AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Test: Kia Sportage (2014)

Lekker dik

47 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 7 2014
AutoWeek 7 2014

Je leest het in AutoWeek 7 2014

Een nieuwe motor voor de vernieuwde Kia Sportage: geen uk met een turbo, maar een atmosferische tweeliter. Direct ingespoten, dat dan weer wel. We reden met de facelift in de omgeving van de Slowaakse fabriek.

Het feest zal je wellicht zijn ontgaan, maar dat neemt niet weg dat het twintig jaar geleden is dat Kia de Sportage op de Nederlandse markt bracht. Dat was nog vóórdat Kia een dochter van Hyundai was en de eerste Sportage onderhuids Mazda-techniek herbergde. Net zoals de andere modellen van het Koreaanse merk in die dagen, leidde de Sportage een bescheiden bestaan in de coulissen van de markt. Voor zover wij weten, gingen er dan ook geen vlaggen halfstok toen Kia de Sportage in 2003 uit de prijslijst schrapte.

Toch kwam het merk een jaar later met een opvolger. Inmiddels maakte Kia deel uit van de Hyundai-familie. De nieuwe Sportage was dan ook een eigen interpretatie van de Hyundai Tucson. Maar er was inmiddels meer veranderd. Compacte SUV's waren – met name door Toyota's RAV4 – hot geworden, en dat alles maakte de tweede generatie Sportage een stuk levensvatbaarder in de Oude Wereld. Telde de Nederlandse importeur de jaarcijfers van de eerste Sportage nog in tientallen, de tweede generatie ging in zijn eerste jaar ruim drieduizend maal over de toonbank.

Een aantal dat de jaren daarna voornamelijk nog steeg. Maar het kon nog beter; in 2010 kwam de volledig nieuwe derde generatie Sportage op de markt, en die kreeg in zijn eerste hele jaar maar liefst 5.513 keer een Nederlands kenteken. Nu, een kleine vier jaar later, leggen we die Sportage 3 opnieuw onder de loep. Hij heeft namelijk een facelift gekregen. Eentje die nu niet direct een identiteitscrisis veroorzaakt, dus laten we even puntsgewijs de wijzigingen langslopen.

Haaienvin

Om aan de voorkant te beginnen: in de grille zijn de horizontale lamellen verruild voor een soort driedimensionale sterretjes. Het verchroomde kader rond de grille is ook veranderd, waarbij de kenmerkende, naar elkaar wijzende uitstulpingen aan boven- en onderkant zijn verbreed en verlaagd. Verder heeft Kia een assortiment nieuwe wielen aan het gamma toegevoegd om het zijaanzicht fris elan te geven. De achterkant kreeg nieuwe lichtarmaturen, met led-techniek achter melkglas. En het afschroefbare dakantennetje werd afgelost door een eigentijdse haaienvin.

En ook aan de binnenkant zijn er wat wijzigingen. De tweeters verhuisden van de deurpanelen naar de A-stijlen (voor hoge tonen geldt: hoe dicht bij het oor, hoe beter), het materiaal op de deurpanelen is wat aaibaarder geworden, de kunststof op delen van het dashboard heeft een zogenaamde nano-coating gekregen (denk hierbij aan die matte kunststof die zo kenmerkend was in de vorige Seat Leon) en het klokkencluster is helemaal opnieuw ingedeeld. De centrale snelheidsmeter verhuisde naar rechts, de toerenteller verschoof naar links en de ruimte daartussenin wordt nu ingenomen door een multifunctioneel display.

Uiteraard is de facelift tevens aangegrepen om onderhuids enkele verbeteringen aan te brengen. De meest ingrijpende daarvan is een nieuwe motor; die zit in de Sportage die we vandaag rijden. De 2.0 CVVT is namelijk met pensioen gestuurd en dat betekent dat het doek valt voor de indirecte inspuiting in de Sportage. De 1,6 was al direct ingespoten en nu draagt ook de 2,0-liter het predicaat GDi. Dat is best opmerkelijk, want terwijl de meeste merken bij het vervangen van motoren naar downsizing neigen, krijg je bij Kia nog steeds een forse atmosferische motor. Iets wat we overigens onlangs nog bij Mazda zagen in de nieuwe 3. Maar dat merk haalde een foefje uit en voerde de compressieverhouding flink op.

Dat doet Hyundai in mindere mate (van 10,5:1 naar 11,5:1). Het effect is anders. Het theoretische verbruik ging niet omlaag (zelfs iets omhoog, van 7,5 naar 7,8 l/100 km), maar Kia zegt zelf dat het in de praktijk wel wat winst verwacht. Nee, de belangrijkste vooruitgang is het gunstigere koppelverloop, waardoor de motor soepeler moet werken. De CVVT had 163 pk, de GDi heeft er 166. De CVVT leverde bij 4.600 tpm 194 Nm aan de krukas, de GDi ontwikkelt 205 Nm bij 4.000 omwentelingen. Dat is misschien een bescheiden winst, maar met behulp van de (aangepaste) zesbak die de nieuwe motor van de 1,6 heeft gekregen (was een vijfbak), kun je de 2,0-liter beter in het ideale toerengebied houden.

