Rij-impressie Audi RS3

Lest best

76 reacties

Video
AutoWeek 3 2011
AutoWeek 3 2011

Je leest het in AutoWeek 3 2011

Op het winterse circuit Mecaglisse in Canada maken we kort kennis met een beul van een nieuwe Audi: de RS3. Kijk eens even wat een gaaf speelgoed deze kar is op sneeuw en ijs!

Jetzt mussen Sie richtig Gas geben!" Met krachtige en dwingende stem spoort een woordvoerder vanAudi ons aan om op te schieten. AutoWeek is eindelijk aan de beurt om de nieuwste A3 te testrijden. Twintig collega's van overal uit Europa staan te dringen, er is maar één testauto. We staan op het Circuit Mécaglisse, een uurtje rijden boven Montreal en het is -7 maar het voelt als -15 graden. Op een internationaal Quattro-evenement is het heerlijk sneeuw- en ijsrijden met verschillende Audi's met vierwielaandrijving (Quattro), maar er is één auto die zich in de meeste belangstelling mag verheugen: de RS3. In december openbaar gemaakt en hier in het winterse Canada is de eerste gelegenheid om met de auto te rijden. Daar moeten we dus bij zijn.

Krachtig en voornaam

Zoals we gewend zijn van bovenmodaal gemotoriseerde Audi's, ze blijven er beschaafd uitzien terwijl ze evengoed subtiel uitstralen over heel veel potentie te beschikken. Zo ook bij deze RS3. Die verraadt zich meteen met zijn sprekende chroomgrille met forse lucht­inlaat. Dan die dakspoiler, de sideskirts en erg smakelijke 19-inchwielen rondom. De buitenspiegelunits maken het af. Die zijn van aluminium, net als op de 'tammere' S-versie, maar op de RS-versie komen ze geborsteld. Een uitermate krachtige vijfdeurs-hatchback, een gespierde atleet, een geblokte sprinter. En in deze kleur, stemmig Daytona grijs, is het gehalte 'valse bescheidenheid' nog wat groter. De RS3 is er overigens alleen als Sportback.

Vanbinnen laat de RS3 wel wat sportiviteit liggen in de aankleding. Tuurlijk, prima sportstoelen, afgewerkt met fijn nappaleer passen als een handschoen, en 't afgeplatte sportstuur heeft precies de juiste dikte en een ongehoord goede grip dankzij de leren bekleding. Maar toch krijg je in het interieur niet echt het gevoel in de topper onder de A3's te zitten. Het uitzicht op het dashboard bijvoorbeeld is teleurstellend voor zo'n auto; daar gebeurt weinig meer dan in een brave instapversie.

De boom in

"Tempo machen, bitte, wir brauchen das Auto sofort!" De Audi-man, die we eerst best aardig vonden, wordt steeds minder onze vriend. Als een grote, boze broer die ons speelgoed wil gaan afpakken. Het devies is wegwezen. Die Italianen ná ons, die kunnen de boom in! We drukken de startknop in (natuurlijk). De vijfcilinder direct ingespoten turbomotor van 340 pk maximaal gromt het heel beschaafd even uit en dan gaat de pook in S. De RS3 is alleen leverbaar met een 7-traps dubbele koppelingautomaat, de S-tronic. Zowel met de pookknop dus als met de flippers achter het stuurwiel (standaard) te bedienen. Wég zijn we. De enige test-RS3 gaat van chauffeur naar chauffeur, is door en door warm dus we trappen meteen in. Kritiekpunt op bijvoorbeeld de S3 is het gebrek aan beleving in een S van Audi. Dat gaat ook op voor deze nieuweling wat betreft het geluid. Ook al spreekt Audi over een speciale soundklep in het inlaatsysteem voor een mooie brom, wij kunnen dat geluid niet echt ontdekken. Het moet gezegd, we kunnen niet voluit gaan qua snelheid vanwege besneeuwde openbare wegen en een spekglad Circuit Mécaglisse.

Wel helemaal voor elkaar is de zit achter het stuur. Perfect. Perfecte stoel­ondersteuning, het stuurwiel zet je zoals Sébastien Loeb dat ook zou doen en dan trakteert de auto je ook nog eens op een erg geraffineerde besturing. Je prikt de RS3 precies daar waar je hem hebben wilt en daar komt-ie dan ook. Dat geldt zowel op de brede, vrij saaie wegen ten noorden van Montreal als op het krappe Mickey Mouse-circuit van Mécaglisse. Dat maakt de handelbaarheid en de agiliteit van deze jongste, snelle Audi-rakker tot de grootste attracties

Verfijnde machine

Je verwacht vast niet dat die motor veel steken laat vallen. Nou, dat klopt. Afgezien van het ontbreken een beetje brul, is het 'n heerlijk verfijnde machine. Dat die ook nog, volgens Audi, 9,1 liter per 100 km scoort (1:11) nemen we voor kennisgeving aan. Wat ons bijblijft, is een bijna onafgebroken gretigheid van het blok om te willen knallen. Vanaf 1.600 tpm is de boel goed wakker en zijn de 450 Nm paraat. Maximaal peurt het vijfcilinderblok er 340 pk uit. Dat is voor 1.575 kilogram auto een prettige reserve.

Bíjna onafgebroken, stellen we vast, want vol intrappen levert toch 'n kleine, irritante aarzeling op. Omdat het spekglad is op ons sneeuwcircuit. De vier wielen zoeken grip en als die is gevonden, dan is de Beer uit Ingolstadt los. En ga je als een kanonskogel. In die lijn past ook nog een gimmick van de nieuwe RS3: launch control. Het is standaard op deze snelste A3. Net als een timer, om rondetijden te klokken. Waar kennen we dat van? Onze ervaringen daarmee houd je nog te goed. De optimale versnelling vanaf stilstand tot 100 km/h kost je 4,6 seconden. Dat is snel. Deze RS3 ís snel. En daarom zijn we op tijd terug bij onze Duitse bijna-vriend. Hij blij en ook zijn Italiaanse gasten blij. Wij blijven zitten met een hang naar meer. In maart op een hopelijk lente-achtig Sicilië gaan we nog een keer.

Audi RS3

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (76) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum