Renault Scénic 1.6 16V Privilège Luxe (2004)
Junior-Espace
De Renault Scénic trekt de aandacht met zijn uiterlijk. De grote koplampen en de hoek van de C-stijl zijn bijzonder kenmerkend. Hij onderscheidt zich ook met een origineel interieur. Het moderne dashboard bestaat uit een gladde kunststof in twee kleuren. Het heeft een overkapping over het digitale instrumentarium, maar dat voorkomt niet dat bij 'zon in de rug' de cijfers nauwelijks leesbaar zijn.
Renault heeft wel geluisterd naar de kritiek op de positie van het stuur in de vorige Scénic; in de nieuwe staat het stuurwiel rechter. De versnellingspook is naar het dashboard verhuisd en dat vinden we erg prettig. We moeten wel wennen aan de korte hendels voor de richtingaanwijzers en ruitenwissers. Renault bedacht geen ingewikkelde stoelentrucs maar monteert drie achterstoelen die, behalve de middelste, verschuifbaar zijn. Verwijderen is 'n makkie en dat gaat uitstekend door de wijd openslaande achterportieren.
De Renault Scénic treedt hier aan in de meest luxe uitrusting, de Privilège Luxe. Die wordt standaard geleverd met een groot opbergvak tussen de voorstoelen. Erbovenop zijn twee armsteunen gemonteerd. Eigenlijk is het vak beter een kastje te noemen. Het is bovendien verschuifbaar en dat is handig als er achterin drie personen zitten. Door het naar voren te schuiven heeft de middelste achterpassagier immers extra beenruimte. Meer opbergvakken dan in deze uitvoering zijn er niet te krijgen. Daarbij willen we vooral het ruime handschoenenvak vermelden.Wat ook opvalt, is het uitstekende uitzicht: door de grote ruiten kun je alles rondom de auto goed in de gaten houden.
Luidruchtig
Als het op rijden aankomt, zet de nieuwe Scénic geen maatstaven. Daarvoor is te besturing te licht en helt de carrosserie te veel in bochten. Het onderstel is wel comfortabel afgesteld en dat zal de gemiddelde MPV-rijder op prijs stellen, hoewel de Scénic richels in de weg wel wat luidruchtig opvangt. De 1.6-motor met 115 pk moet erg hard werken. Hij klinkt niet echt lekker en bij 120 op de teller hoor je hem te nadrukkelijk, wat op den duur gaat vervelen. 'Onderin' voelt de motor erg doods aan en je moet constant terugschakelen om de Scénic op gang te krijgen of te houden. De topsnelheid van de Renault Scénic 1.6 16V is 185 km/h. De sprint van 0 naar 100 legt hij af in 12,9 seconden.
Schakelen gaat licht, maar met wat te weinig gevoel. Bovendien maakt de pook een klikkend geluid. Wij zouden daarom liever een minder riante uitvoering nemen die is voorzien van een 2,0-liter benzinemotor of een 1.9 dCi. De Scénic kost 25.195 euro, maar is bijzonder compleet. Deze Privilège Luxe heeft zelfs leren bekleding, een geregelde airco en een kaartsleutel met handsfreefunctie, wat wil zeggen dat je de auto kunt openen en starten zonder de kaart uit je broekzak te halen. Dat zijn zaken die je eerder in auto's van meer dan 50.000 euro tegenkomt. We hadden natuurlijk ook de Authentique Comfort met 136 pk sterke tweelitermotor kunnen testen. Die kost 24.095 euro. Wie de Scénic 1.6 16V Authentique Basis bestelt, moet 21.595 euro overmaken naar de dealer, maar je krijgt dan geen airco.
De Privilège Luxe is prettig compleet, maar wij zouden 1.100 euro minder uitgeven voor een 2.0 16V Authentique Comfort. Dan doen we het maar met een handbediende airco en zonder leren bekleding. En wil je toch zeven zitplaatsen? Dan moet je de langere Scénic bestellen!
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Scénic 1.6 16V Privilège Luxe |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.495 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 83 kW / 115 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 152 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.259 mm / 1.805 mm / 1.620 mm |
Wielbasis | 2.685 mm |
Massa leeg | 1.295 kg |
Laadvermogen | 620 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 650 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,9 s (fabrieksopgave: 12,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 7,1 s / 9,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,6 s / 19,3 s |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 172 g/km |