Rustig

Het meest merkbare effect van Kia's keuze voor een relatief grote atmos-ferische motor is dat deze auto daardoor vooral heel comfortabel rijdt. Onderin mis je weliswaar de kracht van een turbocompressor, maar zo'n gedownsized ding kan daardoor in lage toerentallen ook juist wat ruw en onbehouwen aanvoelen, en daarvan is in de Sportage absoluut geen sprake. Het koppel komt er mooi geleidelijk in, wat een heel rustige rijbeleving geeft. Vanaf zo'n 2.500 à 3.000 toeren per minuut komt er echt leven in de brouwerij. Ja, je moet wat sneller terugschakelen, maar dat is niet erg, want de zesbak voelt uitermate prettig aan. Hij werkt lekker precies en direct, maar zeker niet te zwaar.

Datzelfde geldt voor de besturing. Kia zegt de kritiek op de wel erg zware bekrachtiging van de vorige Sportage ter harte te hebben genomen en inderdaad, in het stuur in de nieuwe is een stuk meer weerstand en feedback voelbaar, zonder dat het te veel van het goede wordt. Ten opzichte van het pre-faceliftmodel lijken ook vering en demping wat meer met elkaar in balans, waardoor de auto met name op het slechte asfalt hier in Slovenië – waar de kennismaking plaatsvindt – volwassener aanvoelt. Verder heeft Kia de bevestigingspunten van wiel-ophanging en transmissie verbeterd, waardoor het stiller aan boord zou moeten zijn.

Automaat

De gefacelifte Kia Sportage staat begin maart bij de Nederlandse dealers voor een instapprijs die € 24.995 bedraagt voor de 1.6 GDi Economy Line. De uitvoering die wij reden (2.0 Business Plus Line) kost € 34.995. De nieuwe motor is ook leverbaar met automaat en met de combinatie automaat-4WD. De 2,0-literdiesel wordt in ons land alleen met die combinatie gevoerd en in de dikste Executive Line-uitvoering.

Kia Sportage
Kia Sportage
Kia Sportage
Kia Sportage
Kia Sportage
Kia Sportage
Kia Sportage 2014
Kia Sportage 2014

PRIVATE LEASE Kia Sportage

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (47) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
der Magistrat
der Magistrat
  • 0
En nu al bijna 16.000km op de teller? Die Sportage maakt z'n kilometers wel.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Prima wagen zo op het eerste oog.
En gewoon weer met een lekkere 2 liter.
Ik heb het ook nog niet zo op die mini turboblokjes.
Ik vraag me echt af hoe duurzaam die zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@der Magistrat
De teller staat (als je goed kijkt!) op precies 2193 km. Verder kan hij nog 587 km tot de volgende pomp. Je moet natuurlijk wel weten waar je op moet letten.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Mooie auto !
Toch jammer dat we zo weinig van de binnenkant krijgen te zien.
Breng bij de volgende rij-impressie ook de ruimte op de achterbanken, dakhoogte en de kofferbak in beeld.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Je kan dus net zo goed de vorige versie tweedehands kopen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
In het oordeel staat dat de auto niet zuiniger is geworden en dat wordt, volgens mij, bepaald door de eu richtlijnen opgaven die STERK afwijken van de praktijk. Ik geloof alleen maar in de echte gebruikscijfers en ik heb de indruk dat die opgefokte 1.2 of 1.4 blokjes het in theorie heel goed doen maar in de praktijk behoorlijk door de mand vallen. En door al de techniek ook kwetsbaar worden. Iedereen kant de verhalen over kapotte blokken van VAG en Mini. Mazda bewijst dat je met de 'oude 'technieken auto's maken die in de praktijk wel zuinig zijn. Misschien wel zuiniger dan hun turbo/kompressor concurenten.

Wel jammer dat er in de video geen aandacht is besteed aan de zitruimte achterin/begageruimte.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ der Magistrat,

1600km...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Aaaaaaarh, ik faal hard!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooie auto staat op mijn verlanglijstje
Bblock
Bblock
  • 1
Wat echt een misser was, én blíjft, is de plek van de achterknipperlichten. Je verwacht ze tenmíste in die knoeperts van lichtunits aan de zijkant van de achterklep...ter hoogte van het Kia logo. Er is immers plek zát aldaar.

Ze bevinden zich echter in die lullige glaasjes in de achterbumper. Wat doen die glaasjes uberhaupt daar? En de plek van knipperen is nu veel te laag. Er is geen journalist die dit soort praktische bezwaren nog opmerkt, zonde.

Verder, prima auto en met recht value for money! Waar blijft de Rio SW?????
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik ga wel verder winkelen bij NISSAN.
R de bruin
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hele mooie auto geworden!
Arbeider
Arbeider
  • 0
Stoere wagen met een echte motor, alleen veel te duur voor een arbeider.die het normaal vind om zijn auto contant te betalen bij aflevering.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ PioNeer
@ Passievoorauto's
video gaat over de facelift model,dus de Verschillen met de oude versie.voor afmetingen kun je beter de video van vorige model bekijken ;-)
peter slaats
peter slaats
  • 0
rij een lexus rx 300 uit 2004, deze kia begint er steeds meer op te lijken ( buitenkant )
Nappie
Nappie
  • 0
Gewoon een hele nette auto voor een goede prijs.
In Engeland bij CarBuyer zijn ze zeer positief over de Sportage (hun reviews staan op Youtube).

@Gert Van den Dam
Ik ga er vanuit dat dit niet cynisch was bedoeld... van mij een plus 1 verdiend.

@R de Bruin
Dit is slechts een geupdate Sportage waar de QashQai geheel nieuw is.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Snap niet wie van die uitstekende achterlichten mooi vind, doet zo dinky toy aan.

Verder is deze auto veel mooier dan die Cactus. 2 liter motor met 166pk is netjes.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Nappie: Nee ik vind hem echt heel mooi. Waarom? Kan dat niet?
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Barry B: door de lage positie van zowel de richtingaanwijzers en de kentekenplaat is het wel beter rijden met de kofferklep (gedeeltelijk) geopend. Ook wanneer je langs de weg geparkeerd staat kun je zo fijn schuilen onder de klep met je waarschuwingslichten aan. Ze lijken me wel weer schadegevoelig zo laag in de bumper. Ikzelf heb meer moeite met auto's die alleen richtingaanwijzers in de zijspiegels hebben en niet in de zijschermen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Naast de Mazda CX3 en de QQ ook een geslaagde SUV.
Mooie auto, prima prijs-kwaliteitverhouding.

Anoniem
Anoniem
  • 0
@arbeider
Een arbeider, die zijn auto contant afrekent bij de dealer. Voor zo'n auto moet ca € 35.000,= worden neer gebladerd. In welke tijd leef jij?

o.t.
Niet mijn type auto, maar het ziet er allemaal erg netjes uit. Jammer dat verbruik niet minder is geworden, want de oude 2.0 was al niet de zuinigste.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Blijft een net ontwerp!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Mablo,
Hij bedoekt misschien de bijklussende arbeider met op zijn zoldertje zo'n leuke plantencollectie met van die lichtbakken erboven. Het vreet energie, maar dan heb je ook wat.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Frank is ondertussen de allrounder in de kleine SUV's en Crossovers, dan heb ik een vraag aan Frank. Ik weet dat Hyundai ix35 veel deelt met de Kia Sportage, niet alleen de cockpit behuizing, motor en schakelbak, ook de inderdaad lichte stuurinrichting. Waarom lukt het maar niet om die 2.0 CDI motoren zuiniger te krijgen, gemiddeld doen ze toch 1:10, terwijl het gewicht op zich meevalt en het inch formaat met breedte van de banden ook niet extreem is ... waar ligt dat nu aan?
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Turbo FSI (maar dan BMW)
Zolang dat goed gaat, heb je inderdaad wat.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wij rijden sinds 20 januari 20011 een Kia Sportage 2.0 automaat Xclusive en hebben een gemiddeld verbruik van 9 lier per 100 kilometer. We maken zelden gebruik van de autosnelweg dus dat is wel een negatieve factor t.o.v. Het verbruik. Wij hebben in drie jaar tijd slechts 15.000 km gereden maar zijn zeer tevreden over deze zeer comfortabele auto. Alles wat een mens zich kan wensen zit er op of aan. Wij ervaren de stoelverwarming ook als erg prettig, zeker in de minder warme tijden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Deze auto heeft ook al een zes-bak! En dat wordt door de diverse autojournaliste als onmogelijk geacht. Dus toch maar beter de info bestuderen!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Stond daar nu 9,1l gemiddeld?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het nummer Troika van Drs P heet officieel Dodenrit. Voor wat het waard is.
LPG Powered
LPG Powered
  • 0
@Midas121, Sjoow, je auto gekocht in 20011, in de toekomst dus? En rijden de in de toekomst op lieren, aangezien je auto 9 lieren gebruikt per 100 km. Niet zo bertrouwbaar dan he :P.

Verder denk ik wel dat je gelijk hebt. Een handbak is meestal toch zuiniger dan een (niet DSG-achtige) automaat. 9,1/100 lijkt me fors. Een vriend van me haalt makkelijk 1:12 met zijn (2011) Sportage. Misschien heeft AW wel de hele tijd rondgereden met de AC op 25 vol open, stoelverwarnig, achteruitverwarming, ruit open...
Nappie
Nappie
  • 0
@Gert
Ik dacht dat jij pro Audi was, maar dan is die plus 1 dus verdiend :-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Uhh maar is ie dan ook stiller.... En is het interieur materiaal beter??..
GT Power
GT Power
  • 0
grappig auto niet mijn ding vindt het niet een suv uitstraling hebben, oogt heel smal en hoog. ik heb er in gereden helt veel over. als ik het met de cx 5 en de Rav 4 vergelijk is het zo smal niet robuust. en hij is niet waardevast!! het blijft een Koreaan.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@El-Jay: heb je al geprobeerd een paar oude kranten in de tank te stoppen? Moderne auto's schijnen op papier een stuk zuiniger te zijn namelijk.
Arbeider
Arbeider
  • 0
Beste Mablo.

Ik geef toch echt aan dat deze wagen veel te duur is voor een arbeider die op de kleintjes moet letten. Ik heb ons vervoer of het nu over een gebruikte fiets motor of auto ging altijd contant betaalt. Daar is niets mis mee, het zorgt er voor dat je niet boven je stand leeft en alleen tot koop overgaat wanneer er geld voor is. Geld lenen voor dit soort uitgaven is natuurlijk helemaal dom, dan vraag je om problemen. Zelfs een bescheiden lening voor onze woning vond ik al een ramp, hebben die dan ook zo snel mogelijk afgelost. Het lijkt natuurlijk ouderwets, net als een sobere levensstijl maar het geeft zoveel rust dat ik niet begrijp waarom niet veel meer mensen sober en spaarzaam gaan leven. Dat kan echt wel wanneer je goed op je uitgaven let, en niet meegaat met de waan van de dag. met vgr.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Pracht wagen.
Zo'n Kia kan je het beste lang doorrijden, dus niet al na 3 jaar weg doen, maar 9 -10 jaar houden (15000 per jaar). Dan heb je een prima afschrijving en ook 10 jaar lang een technisch betrouwbare auto volgens mij.
Daarna koopt @arbeider hem want die wil niks betalen en wil hem wel graag hebben.
Anoniem
Anoniem
  • 0
ik vind het een mooie bak nog steeds maar ben afgeknapt op de rij eigenschappen,
die vielen mij tegen heb de proefrit niet afgemaakt en wilde niet weten wat ik toen voor mijn huidige auto terug kreeg stuur en rijgedrag was voor mij onvoldoende de dealer vertelde mij dat hij dat aan kon passen met andere banden en schokbrekers maar daar had ik geen zin in doe dat dan gelijk
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ hwpaints

Beetje dezelfde ervaring met een Sportage waarin ik twee weken in de VS heb gereden. Ik vond de wagen erg hard en rauw geveerd. Dacht even dat het om een aan Amerikaanse anti-roll-over-eisen lag, maar ze schijnen toch niet af te wijken van de Europese versies als het om ophanging gaat. Besturing inderdaad wat 'anoniem'. Maar wel een ruime, goed uitziende auto.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@arbeider
Als iedere Nederlander zo zou denken, dan had Nederland in ieder geval geen totale hypotheekschuld van bijna € 700 miljard, de hoogste in heel de Eurozone. En daar zijn de andere schulden nog niet meegerekend. Alleen zou dan de hele bouwsector dramatisch zijn ingestort en ook de autohandel, en ook andere luxe consumentenartikelen zouden dan dramatisch zijn achteruit gegaan.
Jouw redenering is in ieder geval veel mensen aan te raden, die een aantal lesjes financieel beheer nodig hebben. Alleen vrees ik dat de huidige economie niet op berekend is, als alles weer volgens het oude huishoudboekje gaat draaien.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Mablo. Kun je nagaan in wat voor een opgefokte economie wij leven. Arbeider heeft het gewoon goed bekeken en als onze regering ook zo zou handelen, waren we binnen de kortste keren aardig wat financi"ele problemen kwijt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Vliedje
Klopt! Dat is ook zo. Maar, de hele economie draait op consumptie, en dat kun je niet 1-2-3 terugdraaien. Arbeider zal met zijn visie in ieder geval een stuk minder risico lopen, dan diegenen die alles op de pof kopen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat een nutteloze facelift.
Wie koopt er no zo'n auto in benzine
Geef mij dan maar een Opel Cascada benzine dit is dan wel een echte klassebak!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Jammer dat de tuinslangverlichting nog steeds aanwezig is
Rick43
Rick43
  • 0
De ultieme Tupperware bak.
Ben Zine
Ben Zine
  • 0
Gelukkig heeft-ie wel "overbrengsverhoudingen".........

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum