renault dat op een keurige 90 gram weten te krijgen. En daarmee blijft deze versie ook na 1 juli in de 14% bijtellingcategorie vallen. Volvo komt overigens met een C30 D2 met 115 pk diesel die eveneens tot die datum hetzelfde belastingvoordeel geniet. Na die tijd lukt dat alleen Ford in de compacte middenklasse. De Focus Econetic diesel (89 g/km) komt vanaf midden dit jaar.
Twee nieuwe motoren
Voor modeljaar 2012 heeft Renault de Mégane lichtjes bijgepunt. De neus kreeg accenten in hoogglans zwart en met chroom omlijste mistlampen. Vanaf de versie Bose is LED-dagrijverlichting standaard. Verder zijn er nieuwe bekledingsstoffen, een grotere keus in lichtmetalen wielen en twee nieuwe lakkleuren. Optioneel is een camera in de voorruit die ervoor zorgt dat het grootlicht automatisch dimt en de bestuurder waarschuwt als hij niet netjes binnen de lijntjes rijdt. Op motorisch vlak zijn er eveneens enkele wijzigingen. Zo is er de Energy TCe 115, een 1,2-liter benzine turbomotor. Niet gebaseerd op de 100 pk 1.2 (1.149 cc) uit de Clio, maar een nieuwe motor. De Energy dCi 130 – een diesel - meet 1,6 liter en vervangt de 1.9 met dezelfde hoeveelheid pk's. En dan is er die voor de Nederlandse markt zo belangrijke Energy dCi 110. Een 1,5-liter dieselmotor die met zijn gemiddelde verbruik van 3,5 l/100 km niet meer dan 90 g/km uitstoot. Interessant voor de zakelijke rijder, maar ook nog voor de particulier, aangezien je tot 2014 geen wegenbelasting betaalt.
Stille kracht
De eerste versie die we onder handen nemen is de TCe 115. Deze motor komt in de plaats van de 110 pk 1.6, waarvan een 100 pk variant als instapper in de lijst blijft staan. Een twaalfhonderdje in een auto uit het c-segment zijn we al gewend van bijvoorbeeld VW en daardoor weten we uit ervaring dat zo'n klein turboblokje het verbluffend goed doet. De Mégane vormt daarop geen uitzondering. De motor doet zijn werk in opvallende stilte en er is al vrij snel ruim voldoende trekkracht beschikbaar. Moeilijk krijgt hij het op een lange klim, merken we als we met de cruise op 90 km/h en de versnelling in zes omhoog gaan. De snelheid zakt terug en er zit niets anders op dan even een tandje terug te schakelen. Nu is het zo, dat de motor bij dat tempo onder de 2.000 toeren draait, dus het maximale koppel is nog net niet paraat. Bij 120 km/h registreren we een nette 2.500 toeren, heel wat minder dan zijn turboloze voorganger met meer cc's. Met een maximaal aanhangergewicht van 1.500 kg kunnen caravanbezitters ook met deze krachtbron uit de voeten. Nog beter bediend zijn zij met de 130 pk sterke 1.6 dCi. Ook deze motor doet zijn werk in alle rust, Renault maakt dan ook melding van het feit dat het geluidsniveau van de nieuwe motoren twee keer zo laag is. De 1.5 dCi was helaas niet beschikbaar voor een testrit.
Betaalbare ' 911'
Nu we toch bij het thema geluid zijn aanbeland: de vernieuwde RS is juist iets luidruchtiger geworden en gorgelt er lekker op los bij gas loslaten. Fijn! Dat dit een verdraaid goede hatchback is, bewijst een rondetijd van 8:07.97 minuten op de Nordschleife vorig jaar met een RS Trophy, die, net als de nieuwe RS, over 265 pk en 360 Nm beschikt. In datzelfde jaar deed de bekende coureur Hans Joachim Stuck een poging met een VW Golf R, waarmee hij een tijd van 8:23 klokte. Bij ons staat de Mégane RS bovenaan de lijst van hot hatches en het is dan ook een groot genoegen om met de jongste versie over een Spaans circuit te knallen. Je kunt zo genadeloos hard gaan zonder daarvoor genadeloos hard te worden afgestraft, dat je bijna zou denken dat hij wellicht te gemakkelijk is. Maar het is juist een verdienste voor het team dat het onderstel van deze auto ontwikkelde. Uiteraard beschikt de voorwielophanging over onafhankelijk van de veerpoot scharnierende fusees, waarmee aandrijfreacties worden losgekoppeld van de besturing. Als je wat onversneden rijplezier betreft op zoek bent naar een betaalbaar, praktisch equivalent van een Porsche 911, dan is de Mégane RS zo ongeveer het beste wat er momenteel te koop is. Een geweldige hatchback en wat ons betreft de leider in zijn klasse.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Mégane Coupé 2.0 16V Turbo 265 RS |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.990 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 195 kW / 265 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 360 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.299 mm / 1.848 mm / 1.435 mm |
Wielbasis | 2.636 mm |
Massa leeg | 1.354 kg |
Laadvermogen | 533 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 225/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 254 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,0 s |
Brandstofverbruik | 7,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 174 g/km |
Lezersreacties (78) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.