Renault Twingo Comfort (1999) #2

autoreview

Renault Twingo Comfort (1999)

Signalement

UitvoeringTwingo Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf85.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De ongeschreven regel wil dat als je hare majesteit de koningin ontmoet, je haar vereert met een buiging en een handreiking. De ongeschreven regel wil verder dat je bij het zien van een Twingo je je dan aanwezige gesprekspartner een klap uitdeelt. Is deze Twingo geel, dan mag je twee keer slaan.

Deze ongeschreven regel berust niet op larie, maar is een algemeen aanvaard feit onder een kleine groep Nederlanders die de mores kent die bij de Twingo horen. Een interessant gegeven dat mij deed besluiten een dergelijk foeilelijk apparaat te onderzoeken met een proefritje.

Na marktplaats afgespeurd te hebben besloot ik een proefrit te maken met een exemplaar in Eindhoven. Puur voor de grap. Hij was ook nog eens knaloranje. Wát een kleur! Wát een truttenbak. Toen de proefrit. Wát een leuke auto! Dit wil ik hebben!

Ik keek verder en kocht uiteindelijk een exemplaar in Almere. Deze was voorzien van luxe als centrale vergrendeling, elektrische ramen en spiegels, een airbag, in kleur gespoten bumpers, velgjes (piep en piepklein) en nog wat handigheidjes.

De Twingo blijkt een schot in de roos. Nooit eerder had ik zoveel sjans met een auto. Het is een damesauto bij uitstek en dat maakt hem zo geliefd. Ik kan iedereen die een Twingo wil kopen ook de kleur oranje aanraden. Mijn dealer (voor het onderhoud) was oprecht gecharmeerd van en verrast door de kleur.

De interieurruimte is een sterk punt van de Twingo. De bank is verschuifbaar. Je kiest dus tussen zitruimte en bagageruimte. Kies je voor het eerste, dan sta je versteld van de ruimte die je biedt aan de onderdanen van de passagiers. De hoofdruimte is goed te noemen door het golfende dak. Nissan noemde dit jaren later pas surftail, maar Renault had het al in 1993. De leuning van de achterbank kun je in meerdere standen verstellen, waardoor je nog altijd een compromis kunt sluiten met betrekking tot waar je de ruimte wilt hebben. Slaat verder nergens op want geen mens koopt zo’n koekblik om de ruimte. Overigens kun je door de leuning volledig achterover te klappen en de bank naar voren te schuiven een écht bed maken van je Twingo! Bijzonder gaaf en zeer romantisch als je van knuffelen in een aquarium houdt. Als je kiest voor bagageruimte kun je de complete bank met een eenvoudige beweging vooroverklappen en vastmaken met een bijbehorend elastisch koord. De bagageruimte is dan uitmuntend voor het formaat auto. Verder is het dashboard diep en zit de voorruit ver van je af, hetgeen een bevorderlijke uitwerking heeft op de ruimtebeleving. Een Twingo is haast net zo breed als hij lang is en als je alles bij elkaar optelt sta je versteld van de ruimte(beleving) in zo een klein autootje.

Stuurbekrachtiging heeft mijn exemplaar niet. Dit blijkt geen gemis, want de kleine bandjes en het lage wagengewicht maken de Twingo tot een lichtgewicht. Als je dan stuurbekrachtiging nodig hebt moet je je of hard gaan schamen, of even naar de dokter gaan. De smalle bandjes leiden er overigens toe dat de wegligging redelijk is. Hij heeft snel de neiging tot onderstuur, maar nooit tot in het gevaarlijke. Rollen over de bandjes in zijwaartse richting komt alleen voor als je het echt bont maakt.

Wat comfort betreft is dit een rasfransoos. Een piepje of rammeltje komt wel eens voor, maar het geluidsniveau is aanvaardbaar. Hij jankt niet de sterren van de hemel en is ook niet muisstil. De vering valt goed te noemen. Niet te hard, lekker zacht en flink overhellen (je kunt via de zijruiten de straat aanraken als je écht hard de bocht om gaat). De stoelen zijn heerlijk zacht en de hoofdsteunen lijken knuffels op stokjes.

Nadeeltje van de Twingo van vóór 2002 is dat je niet beschikt over ruimte in de deuren waar je speakers in kwijt kunt. Ze zitten dan in het dashboard verwerkt en kunnen maximaal 13 cm zijn. Een blikschaar en decoupeerzaag hielpen mij dit ongemak te overkomen.

PROBLEMEN

Problemen? Niks. Een rem piept ietsjes, dus dat moet even verholpen worden. Verder is er een klein roestplekje aan de binnenkant van de deur waar het knopje van de interieurverlichting steeds tegenaan komt. Perfect autootje. Zeer betrouwbaar en enorm zuinig met benzine. Recent een nachtelijke puzzelrit gereden met een verbruik van 1:15. Mijn record is 1:21. Ik heb hem nog niet erg lang, dus ik verwacht mijn record te kunnen verbreken. Gemiddeld verbruik ik ongeveer 1:16,5 met mijn oranje glasbak. Dat is inclusief stadsverkeer en buitenwegen.

Een Twingo is dus bijzonder goed aan te raden voor mensen die niet al te veel haast hebben (de 1.2 16V is aanmerkelijk vlotter) en die met een behoorlijke portie comfort lekker blits rond willen kachelen. De onderhoudskosten vallen in mijn geval erg mee en ik ben dan ook nog lang niet van plan afstand de doen van dit geinbakkie.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.