Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Twingo Electric

Test: Renault Twingo Electric

Bodemprijs

25
Renault Twingo Electric
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Autotest
29 maart 2021 om 08:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2 2021
AutoWeek 2 2021

Je leest het in AutoWeek 2 2021

Elektrische auto’s worden steeds talrijker, beter én goedkoper, maar toch blijft de roep om echt betaalbare modellen groot. De nieuwe Renault Twingo Electric mag zich momenteel de een van de goedkoopste EV's van de Nederlandse markt noemen. Is het daarmee behelpen?

We dekken ons meteen in: een koopje is een auto als deze niet. Waar EV’s in hogere segmenten langzaam maar zeker de prijs van hun conventioneel gemotoriseerde equivalenten weten te benaderen, heeft de meerprijs van het accupakket in de kleinste klasse nog steeds grote gevolgen voor de consumentenprijs. Die prijs is grofweg het dubbele van de oorspronkelijke aanschafprijs van dit model, dat met benzinemotoren al jaren onder ons is. De huidige, derde generatie van de Twingo is er al sinds 2014. Renault plaatst de Twingo Electric naast zijn traditioneel gemotoriseerde broertjes op de prijslijst. Hoewel, die kwalificatie is misschien niet op zijn plaats; er is immers maar weinig traditioneel aan de huidige Twingo. Met zijn achterin geplaatste motor en achterwielaandrijving is deze auto totaal anders dan alle andere compacte hatchbacks, de technisch verwante neefjes van Smart uitgezonderd. De elektrische variant is aan de buitenzijde nauwelijks te onderscheiden van de benzineversies. Zelfs de luchthapper boven het linkerachterwiel mocht blijven. Die deed zijn intrede in 2019, toen Renault zijn kleinste aan een vrij uitgebreide facelift onderwierp. Koplampen en achterlichten met led-accenten, strakker gelijnde bumpers en andere kleuren en wielen maken de Twingo een stuk moderner dan voorheen.

Trucje

Het is voor autofabrikanten moeilijk om geld te verdienen in dit marktsegment. Wellicht geeft de elektrische aandrijflijn hier een positieve impuls. Renault heeft de driecilinder benzinemotor onder de bagageruimte vervangen door een elektromotor met 82 pk en 160 Nm. Voor de stroom zorgt een accupakket(je) van
22 kWh, dat volgens de WLTP-cyclus genoeg zou moeten zijn voor 190 elektrische kilometers. De Twingo ontbeert een CCS-aansluiting, waarmee de auto zich nog meer terugtrekt in het hoekje van de echte stadsauto’s. Toch heeft de Renault een trucje achter de hand: zijn geavanceerde drie-fasenlader, goed voor een laadvermogen van maximaal 22 kW aan een laadpaal die daartoe in staat is. De accu kan daarmee in theorie in een uur van volledig leeg naar volledig vol worden opgeladen. Wie veel korte stukjes op één dag rijdt en tussendoor kan opladen, heeft daardoor niet snel met een lege accu te maken. Voert de rit wat verder, dan is dat juist wél heel snel het geval. In de wat herfstachtige omstandigheden zoals die tijdens de testperiode heersten, was het vaak al na 100 kilometer tijd om een lader te gaan zoeken.

Met een vollere accu is snelheid geen enkel probleem. Goed, een topsnelheid van 135 km/h is weinig indrukwekkend, maar accelereren doet dit kleintje vlot en ogenschijnlijk moeiteloos. Vlotte Twingo’s waren er al wel, maar in vergelijking met de turboloze instapversie doet de Electric het een stuk beter. Eenmaal op snelheid valt op dat de elektromotor van de Renault duidelijk hoorbaar is; op de snelweg is de lichte zoem niet te missen. Wellicht komt dat door de positie onder de bagageruimte.

De Twingo blijkt zich opnieuw volledig te richten op stadsgebruik. De hoge zit is prettig bij veel in- en uitstappen en de lichte besturing en de zeer kleine draaicirkel zijn fantastisch bij het manoeuvreren. Eenmaal op snelheid is de erg indirecte besturing minder fijn. Dat de auto in elektrische vorm behoorlijk zwaarlijvig is, is tijdens het rijden geen nadeel. Sportief was hij toch al niet; vering en demping kunnen het gewicht goed aan en als het harder waait of regent, wat allemaal aan de orde was in de testperiode, voelt hij toch wat onverzettelijker aan dan een conventionele stadsauto van 850 kg. De Twingo is nog altijd wat zijwindgevoelig, maar blijft onder barre omstandigheden toch verrassend stoïcijns.

Eenvoudig

Tot nu toe gaat het vooral over de aandrijflijn en het rijden, want dat zijn de enige verschillen tussen de nieuwe elektrische uitvoering en de varianten de Twingo die we al jaren kennen. De fabrikant is erin geslaagd om de interieurruimte intact te houden. Dat is maar goed ook, want op dat vlak was het natuurlijk al geen uitblinker. Het enige wat je inlevert, is de ruimte die de laadkabel in beslag neemt. Bij Renault is daar geen aparte plek voor en moet de kabel gewoon los in het kofferbakje liggen. De Twingo is een strikte vierzitter en daarvoor geldt dat de achterbankleuning bij de instapversie alleen als één geheel neerklapbaar is. Duurdere varianten, zoals het exemplaar dat wij rijden, krijgen wel een in delen neerklapbaar exemplaar mee. Verder heeft de Renault gewoon geheel beklede deurpanelen, iets wat je wel eens anders ziet. Bovendien is de Twingo ook vanbinnen met fantasie vormgegeven. Het instrumentenpaneel ziet er keurig uit, waarbij de auto punten scoort met zijn touchscreen.

Oordeel

3 sterren

De Twingo is een geinig ding, maar ook een auto voor een beperkt publiek. Wie af en toe een lange rit maakt, ook al is het maar een paar keer per jaar, loopt spoedig tegen de beperkingen van zijn accupakket aan. Alles heeft immers zijn prijs…

Signalement

Merk Renault
Model Twingo Electric Intens
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 23.205

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 60 kW / 82 pk
Maximaal koppel 160 Nm
Accu capaciteit 22 kWh
Lengte / breedte / hoogte 3.615 mm / 1.646 mm / 1.541 mm
Wielbasis 2.492 mm
Massa leeg 1.108 kg
Laadvermogen 410 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor165/65R15Prijzen
Banden achter185/60R15Prijzen
Topsnelheid 135 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,2 s (fabrieksopgave: 12,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 10,5s
Stroomverbruik (WLTP) 16,0 kWh/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 0 g/km
Actieradius (WLTP) 190 km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Twingo
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Renault Renault Twingo Elektrische Auto Nieuwe auto's

PRIVATE LEASE Renault Twingo

INFO
Renault
Renault
Renault Twingo Electric Life (5D/CVT)
€ 369
Stel samen ▸
Athlon
Athlon
Renault Twingo Electric Intens (5D/CVT)
€ 404
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Renault Twingo Electric Collection (5D/CVT)
€ 429
Stel samen ▸
Renault Twingo in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Renault Twingo Z.E. R80 Intens|AppleCarPlay|Stoelverwarming

    Renault Twingo Z.E. R80 Intens|AppleCarPlay|Stoelverwarming

    • 2021
    • 9.946 km

    € 20.944

    Renault Twingo Z.E. R80 SL Vibes / SUBSIDIE MOGELIJK / CAMERA / NAVI / CRUISE / PDC / CLIMATE / APPLE CARPLAY /  ANDROID AUTO / STOELVERWARMING

    Renault Twingo Z.E. R80 SL Vibes / SUBSIDIE MOGELIJK / CAMERA / NAVI / CRUISE / PDC / CLIMATE / APPLE CARPLAY / ANDROID AUTO / STOELVERWARMING

    • 2021
    • 21.789 km

    € 21.900

    Renault Twingo Z.E. R80 SL Vibes / SUBSIDIE MOGELIJK / CAMERA / NAVI / CRUISE / PDC / CLIMATE / APPLE CARPLAY /  ANDROID AUTO / STOELVERWARMING

    Renault Twingo Z.E. R80 SL Vibes / SUBSIDIE MOGELIJK / CAMERA / NAVI / CRUISE / PDC / CLIMATE / APPLE CARPLAY / ANDROID AUTO / STOELVERWARMING

    • 2021
    • 24.302 km

    € 21.900

Meer Renault Twingo occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Twingo III | Electric vanaf € 20.590

    791
    • 29 januari 2021

Lezersreacties (25) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Twingo specificaties
  • Renault Twingo occasions
  • Renault Twingo video's
Advies en informatie
  • Renault Twingo tests
  • Renault Twingo gebruikersreviews
  • Renault Twingo index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Authentique (2011)

    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Authentique...

    2
    • 21 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo TCe 90 Dynamique (2016)

    Renault Twingo TCe 90 Dynamique (2016)

    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    1
    • 12 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2013)

    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2013)

    3
    • 12 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    Renault Twingo Electric Intens (2021)

    3
    • 29 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection (2011)

    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Collection...

    8
    • 24 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    8
    • 16 februari 2021
meer reviews
Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric - Dubbeltest

Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric - Dubbeltest

Elektrische auto’s worden steeds talrijker, beter én goedkoper, maar toch is de roep om echt...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    De 10 goedkoopste elektrische auto's

    De 10 goedkoopste elektrische auto's

    64
    • 19 oktober 2021
  • Nieuws
    Renault Twingo E-Tech Electric als Urban Night

    Renault Twingo E-Tech Electric als Urban...

    11
    • 6 oktober 2021
  • Achtergrond
    Eerste levensteken van de Renault Twingo - Uit de Oude Doos

    Eerste levensteken van de Renault Twingo...

    28
    • 12 mei 2021
  • Nieuws
    Renault Twingo I - Facelift Friday

    Renault Twingo I - Facelift Friday

    45
    • 26 maart 2021
  • Renault Twingo 1.2 TCe GT - Op de Rollenbank

    Renault Twingo 1.2 TCe GT - Op de Rollenbank

    • 18 maart 2021
  • Nieuws
    'Renault Twingo krijgt geen opvolger'

    'Renault Twingo krijgt geen opvolger'

    38
    • 26 januari 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Renault Twingo

    Facelift Friday: Renault Twingo

    13
    • 22 januari 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    107
    • 19 mei 2022
  • Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    43
    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    27
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische AvtoVaz

    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische...

    51
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Renault 21 - Facelift Friday

    Renault 21 - Facelift Friday

    69
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse tak aan Geely

    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse...

    23
    • 10 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden