Renault Master Z.E. - Eerste rijtest
Het begin is er
Het gaat de laatste tijd erg vaak over elektrische personenauto’s, maar in bestelwagenland loopt het met de elektrificatie nog niet zo’n vaart. Renault was eind 2011 met de Kangoo Z.E. een pionier in het kleine segment en troefde met de Master Z.E. een jaar geleden opnieuw de concurrentie af. We maken kennis met de grootste elektrische bestelauto van het merk.
De geëlektrificeerde Master heeft nog niet veel concurrentie te duchten. Iveco heeft de Daily Electric, Volkswagen levert sinds kort de e-Crafter en Mercedes-Benz volgt veel later dit jaar met de eSprinter. We hebben het hier over modellen van de merken zelf, maar er zijn ook lokale initiatieven van bedrijven die bijvoorbeeld de Fiat Ducato van een elektromotor voorzien. Het zijn allemaal bestelauto’s van het formaat waarmee de pakketbezorger komt voorrijden en dat is dan ook vooral de groep gebruikers waarop de merken zich met deze modellen richten. Voorwaarde is dat die distributie plaatsvindt in de stad of op lokale wegen.
Met 76 pk en een range van maximaal 120 kilometer heeft de leeg al twee ton wegende Master Z.E. op de snelweg niets te zoeken. Als we de auto ophalen, is de reikwijdte van het 33 kWhaccupakket 119 kilometer. Een rit van amper 30 kilometer over voornamelijk snelwegen en N-wegen snoept echter al dik 50 kilometer van de range af, terwijl we niet sneller dan 100 km/h hebben gereden. Maar ja, harder kán hij ook niet.
AUTOMAAT ZONDER P
Omdat het koppel van 225 Nm altijd direct beschikbaar is, merk je in de stad niet veel van het geringe vermogen. Laden kan met maximaal 7,4 kW, maar dankzij het kleine accupakket is de Renault in zes uur helemaal vol. De laadaansluiting zit achter een klepje naast het portier aan de bijrijderskant, en dat is ongebruikelijk bij grote bestelauto’s. Diesel tanken doe je daar aan de bestuurderskant, dus daar verwacht je (net als bij de e-Crafter het geval is) ook de elektrische aansluiting te vinden.
Het rijden zelf levert geen verrassingen op. Het is bij het parkeren wel even wennen dat de automaat geen P-stand heeft; je moet de N kiezen en de handrem gebruiken, een extra handeling dus. De pook kent verder de gebruikelijke standen R en D. Voor je zie je een simpel instrumentarium met een grote snelheidsmeter, links daarvan een weergave van de accucapaciteit en rechts een meter voor de vermogensafgifte in kW.
Er is net als in de dieselende Renaultbedrijfsauto’s een eco-stand, waarbij de efficiëntie toeneemt maar de prestaties worden getemperd; de maximumsnelheid is dan nog maar 80 km/h. Het zoemende geluid dat de auto bij snelheden tot 30 km/h voortbrengt, blijkt goed van pas te komen, want anders horen wandelaars en fietsers je niet aankomen. Ook voor hen is het wennen, die geruisloze kolossen in de stad.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Voor stadsgebruik prima
- +Laadt in zes uur vol
- -Automaat mist p-stand
- -Gering motorvermogen
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Master Z.E. L2H2 T31 |
Carrosserie | 4-deurs, bestelwagen |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 62.200 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 57 kW / 77 pk |
Maximaal koppel | 225 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 33 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 5.548 mm / 2.070 mm / 2.499 mm |
Wielbasis | 3.682 mm |
Massa leeg | 2.010 kg |
Laadvermogen | 1.090 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 215/65R16Prijzen |
Topsnelheid | 100 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h |