Peugeot 308 GTi (2015) - Test

Terug naar de basis

92 reacties

Video
AutoWeek 42 2015
AutoWeek 42 2015

Je leest het in AutoWeek 42 2015

Recent heeft Peugeot met de RCZ R en 208 GTi by Peugeot Sport laten zien dat het nog altijd weet hoe een snelle Fransoos moet zijn. Nu is het moment om te bewijzen dat ze definitief terug zijn aan de top van het hot hatch-segment met de gloednieuwe 308 GTi. Was het een korte opleving, of brult de leeuw weer zoals vroeger?

Eigenlijk is het persbericht dat eerder dit jaar de onthulling van de 308 GTi begeleidde alleszeggend. "Sinds de 205 GTI heeft Peugeot meer dan 800.000 klanten verleid met onder meer de 309 GTI, 405 Mi16, 306 GTI en 208 GTi." Opvallend, hoe het merk zelf alle snelle modellen met een '7' of '8' aan het eind doodzwijgt. Maar als je de 308 GTi uit 2010 voor de geest haalt, snap je waarom. Zwaar, log en op geen enkele manier beter dan de concurrenten. De boodschap is aangekomen, want de nieuwe 308 GTi draagt hetzelfde schildje met veel meer recht. De ingezette lijn van de 208 GTi by Peugeot Sport en de RCZ R wordt in deze nieuwe hete hatch naadloos doorgetrokken. Het is eindelijk weer een Peugeot GTi zoals die ooit bedoeld was: snel, leuk en toegankelijk voor een breed publiek.
Het hart van de nieuweling wordt ­gevormd door dezelfde 1,6-liter vier­cilinder turbomotor als je in de RCZ R vindt. Die heet weliswaar 1.6 THP, maar heeft weinig meer te maken met de reguliere versies met dezelfde benaming. Gesmede lichtgewicht zuigers, koelende oliesproeiers onder de zuigers, versterkte drijfstangen en krukas ... Nee, er is niet beknibbeld op het materiaal. En het resultaat mag er zijn, want de 'instapversie' levert al 250 pk, maar de versie waar Peugeot tijdens de introductie de nadruk op legt, heeft maar liefst 270 pk en 330 Nm. Net geen 169 pk per liter motorinhoud, en dat is best indrukwekkend. Net als het karakter van het blok trouwens, want het is even wennen. Je voelt dat de draaiende onderdelen licht zijn. Op het gas versnelt de motor direct, maar een moment later spoelt de turbo op en komt de echte klap pas. Ja, het maximumkoppel staat dankzij twinscroll-techniek van 1.900 tot 5.500 tpm klaar, maar tussen gas geven en 330 Nm zit een moment vertraging. Je moet echt je aandacht erbij houden, anders gaat de 1,6-liter met je aan de haal. Niet het hoogtepunt van scherpe gasprespons, wel gaaf.
Begrensd
Behalve gaaf is de motor ook buitengewoon effectief. Omdat de 308 GTi bovendien een stuk lichter is dan z'n voorganger, 1.205 kilo met volle tank, is de 270 pk-versie zonder meer snel. De bekende sprint gaat in 6 seconden rond. De top ligt op 250 km/h, dankzij een elektronische begrenzer. Niet dat-ie zonder veel harder zou lopen, trouwens, maar Peugeot vond het wel leuk om te kunnen roepen dat hun hot hatch begrensd moest worden. Minder gewicht is behalve goed voor de prestaties ook positief voor het weggedrag. Hier vaart de 308 ook een eigenzinnige koers. Geen adaptieve dempers, maar gewoon een ouderwets stevige set-up. En die werkt. De GTi is niet zo hard als een Mégane RS of Civic Type R, maar biedt toch meer stuurplezier dan een Golf GTI of Focus ST. Niet in de laatste plaats dankzij het mechanische sperdifferentieel, waarmee de neus op het gas naar de binnenkant van de bocht geduwd kan worden. Dan geldt trouwens wel dat je je aandacht erbij moet houden, want omdat er een fractie turbovertraging is, kan de GTi soms opeens verder naar binnen trekken dan je in eerste instantie denkt. Verrassen met een losse kont doet-ie echter nooit, en ook onderstuur vanwege een te hoge bochtsnelheid is zeldzaam. Dankzij hetzelfde remsysteem als dat van de RCZ R, dat veel kan hebben voordat de remwerking afneemt, staat de snelle leeuw indien nodig gelukkig ook vlot weer stil. Alles bij elkaar is dit een klassieke hot hatch: niet eng, maar wel spannend genoeg om je hartslag flink te verhogen.
Playstation
Het grootste minpunt van de GTi wordt gevormd door de barrière die de besturing opwerpt. Het ultrakleine stuur is sowieso wennen, maar in combinatie met de directe en lichte besturing mis je het laatste beetje precisie, wat de 308 echt zou afmaken. Daardoor krijg je soms het gevoel op een Play­station te rijden: je voelt het einde van de grip niet aankomen, je ziet het pas als het gebeurt. Dat de handgeschakelde zesbak en de koppeling ietwat zoekerig en indirect werken, draagt trouwens ook niet bij aan de binding met de techniek. Afgezien van die smetjes heeft Peugeot eindelijk weer een hot hatch gebouwd zoals het merk vroeger deed. Daar staat wel een prijs tegenover. De lichtste versie, met 250 pk, staat voor € 37.400 in de prijslijst, maar eigenlijk is het de GTi 270 die je wilt hebben, en die kost € 3.000 méér. Voor dat geld krijg je standaard 19-inchwielen, kuipstoelen en 20 pk extra, maar dat is niet de echte toegevoegde waarde. Die zit hem in het mechanische sperdifferentieel en de verbeterde remmen. De standaard GTi krijgt namelijk dezelfde remmerij als de GT. Eigenlijk moet je dus een goede € 40.000 spenderen, maar dan is bijvoorbeeld navi en keyless entry wel standaard.
Peugeot 308 GTi
Peugeot 308 GTiPeugeot 308 GTiPeugeot 308 GTiPeugeot 308 GTiPeugeot 308 GTiPeugeot 308 GTiPeugeot 308 GTiPeugeot 308 GTiPeugeot 308 GTiPeugeot 308 GTiPeugeot 308 GTiPeugeot 308 GTi

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (92) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum