Peugeot 108 (2014) - Test
De leeuwenkoning
47 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Na de Citroën C1 en Toyota Aygo is het tijd voor het derde lid van deze eeneiige drieling: de Peugeot 108. Zijn z'n chique voorkomen en hippe voorzieningen genoeg om het in het A-segment tot verkoopknaller te gaan schoppen?
Na een aanzienlijke carrière van bijna tien jaar mag de eerste generatie van de PSA/Toyota-drieling dan eindelijk met pensioen. Een carrière die bovendien ook nog eens buitengewoon succesvol is geweest, aangezien de drieling gezamenlijk meer dan anderhalf miljoen keer werd verkocht op ons continent. En dat voor een auto die de bedrijven niet zo gek veel heeft gekost om te ontwikkelen. Aangezien de drie auto's onderhuids identiek zijn konden de kosten namelijk mooi gespreid worden. Een tactiek die de twee concerns voor de tweede generatie dus wederom toepassen. Maar, aangezien een auto tegenwoordig meer moet zijn dan een manier om van A naar B te komen zorgt men er dit keer wel voor dat het uiterlijk van de drieling meer onderlinge verschillen vertoont. Na de vrijdenkende Citroën en de uitgesproken Toyota is het nu de beurt aan het meer gedistingeerde, ingetogen broertje: de nieuwe Peugeot 108.
Natuurlijk moest één van de drie als laatste geïntroduceerd worden, maar dat feit zorgt er wel voor dat al het nieuws een beetje voor de voeten van de nieuwe Peugeot 108 is weggemaaid. Tijdens de introductie van de C1 en Aygo zijn beide motoren, de 1.0 en de 1.2 driecilinder, immers al aan bod geweest en meer motoropties heeft de drieling niet. En dus grijpen we de gelegenheid aan om kennis te maken met de automatische transmissie die Peugeot in haar kleinste model aanbiedt: de Efficiënt Tronic Gearbox, oftewel ETG. Dat is in wezen een handgeschakelde vijfbak, maar het koppelen en schakelen wordt voor je gedaan. Dat heeft als voordeel dat het gewicht laag blijft, evenals de kosten en het verbruik. Toch blijft het een beetje een noodoplossing, aangezien het mechaniek vrij traag en lang niet altijd op de juiste momenten schakelt. En aangezien het 69 pk sterke 1,0-liter driecilinder motortje sowieso al niet overbemeten is, zeker in de heuvelachtige omgeving waar wij rijden, wordt de 108 er behoorlijk onrustig van. Bovendien betaal je flink voor het gemak van een zelfschakelende transmissie. Omdat de ETG meer uitstoot betaal je naast de meerprijs van de automaat ook BPM bij de aanschaf. Bij gelijke uitrusting kost een automaat je € 1.400, pittig voor een stuk techniek dat niet overloopt van de verfijning.
Eisen
En als we het daar toch over hebben: de algehele indruk van de nieuwe Peugeot 108 is er sowieso niet één waar de verfijning vanaf druipt. Natuurlijk blijft het een A-segmenter, maar auto's als de Hyundai i10 hebben inmiddels wel bewezen dat je daar tegenwoordig ook best eisen aan mag stellen. Voorbeelden? Zelfs op de vijfdeursversie zijn de achterste ramen nog steeds uitdruk-ruitjes, de achterste portieren voelen alsof ze van colablikjes zijn gemaakt en hoewel het grote schuifdak erg leuk is, heb je op de snelweg soms het idee dat er per ongeluk nog een raampje open staat, zelfs met gesloten dak is het behoorlijk rumoerig in de 108.
Jammer, want hoewel de uitwerking niet altijd even geslaagd is, zijn de ideeën achter de 108 erg leuk. Dat grote schuifdak maakt bijvoorbeeld een halve cabrio van de 108 en het Mirror Screen is een even simpel als briljant concept. Functionaliteit als navigatie en telefonie zit allemaal op je smartphone, maar die mag je tijdens het rijden niet gebruiken. Mirror Screen kopieert als het ware het scherm van je telefoon op het 7 inch touchscreen in de middenconsole. Zo kun je alle functies legaal bedienen tijdens het rijden. Erg goed idee, alleen werkt het aanraakscherm op dit moment nog te langzaam om de bediening echt prettig te laten verlopen. Bovendien wilde het systeem tijdens onze testrit nog weleens dienst weigeren, dus hier is nog ruimte voor progressie.
Minder stadsauto
Gelukkig is bij het onderstel van de nieuwe 108 die voorwaartse sprong wel alvast gemaakt. Was de 107 vooral een auto voor in de stad, z'n opvolger voelt zich ook daarbuiten op z'n plek. De auto voelt stabieler en is minder gevoelig voor putten of windvlagen. Met een draaicirkel van 9,6 meter en een lichte besturing is de kleine Peugeot in de stad onverminderd wendbaar en hoewel-ie nu beter geschikt is voor langere ritten blijft dat z'n natuurlijke habitat.
Over de hele linie genomen heeft de Peugeot 108 dus een flinke sprong voorwaarts gemaakt ten opzichte van de 107. De vraag is echter of het genoeg is om de ijzersterke concurrentie in het kleinste segment het hoofd te bieden. Met kekke kleurtjes en stickers en opties als het grote schuifdak probeert Peugeot de 108 meer lifestyle te maken. Maar wie daar doorheen prikt ziet toch vooral een auto voor de kleine portemonnee. Dat is niet erg, maar met prijzen die beginnen bij € 9.690 is de 108 niet echt goedkoper dan de concurrentie. Kleed 'm aan met vijf portieren, centrale vergrendeling en een airco en de teller staat al gauw bij € 11.000. Dat is niet gek, maar op de vraag waarom je voor dat bedrag niet een ruimere Hyundai i10 met vijf jaar garantie zou kopen biedt de eerste kennismaking vooralsnog geen antwoord. En dat doet ons alvast reikhalzend uitkijken naar de eerste confrontatie op Nederlandse bodem.
Lezersreacties (47) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.