Renault Twingo III | Electric vanaf € 20.590

Wouter82

Moderator

Goed genoeg voor een topic:

m1mygmsb24b2_600.jpg

m1mygmsbfpay_800.jpg

m1mygmsbr9b1_800.jpg

[size=x-large]Renault Twingo![/size]

Dankzij lekkage in Duitsland kunnen we je nu al drie belangrijke primeurs van morgen laten zien. Ten eerste: de Renault Twingo! Uiteraard gaat dit nog slechts om een gelekte foto, dus we kunnen je geen details over de auto melden. In de afgelopen periode werd echter al wel duidelijk dat de nieuwe Twingo achterwielaandrijving en de motor achterin krijgt.

De nieuwe Twingo is een ontwerp van Laurens van den Acker. De auto deelt z'n basis met de Smart Forfour, die voor later dit jaar op de rol staat. Ook die auto krijgt achterwielaandrijving en de motor achterin.

De Twingo komt in de eerste instantie waarschijnlijk alleen met benzinemotor(en) beschikbaar, we rekenen hierbij op de 0.9 TCe. Komende nacht kunnen we je meer vertellen over de nieuwe Renault Twingo en hebben we de officiële beelden voor je.

Naast deze Twingo hebben we nu ook al de 2-serie Active Tourer en de Peugeot 108 voor je!

*** Update ***

Inmiddels zijn er via de website Carscoops drie nieuwe afbeeldingen van de Twingo opgedoken, waardoor het uiterlijk nu weinig geheimen meer kent...
https://www.autoweek.nl/nieuws/26922/gelekt-1-renault-twingo

Wouter82

Moderator

Ik vind hem tegenvallen. Neusje te veel combinatie van oude Twingo en 500, achterkant te strak en zakelijk. En Renault had toch wat originelers kunnen bedenken dan de zwarte Up-klep...

D Elzinga

Gebruiker
Ik vind er (in ieder geval qua uiterlijk) ook niet zoveel aan. Inderdaad redelijk wat 500-elementen, en die striping(?) vind ik ook niet zo geslaagd.

autoradje

Gebruiker
Erg goed voor een kleine Renault. Heeft natuurlijk niks met de oer Twingo te maken. Dat concept is anno 2014 niet te handhaven.
Zullen we veel gaan zien denk ik. Als ik mocht kiezen (kopen) tussen een F 500 of dit zou ik voor dit gaan :)

iDS

Gebruiker
Volgens de tekst op de homepage van Autoweek zou de motor achterin gunstiger zijn voor de binnenruimte???
Geloof ik niks van: dat wil ik wel eens zien op een paar langse snedes:
bij een motor voorin zit die vaak tussen de voetencompartimenten van de chauffeur en passagier vooraan. Ik zie niet in hoe je dat kan compenseren met een motor achterin...marketingpraat lijkt me.

A110 50

Gebruiker
Dat is inderdaad waarom de Twingo de motor achterin heeft. Was bij de Up! ook de intentie (concepts hadden m niet voor neits ook achterin). Alleen durfde VW het uiteindelijk toch niet aan.

Soort van live onthullingsfilmpje:
https://www.undressnewtwingo.com

Guest
Inderdaad marketing praat.

Omdat Daimler en Renault samenwerken in deze klasse en de volumes beperkt zijn (Twingo rond de 100.000 per jaar, Smart nog minder) heeft Renault zich wellicht geschikt naar de Smart configuratie van RWD.

Maar waarom is ooit - door Fiat of de Fransen - motor/aandrijving/bak voorin in de markt gezet??

Omdat er [size=large]maximale[/size] binnenruimte ontstond!! ;)

Poekoek

Gebruiker
Fris wagentje en ik ben benieuwd wat de gekozen techniek qua voordelen biedt. Kom maar op met die extra info!

Guest
t Zijn wel geinige, gezellige auto's, die Twingo III's.
Niet moeders mooiste, maar wel leuk.

Dat doen de Fransen momenteel zéér goed - aansprekend design:
308 SW, C4 Picasso, Captur / 2008, Clio (SW) / 208. allemaal heel smakelijk.

Durashift

Gebruiker
Vind het ook een fris wagentje..

Op de foto's lijkt er toch een redelijk lange wielbasis te zijn..

Het wordt dus de Smart combi..

Dan wordt de nieuwe for two een aardig stuk langer..

Komt de Twingo op termijn dan ook met elektrisch aandrijving op de achterwielen?

Assenaar

Gebruiker
@Durashift: De Twingo is een combinatie met de Smart ForFour. De ForTwo krijgt een kortere versie van deze bodemplaat en maar twee deuren. En omdat de Smart een electrische variant krijgt, komt die er ook voor de Twingo. Vandaar ook (denk ik) die keus voor motor achterin; dat maakt de inpassing van electromotoren en accu's een stuk handiger.

RobEU

Gebruiker
Wat een leuk ding! Veel gaver dan het huidige model. Wel jammer dat 'ie zo veel lijkt op de 500, maar het is wel weer een soort van 'eigenzinnige' auto, net zoals de 'oer-Twingo'. Leuker dan een Up of i10 in mijn ogen.

Assenaar

Gebruiker
Op de foto van het achteraanzicht zie ik ribbels of spleten naast de kentekenplaat. Dat kan betekenen dat ook de koeling achterin zit. Even afwachten.

A110 50

Gebruiker
t21110.jpg

Ik vind hem prachtig! Mooi onderscheidend qua concept tov de concurrentie, daardoor een echte Twingo (meer dan de huidige) en ook nog eens verwijzingen naar de R5. Nice!

Guest
FrankdCI zei:
De achterlichten schijnen een verwijzing te zijn naar de luchtopeningen van de orginele R5 Turbo

Ik zie de verwijzing direct. Leuk gedaan!

Verder: erg leuke auto! Een eigenwijze A-klasser zoals de eerste Twingo dat ook was. Wat mij betreft de spirituele opvolger van de eerste Twingo. Leuke auto. Als nu de stoelen ook nog eens Duits goed zijn, ga ik er bijna over nadenken :D

GT 1973

Gebruiker
Ik denk dat de motor achterin zorgt voor veel ruimte voor de passagiers. Tevens is een anderhalve meter lange overhang voor de voorwielen niet meer nodig om niet-uitkijkende voetgangers comfortabel op te vangen. Maar het gaat wel ten koste van de bagageruimte.
Veel mensen zouden daarmee kunnen leven. Voor woon-werk-verkeer is het geen enkel probleem.
Maar misschien moet de term 'boodschappenauto' opnieuw gedefinieerd worden: voor de boodschappen kun je beter de D-segment leasebak van manlief gebruiken en voor het woon-werk-verkeer de Twingo. Dus de rollen omdraaien.
Zelf zou ik de Twingo-III niet willen, omdat ik veel bagageruimte nodig heb.

Guest
synecdoche zei:
Op de foto van het achteraanzicht zie ik ribbels of spleten naast de kentekenplaat. Dat kan betekenen dat ook de koeling achterin zit. Even afwachten.

Meen ergens gelezen te hebben dat de vorm v/d bodemplaat helpt om een luchtstroom onder de auto naar de motor te dirigeren.
Koeling voorin is er natuurlijk ook: o.m. voor de ventilatie / airco.

iDS

Gebruiker
FrankdCI zei:
Wouter82 zei:

De achterlichten schijnen een verwijzing te zijn naar de luchtopeningen van de orginele R5 Turbo

En ze hebben allebei 4 ronde wielen!
Beetje zwak dus die uitleg over de ventilatieopeningen.
Verder natuurlijk een schattig wagentje met meer gelijkenissen met een Fiat 500 dan met de R5 of een vroegere versie van de Twingo.

De verklaring van rickm over de keuze van de achterwielaandrijving is trouwens veel meer aanneembaar dan de uitleg van Renault.
Kleine vergelijking:
R5: 4 à 5 zitplaatsen met voorwielaandrijving,
R5 Turbo: motor achterin en slechts 2 zitplaatsen.

Guest
iDS zei:
FrankdCI zei:
Wouter82 zei:

En ze hebben allebei 4 ronde wielen!
Beetje zwak dus die uitleg over de ventilatieopeningen.
Verder natuurlijk een schattig wagentje met meer gelijkenissen met een Fiat 500 dan met de R5 of een vroegere versie van de Twingo.

De verklaring van rickm over de keuze van de achterwielaandrijving is trouwens veel meer aanneembaar dan de uitleg van Renault.
Kleine vergelijking:
R5: 4 à 5 zitplaatsen met voorwielaandrijving,
R5 Turbo: motor achterin en slechts 2 zitplaatsen.

Benieuwd hoe dat er uit ziet op een steenkoude dag als je bij een stoplicht achter een Twingo III staat:
Heeft de auto dan een dampende achterzijde (dampend kontje) door het condens?? :)o_O

Volvo 444

Gebruiker
De reincarnatie van de Renault 4 uit de jaren 50.
Leuk smoeltje; vier deurtjes; motortje achterin; kreukelzone ben je zelf.

Ami

Gebruiker
Ford Versailles V8 zei:

Helemaal mee eens. Ik heb hetzelfde ook al een paar keer gezegd. Iedereen (incl. renault zelf) mauwt over de R5... Nou dat vind ik zeer discutabel. Veel marketing geleuter. Ik zie het toch echt als de reïncarnatie van de good old R4CV.
Plaatje 4cv

En wat vind ik can de nieuwe Twingo.... Ik vind m top. Ben benieuwd naar wielbasis.

Wouter82

Moderator

m1mygmnblpat.jpg

m1mygmnbjmau.jpg

m1mygmnbn6as.jpg

m1mygmnbu8aw.jpg

m1mygmnbw8av.jpg

m1mygmnbu8aw.jpg

m1mygmnbsoax.jpg

m1mygo8b1qbh.jpg

m1mygo9bawbi.jpg

m1mygo9b8gbj.jpg

m1mygo8b3dbg.jpg

m1mygo8b5dbf.jpg

m1mygo8b7tbe.jpg

m1mygo7bsobd.jpg

[size=x-large]Nieuwe Renault Twingo doet alles anders[/size]

Dit zijn, na de eerdere voorzichtige kennismakingen van gisteren, de eerste serie officiële foto’s van de nieuwe Renault Twingo. De derde generatie van Renaults kleinste heeft nu standaard vijf portieren en de motor is naar achteren verhuisd. Na de voortijdige lekkage van gisteren heeft Renault nu alle beschikbare foto's van de nieuwe Twingo vrijgegeven. Helaas verschaft het Franse merk ons niet méér informatie over de auto dan deze foto’s en wat commentaar op het uiterlijk. Technische specificaties en beeldmateriaal van het interieur houden we nog tegoed.

Het onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker tot stand gekomen uiterlijk vertoont zo op het eerste gezicht de nodige verwantschap met de Fiat 500, maar op detailniveau zien we duidelijk de Renault-designtaal doorschemeren. “De nieuwe Renault Twingo is niet alleen op de originele Twingo geïnspireerd, maar ook op de Renault 5. Het is een moderne interpretatie van een compacte auto met de nadruk op innovatief design”, aldus Van den Acker.

Achterwielaandrijver

Het platform voor de nieuwe Twingo werd in samenwerking met Daimler ontwikkeld, dat het gaat gebruiken voor de nieuwe Smart Forfour. Opvallend is dat de wielen ver op de hoeken staan, met als gevolg een korte overhang aan zowel de voor- als de achterzijde. En dat komt de binnenruimte weer ten goede. De achterlichten vormen een geheel met de glazen achterklep en scharnieren dus mee omhoog.

Een radicale wijziging ten opzichte van de huidige Twingo is dat de motor van voorin naar achterin verhuist, waarmee het een achterwielaandrijver wordt. De nieuwe configuratie is volgens Renault bevorderlijk voor de interieurruimte, al zal het de inhoud van de laadruimte geen goed doen, lijkt ons. Of je door de verhuizing nu (ook) bagage voorin kwijt kunt, is nog niet duidelijk. De draaicirkel is in elk geval wel verkleind door de motor achterin te plaatsen, claimt Renault.

Zoals gezegd, hebben we nog geen informatie over de technische specificaties, maar we verwachten dat Renault sowieso de bekende 0.9 TCe-driecilinder zal aanbieden. Diesels gaan aan de neus van de Twingo voorbij, maar een elektrische versie zou er op termijn wel kunnen komen. Met de Twin’Z concept-car gaf Renault hier immers al een voorzetje op. Een versie met een 3,5-liter V6, zoals in de Twin'Run, lijkt ons onwaarschijnlijker, al juichen we een productieversie van het studiemodel vanzelfsprekend van harte toe.

Vijf portieren

Een andere noviteit voor de derde generatie Twingo is dat de auto standaard vijf portieren krijgt – de vorige Twingo’s waren alleen als driedeurs verkrijgbaar. De handgrepen van de achterportieren zijn weggewerkt in de raamstijlen. De nieuwe configuratie van de aandrijflijn betekent vermoedelijk het einde van de kenmerkende verschuifbare achterbank. Het optionele grote open dak is wel een verwijzing naar de oer-Twingo.

Zoals het een hip stadsautootje anno 2014 betaamt, kun je de Twingo op allerlei manieren personaliseren, onder andere door spiegelkappen en stootstrips in een afwijkende kleur te monteren en door middel van allerlei bestickerings-variaties.

Hoe één en ander er in werkelijkheid uitziet, weten we op 4 maart aanstaande, wanneer de nieuwe Twingo z’n werelddebuut maakt op de salon van Genève. In september staat-ie bij de dealer.
https://www.autoweek.nl/nieuws/26921/nieuwe-renault-twingo-doet-alles-anders

Wouter82

Moderator

De achterlichten vormen een geheel met de glazen achterklep en scharnieren dus mee omhoog

Onzin, gezien de tweede foto van onderen...

iDS

Gebruiker
Ford Versailles V8 zei:

Verwijzing Renault 4 lijkt me ook plausibeler dan de R5.
Wat de kreukelzone betreft: de kofferruimte (?) vooraan is inderdaad erg kort. Langs de andere kant ontbreekt het motorblok dat als een massieve en zware hindernis naar binnen wordt geschoven bij andere wagens, dus een risicofactor minder. Da's dan weer een voordel EuroNCAP resultaten afwachten...

rzasa

Gebruiker
Jammer vind ik die verborgen achterdeurklink...ze blijven er maar mee doorgaan. En die zwarte achterklep...mwoah.

Barri

Moderator

Maar misschien moet de term 'boodschappenauto' opnieuw gedefinieerd worden: voor de boodschappen kun je beter de D-segment leasebak van manlief gebruiken en voor het woon-werk-verkeer de Twingo. Dus de rollen omdraaien.
Haha, inderdaad! (y)

Dat 'open dakje' vind ik redelijk klein. Onlangs reed ik in een eerste model Twingo, en wat blijft dat toch een uniek autootje! (y)

Ik ben heel benieuwd naar foto's van de bagageruimte en de motorruimte. En wat gebeurt er met de ruimte voorin? Brandstoftank? Reservewiel? Bagageruimte?

Elaste

Gebruiker
Ford Versailles V8 zei:

Qua vormgeving en concept zie ik er geen Renault 4 in terug. Renault 4 had ook gewoon de motor voorin. Of bedoel je de 4CV?

Een Renault 5 zie ik er eerlijk gezegd ook niet in terug. De verwijzingen zijn echt té gezocht.

Ik zie er vooral een 4-deurs Fiat 500 in... Had iemand dat al gezegd :D ?

test

Darkhorse

Gebruiker
Wat een mooi ding, zeg! Inderdaad en profil wel een zekere verwantschap met de Fiat 500, maar dat is helemaal geen hinderlijke associatie. Voldoende eigen smoel. Strakker ontwerp dan de 108. Mooie (detail)verwijzingen naar de R5. Ben benieuwd hoe-ie er in het echt uitziet! En hoe-ie rijdt natuurlijk...

Guest
Mijn oprechte deelneming met de achterpassagiers (c.q. die arme kinderen):

Daar zit je dan, heftig claustrofobisch, op een trillende motor, in de hitte, opgevouwen tegen een massieve voorstoel aan te kijken.

Geintje!
(hoop ik)

Elaste

Gebruiker
Vreemd, ik mijn wijziging komt niet door. Ik had er nog bij geschreven: "of bedoel je de 4CV?". Paar keer geprobeerd, maar hij slaat het niet op. Bug?

Elaste

Gebruiker
rickm zei:
Mijn oprechte deelneming met de achterpassagiers (c.q. die arme kinderen):

Daar zit je dan, heftig claustrofobisch, op een trillende motor, in de hitte, opgevouwen tegen een massieve voorstoel aan te kijken.

Geintje!
(hoop ik)

Mét de bagage op je schoot ;) .

Meike

Gebruiker
Barri zei:
Haha, inderdaad! (y)

Dat 'open dakje' vind ik redelijk klein. Onlangs reed ik in een eerste model Twingo, en wat blijft dat toch een uniek autootje! (y)

Ik ben heel benieuwd naar foto's van de bagageruimte en de motorruimte. En wat gebeurt er met de ruimte voorin? Brandstoftank? Reservewiel? Bagageruimte?

Zowel reservewiel als brandstoftank zal wel niet, veel te onveilig.

autoradje

Gebruiker
Nee, ze maken bij Renault een auto die niet bruikbaar is. o_O

Wat een commentaar hier allemaal over de negatieve gevolgen in het ontwerp als de motor achterin zit. Wat nu eerst maar eens af zou ik zeggen.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
De verhoudingen vind ik niet helemaal geweldig op het eerste gezicht. Ik vraag me af of de nieuwe Twingo 'road presence' heeft zoals een Kia Picanto, Fiat Panda en (ja, ja) Mitsubishi Space Star dat mijns inziens hebben, modelletjes die op de weg dikker ogen dan de meeste concurrenten.

De Daihatsu Esse had wat mij betreft meer weg van de R5:

c25921a.jpg

Bovenaan