Test: Jaguar XF-S (2015)

Als een Duits scheermes

63 reacties

Video
AutoWeek 37 2015
AutoWeek 37 2015

Je leest het in AutoWeek 37 2015

Als het aan Jaguar ligt, wordt de nieuwe XF de dynamische benchmark in zijn klasse. In de topversie XF S krijgen we sowieso een glimlach achter het stuur. Maar is dat genoeg?

Jaguar heeft met de XK en later de F-type een duidelijke lijn ingezet. Dit zijn auto's die als je op de startknop drukt, al een glimlach op je mond toveren en je hart sneller laten kloppen. De sportievelingen lijken zorgvuldig geplande imagobouwers, want dat DNA, het rijplezier, moet ook voor de volumemodellen van het sympathieke Britse merk het verschil gaan maken. We hebben onlangs de XE al leren kennen als heel fijn sturende auto, dus we zijn benieuwd hoe de nieuwe XF het doet.

De intenties van Jaguar liggen er in elk geval dik bovenop; de eerste tussenstop tijdens de introductie is het circuit. Nu zullen weinig XF-rijders op zondag naar de Nürburgring toeren om een rondje over de Nordschleife te boenderen, dus dat de XF zich voor een auto van dit formaat behoorlijk capabel gedraagt op raceasfalt van Navarra, moet je maar even ter kennisgeving aannemen. Waar het natuurlijk om gaat, is het rijgedrag op de openbare weg. Daarvoor stappen we in de 2.0d met 180 pk en een R-Sportpakket. Jaguars nieuwe dieselmotor testten we eerder in de XE, en daarin misten we wat souplesse bij lage toeren. Dat wordt in de XF echter verdoezeld door de soepele achttrapsautomaat, waarmee het blok een prima combi vormt. Opmerkelijk is overigens dat er voor de viercilinder ook een handbak leverbaar is. Tevens is de diesel er met 164 pk, die is ongeacht de transmissie (nog) goed voor twintig procent bijtelling. Het blok blijft bij hogere toeren overigens enigszins luidruchtig, al lijkt de XF iets beter geïsoleerd dan zijn kleinere broertje. Daarnaast ontwaren we rond de 2.000 tpm een lichte vibratie in de aandrijflijn als je een beetje met het gaspedaal aan het moduleren bent.

Passief versus adaptief

Wat gelijk opvalt, is het directe stuurgedrag. In tegenstelling tot de vorige generatie heeft de XF elektrische bekrachtiging, maar die is gelukkig fijn uitgewogen – al missen we net een fractie communicatie die een hydraulische installatie wel heeft. Het sportonderstel is stevig te noemen; het lijkt na het circuit statement nummer twee om ons eerst in deze uitvoering te laten rijden, want het zorgt zonder meer voor een flinke dosis dynamiek. Dat gaat echter wel ten koste van het comfort. Zeker op de slechter geasfalteerde delen van het Spaanse binnenland missen we verfijning, wordt het onderstel bij tijd en wijle wat bonkerig – zeker in combinatie met het optionele twintig inch lichtmetaal. Is dit een stap te ver voor een auto van dit statuur?

Nou, dat hoeft niet, want er is keuze. Als we even later in een XF met optionele adaptieve dempers stappen (€ 1.220), toont de XF een veel uitgebalanceerder gezicht. Bij gematigd tempo is er veel meer rust aan boord, gaat de snelheid omhoog dan bijt de Jag zich zeer overtuigend in het asfalt en krimpt de auto als het ware om je heen. De nieuwe, aluminium body (in basis hetzelfde platform als dat van de XE) is 28 procent stijver dan zijn stalen voorganger, bovendien maakt het de XF tot 190 kg (afhankelijk van de uitvoering) lichter. Tel daarbij de ophanging met dubbele wishbones voor en een nieuwe, 'Intergral Link' achteras (waarbij de longitudinale en laterale krachten separaat gecontroleerd worden), en je wordt getrakteerd op een strak, relatief lichtvoetig stuurgedrag. Vooral in mooie doordraaiers heeft de Jaguar - geholpen ook door de torque vectoring - een prachtige balans.

En binnenin?

Er is echter meer nodig dan dynamiek om in dit segment om succesvol te worden. Zaken als comfort, luxe en raffinement tellen minstens zo hard mee. Ondanks de fractioneel gekrompen buitenmaten is de wielbasis 51 millimeter langer geworden, en daarvan profiteren vooral de passagiers op de achterbank. Het dashboard ziet er modern en opgeruimd uit, bovendien heb je toegang tot alle voorzieningen die je mag verwachten in dit segment. Vermeldenswaardig is het (vanaf eind dit jaar) optionele infotainmentsysteem InControl Touch Pro, met een 10,2 inch scherm in het midden van het dashboard en een daaraan gekoppeld 12,3 inch groot TFT-display achter het stuur. Drukken, swipen, slepen; het is snel en intuïtief te bedienen, vergaand te personaliseren en heeft alle mogelijke connectiviteit die je in moderne auto's maar kunt bedenken. Zit allemaal prima in elkaar, toch heeft het nét niet het niveau van een BMW of Mervedes. Waar 'm dat in zit? Het gevoel dat je krijgt als je aan een roostertje draait of op een knopje drukt, een lijn van het dashboard die nét niet naadloos overloopt in het deurpaneel, een enigszins gedateerde, rolluik-achtige afdekking van het opbergvak in het midden – dat soort kleine dingen.

Naast de 2.0d komt er ook een nieuwe viercilinder benzinemotor beschikbaar. Daarnaast is de XF leverbaar met de oude, vertrouwde V6 bezine- en dieselvarianten. Die laatste twee reden we ook even, en juist met die soepele, smeuïge zespitters wordt de auto meer een geheel, en krijgt-ie in combinatie met het fijne chassis meer het karakter dat Jaguar voor ogen heeft: een heerlijke rijdersauto die het in elk geval op dat vlak BMW lastig zal maken.

jaguar XF
Jaguar XFJaguar XFJaguar XFJaguar XFJaguar XFJaguar XFJaguar XFJaguar XFJaguar XFJaguar XF

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (63) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum