Test: Kia Sportage (2014)
Lekker dik
47 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een nieuwe motor voor de vernieuwde Kia Sportage: geen uk met een turbo, maar een atmosferische tweeliter. Direct ingespoten, dat dan weer wel. We reden met de facelift in de omgeving van de Slowaakse fabriek.
Het feest zal je wellicht zijn ontgaan, maar dat neemt niet weg dat het twintig jaar geleden is dat Kia de Sportage op de Nederlandse markt bracht. Dat was nog vóórdat Kia een dochter van Hyundai was en de eerste Sportage onderhuids Mazda-techniek herbergde. Net zoals de andere modellen van het Koreaanse merk in die dagen, leidde de Sportage een bescheiden bestaan in de coulissen van de markt. Voor zover wij weten, gingen er dan ook geen vlaggen halfstok toen Kia de Sportage in 2003 uit de prijslijst schrapte.
Toch kwam het merk een jaar later met een opvolger. Inmiddels maakte Kia deel uit van de Hyundai-familie. De nieuwe Sportage was dan ook een eigen interpretatie van de Hyundai Tucson. Maar er was inmiddels meer veranderd. Compacte SUV's waren – met name door Toyota's RAV4 – hot geworden, en dat alles maakte de tweede generatie Sportage een stuk levensvatbaarder in de Oude Wereld. Telde de Nederlandse importeur de jaarcijfers van de eerste Sportage nog in tientallen, de tweede generatie ging in zijn eerste jaar ruim drieduizend maal over de toonbank.
Een aantal dat de jaren daarna voornamelijk nog steeg. Maar het kon nog beter; in 2010 kwam de volledig nieuwe derde generatie Sportage op de markt, en die kreeg in zijn eerste hele jaar maar liefst 5.513 keer een Nederlands kenteken. Nu, een kleine vier jaar later, leggen we die Sportage 3 opnieuw onder de loep. Hij heeft namelijk een facelift gekregen. Eentje die nu niet direct een identiteitscrisis veroorzaakt, dus laten we even puntsgewijs de wijzigingen langslopen.
Haaienvin
Om aan de voorkant te beginnen: in de grille zijn de horizontale lamellen verruild voor een soort driedimensionale sterretjes. Het verchroomde kader rond de grille is ook veranderd, waarbij de kenmerkende, naar elkaar wijzende uitstulpingen aan boven- en onderkant zijn verbreed en verlaagd. Verder heeft Kia een assortiment nieuwe wielen aan het gamma toegevoegd om het zijaanzicht fris elan te geven. De achterkant kreeg nieuwe lichtarmaturen, met led-techniek achter melkglas. En het afschroefbare dakantennetje werd afgelost door een eigentijdse haaienvin.
En ook aan de binnenkant zijn er wat wijzigingen. De tweeters verhuisden van de deurpanelen naar de A-stijlen (voor hoge tonen geldt: hoe dicht bij het oor, hoe beter), het materiaal op de deurpanelen is wat aaibaarder geworden, de kunststof op delen van het dashboard heeft een zogenaamde nano-coating gekregen (denk hierbij aan die matte kunststof die zo kenmerkend was in de vorige Seat Leon) en het klokkencluster is helemaal opnieuw ingedeeld. De centrale snelheidsmeter verhuisde naar rechts, de toerenteller verschoof naar links en de ruimte daartussenin wordt nu ingenomen door een multifunctioneel display.
Uiteraard is de facelift tevens aangegrepen om onderhuids enkele verbeteringen aan te brengen. De meest ingrijpende daarvan is een nieuwe motor; die zit in de Sportage die we vandaag rijden. De 2.0 CVVT is namelijk met pensioen gestuurd en dat betekent dat het doek valt voor de indirecte inspuiting in de Sportage. De 1,6 was al direct ingespoten en nu draagt ook de 2,0-liter het predicaat GDi. Dat is best opmerkelijk, want terwijl de meeste merken bij het vervangen van motoren naar downsizing neigen, krijg je bij Kia nog steeds een forse atmosferische motor. Iets wat we overigens onlangs nog bij Mazda zagen in de nieuwe 3. Maar dat merk haalde een foefje uit en voerde de compressieverhouding flink op.
Dat doet Hyundai in mindere mate (van 10,5:1 naar 11,5:1). Het effect is anders. Het theoretische verbruik ging niet omlaag (zelfs iets omhoog, van 7,5 naar 7,8 l/100 km), maar Kia zegt zelf dat het in de praktijk wel wat winst verwacht. Nee, de belangrijkste vooruitgang is het gunstigere koppelverloop, waardoor de motor soepeler moet werken. De CVVT had 163 pk, de GDi heeft er 166. De CVVT leverde bij 4.600 tpm 194 Nm aan de krukas, de GDi ontwikkelt 205 Nm bij 4.000 omwentelingen. Dat is misschien een bescheiden winst, maar met behulp van de (aangepaste) zesbak die de nieuwe motor van de 1,6 heeft gekregen (was een vijfbak), kun je de 2,0-liter beter in het ideale toerengebied houden.
Rustig
Het meest merkbare effect van Kia's keuze voor een relatief grote atmos-ferische motor is dat deze auto daardoor vooral heel comfortabel rijdt. Onderin mis je weliswaar de kracht van een turbocompressor, maar zo'n gedownsized ding kan daardoor in lage toerentallen ook juist wat ruw en onbehouwen aanvoelen, en daarvan is in de Sportage absoluut geen sprake. Het koppel komt er mooi geleidelijk in, wat een heel rustige rijbeleving geeft. Vanaf zo'n 2.500 à 3.000 toeren per minuut komt er echt leven in de brouwerij. Ja, je moet wat sneller terugschakelen, maar dat is niet erg, want de zesbak voelt uitermate prettig aan. Hij werkt lekker precies en direct, maar zeker niet te zwaar.
Datzelfde geldt voor de besturing. Kia zegt de kritiek op de wel erg zware bekrachtiging van de vorige Sportage ter harte te hebben genomen en inderdaad, in het stuur in de nieuwe is een stuk meer weerstand en feedback voelbaar, zonder dat het te veel van het goede wordt. Ten opzichte van het pre-faceliftmodel lijken ook vering en demping wat meer met elkaar in balans, waardoor de auto met name op het slechte asfalt hier in Slovenië – waar de kennismaking plaatsvindt – volwassener aanvoelt. Verder heeft Kia de bevestigingspunten van wiel-ophanging en transmissie verbeterd, waardoor het stiller aan boord zou moeten zijn.
Automaat
De gefacelifte Kia Sportage staat begin maart bij de Nederlandse dealers voor een instapprijs die € 24.995 bedraagt voor de 1.6 GDi Economy Line. De uitvoering die wij reden (2.0 Business Plus Line) kost € 34.995. De nieuwe motor is ook leverbaar met automaat en met de combinatie automaat-4WD. De 2,0-literdiesel wordt in ons land alleen met die combinatie gevoerd en in de dikste Executive Line-uitvoering.
PRIVATE LEASE Kia Sportage
Had je deze auto's al gezien?

Kia Sportage 2.0 GDI 166pk A/T ExecutiveLine Navi - Camera - Trekhaak 1600KG
- 2015
- 95.394 km

Kia Sportage 1.6 GDI X-treme DynamicLine Navigatie, Climate Control, Cruise Control, 17"Lm, Stoel/Stuurverwarming, Achteruitrijcamera
- 2015
- 85.955 km

Kia Sportage 1.6 X-treme ExecutiveLine
- 2015
- 204.590 km
Lezersreacties (47) (gesloten)
En gewoon weer met een lekkere 2 liter.
Ik heb het ook nog niet zo op die mini turboblokjes.
Ik vraag me echt af hoe duurzaam die zijn.
De teller staat (als je goed kijkt!) op precies 2193 km. Verder kan hij nog 587 km tot de volgende pomp. Je moet natuurlijk wel weten waar je op moet letten.
Toch jammer dat we zo weinig van de binnenkant krijgen te zien.
Breng bij de volgende rij-impressie ook de ruimte op de achterbanken, dakhoogte en de kofferbak in beeld.
Wel jammer dat er in de video geen aandacht is besteed aan de zitruimte achterin/begageruimte.
1600km...
Ze bevinden zich echter in die lullige glaasjes in de achterbumper. Wat doen die glaasjes uberhaupt daar? En de plek van knipperen is nu veel te laag. Er is geen journalist die dit soort praktische bezwaren nog opmerkt, zonde.
Verder, prima auto en met recht value for money! Waar blijft de Rio SW?????
R de bruin
@ Passievoorauto's
video gaat over de facelift model,dus de Verschillen met de oude versie.voor afmetingen kun je beter de video van vorige model bekijken ;-)
In Engeland bij CarBuyer zijn ze zeer positief over de Sportage (hun reviews staan op Youtube).
@Gert Van den Dam
Ik ga er vanuit dat dit niet cynisch was bedoeld... van mij een plus 1 verdiend.
@R de Bruin
Dit is slechts een geupdate Sportage waar de QashQai geheel nieuw is.
Verder is deze auto veel mooier dan die Cactus. 2 liter motor met 166pk is netjes.
Mooie auto, prima prijs-kwaliteitverhouding.
Een arbeider, die zijn auto contant afrekent bij de dealer. Voor zo'n auto moet ca € 35.000,= worden neer gebladerd. In welke tijd leef jij?
o.t.
Niet mijn type auto, maar het ziet er allemaal erg netjes uit. Jammer dat verbruik niet minder is geworden, want de oude 2.0 was al niet de zuinigste.
Hij bedoekt misschien de bijklussende arbeider met op zijn zoldertje zo'n leuke plantencollectie met van die lichtbakken erboven. Het vreet energie, maar dan heb je ook wat.
Zolang dat goed gaat, heb je inderdaad wat.
Verder denk ik wel dat je gelijk hebt. Een handbak is meestal toch zuiniger dan een (niet DSG-achtige) automaat. 9,1/100 lijkt me fors. Een vriend van me haalt makkelijk 1:12 met zijn (2011) Sportage. Misschien heeft AW wel de hele tijd rondgereden met de AC op 25 vol open, stoelverwarnig, achteruitverwarming, ruit open...
Ik dacht dat jij pro Audi was, maar dan is die plus 1 dus verdiend :-)
Ik geef toch echt aan dat deze wagen veel te duur is voor een arbeider die op de kleintjes moet letten. Ik heb ons vervoer of het nu over een gebruikte fiets motor of auto ging altijd contant betaalt. Daar is niets mis mee, het zorgt er voor dat je niet boven je stand leeft en alleen tot koop overgaat wanneer er geld voor is. Geld lenen voor dit soort uitgaven is natuurlijk helemaal dom, dan vraag je om problemen. Zelfs een bescheiden lening voor onze woning vond ik al een ramp, hebben die dan ook zo snel mogelijk afgelost. Het lijkt natuurlijk ouderwets, net als een sobere levensstijl maar het geeft zoveel rust dat ik niet begrijp waarom niet veel meer mensen sober en spaarzaam gaan leven. Dat kan echt wel wanneer je goed op je uitgaven let, en niet meegaat met de waan van de dag. met vgr.
Zo'n Kia kan je het beste lang doorrijden, dus niet al na 3 jaar weg doen, maar 9 -10 jaar houden (15000 per jaar). Dan heb je een prima afschrijving en ook 10 jaar lang een technisch betrouwbare auto volgens mij.
Daarna koopt @arbeider hem want die wil niks betalen en wil hem wel graag hebben.
die vielen mij tegen heb de proefrit niet afgemaakt en wilde niet weten wat ik toen voor mijn huidige auto terug kreeg stuur en rijgedrag was voor mij onvoldoende de dealer vertelde mij dat hij dat aan kon passen met andere banden en schokbrekers maar daar had ik geen zin in doe dat dan gelijk
Beetje dezelfde ervaring met een Sportage waarin ik twee weken in de VS heb gereden. Ik vond de wagen erg hard en rauw geveerd. Dacht even dat het om een aan Amerikaanse anti-roll-over-eisen lag, maar ze schijnen toch niet af te wijken van de Europese versies als het om ophanging gaat. Besturing inderdaad wat 'anoniem'. Maar wel een ruime, goed uitziende auto.
Als iedere Nederlander zo zou denken, dan had Nederland in ieder geval geen totale hypotheekschuld van bijna € 700 miljard, de hoogste in heel de Eurozone. En daar zijn de andere schulden nog niet meegerekend. Alleen zou dan de hele bouwsector dramatisch zijn ingestort en ook de autohandel, en ook andere luxe consumentenartikelen zouden dan dramatisch zijn achteruit gegaan.
Jouw redenering is in ieder geval veel mensen aan te raden, die een aantal lesjes financieel beheer nodig hebben. Alleen vrees ik dat de huidige economie niet op berekend is, als alles weer volgens het oude huishoudboekje gaat draaien.
Klopt! Dat is ook zo. Maar, de hele economie draait op consumptie, en dat kun je niet 1-2-3 terugdraaien. Arbeider zal met zijn visie in ieder geval een stuk minder risico lopen, dan diegenen die alles op de pof kopen.
Wie koopt er no zo'n auto in benzine
Geef mij dan maar een Opel Cascada benzine dit is dan wel een echte klassebak!
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.