Test: Renault Twingo Electric

Benzinemotor staat plek af

82 reacties

Video
AutoWeek 46 2020
AutoWeek 46 2020

Je leest het in AutoWeek 46 2020

Met verbrandingsmotor kennen we de vierdeurs Twingo al jaren, nu is-ie er ook met elektromotor. Hiermee is de Renault Twingo Electric de goedkoopste EV van Nederland. Is z’n lage prijs ook meteen de reden om er allemaal een te willen?

Renault is een pionier als het om de moderne EV gaat (al hebben ze het liever niet meer over de Fluence). Maar na de Zoe is het lange tijd stil gebleven. Tot nu. De jongste elektro-telg is de Twingo Electric, gebaseerd op het model dat we al sinds 2014 kennen. Eigenlijk is het best opmerkelijk dat die elektrische Twingo er nu pas is. De Twingo is namelijk verwant aan de Smart ForFour en die is er al sinds 2017 met elektromotor. Sterker nog: de Smart is tegenwoordig alleen nog maar te koop met elektromotor. De Twingo is volgens Renault niet eerder geëlektrificeerd omdat de accutechnologie een paar jaar geleden nog niet ver genoeg was om de auto een acceptabele actieradius te geven. Maar goed, de elektrische Twingo is er nu dan eindelijk en is ook meteen de goedkoopste EV in Nederland, hij is er al vanaf € 20.590. Wat krijg je voor dat geld?

GEEN GEWENNING

Bij de ontwikkeling van de vierdeurs Twingo is destijds al rekening gehouden met de komst van een elektrische variant. Hierdoor is er onder het voorste deel van de vloer een plekje voor de accu ingeruimd zonder dat dit ten koste gaat van de ruimte in het interieur. Hij is vanbinnen dus net zo groot (of klein) als de benzine-Twingo en dat betekent dat je voorin prima kunt zitten (ook als je wat langer bent), dat je op de achterbank een stel kinderen kwijt kunt en dat je dan ook nog een paar boodschappentassen kunt meenemen. De inrichting van het interieur is ook niet veel anders dan bij de benzineversie en dat betekent veel speels vormgegeven hard plastic. Voordeel is dat de bediening geen gewenning vraagt, als één van de weinige EV’s die we kennen heeft de Twingo Electric zelfs nog een contactsleutel in plaats van keyless entry en een startknop. Evengoed is de auto helemaal bij de tijd met – afhankelijk van het uitvoeringsniveau – een DAB+-radio en/of Apple CarPlay en Android Auto.

De specificaties van de onder de kofferbak gemonteerde elektromotor komen keurig overeen met die van de elektrische Smart: 82 pk en 160 Nm. Maar dat is volgens Renault toeval. De R80, zoals de motor heet, is een afgeleide van de motor in de Zoe en maakt van de voor een EV relatief lichte Twingo een lekker rap stadskarretje. Het 22 kWh accupakket is voor het eerst bij Renault vloeistofgekoeld. Dat is een pré aan de gelijkstroomsnellader, alleen kàn de auto niet aan de snellader. Je kunt hem alleen met wisselstroom laden aan laadpalen en wallboxen. De Twingo Electric is bedacht voor stadsverkeer en niet voor lange ritten over de snelweg, dus vinden ze bij Renault DC-laden niet nodig. Ach, 22 kWh ligt ook in de orde van grootte van de accu’s die je ziet in grote PHEV SUV’s en die kunnen ook niet aan de snellader ... Als de accu vol zit moet de auto volgens WLTP 190 kilometer ver kunnen komen. Bij onze eerste kennismaking gaf de boordcomputer bij een volle accu echter een maximale reikwijdte van slechts 140 km aan.

KEURIGE WEGLIGGING

De plaatsing van het accupakket aan de goede kant van het zwaartepunt draagt bij aan een keurige wegligging. En daar zorgt het onderstel dan ook voor, de afstemming van veren en schokdempers is stevig, maar niet oncomfortabel. De besturing is licht en vrij gevoelloos, maar doordat er geen aandrijftechniek tussen de voorwielen zit is er een grote stuuruitslag mogelijk, waardoor de Twingo een zeer kleine draaicirkel heeft. Dat is dus ideaal voor gebruik in stedelijke gebieden.

In het verleden maakte Renault voor de accu gebruik van een leaseconstructie om de prijs van een elektrische auto te drukken, maar daar is bij de Twingo geen sprake van. Renault vindt de prijs van de Twingo voor een EV dermate laag dat het separaat verhuren van de batterij niet meer nodig is om potentiële klanten over de streep te trekken. Maar ja, nuchter bekeken is € 20.000 voor een stadsautootje (dat weliswaar lekker pittig rijdt) een behoorlijk bedrag. Aan de andere kant heb je voor dat geld dus wel een nieuwe EV. Maar of je daarmee ook spekkoper bent? Voor nog geen drie mille extra heb je - als je er nog een kunt vinden - bijvoorbeeld een elektrische Seat Mii en die komt volgens opgave op een volle accu 280 km ver en kan wél aan de snellader. Dat is toch even iets om in het achterhoofd te houden.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Renault Twingo

PLUS & MIN

  • +Prettig onderstel
  • +Kleine draaicirkel
  • -Beperkte actieradius
  • -Kan niet snelladen

Signalement

Merk Renault
Model Twingo Electric Vibes
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 24.070

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 60 kW / 82 pk
Maximaal koppel 160 Nm
Accu capaciteit (bruto) 23 kWh
Lengte / breedte / hoogte 3.615 mm / 1.646 mm / 1.541 mm
Wielbasis 2.492 mm
Massa leeg 1.108 kg
Laadvermogen 410 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor185/50R16Prijzen
Banden achter205/45R16Prijzen
Topsnelheid 135 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,6 s
Stroomverbruik (WLTP) 16,0 kWh/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 0 g/km
Actieradius (WLTP) 190 km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (82) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum