Renault Laguna RT 2.2dT (1997)

Dieselen met dt

Renault Laguna RT 2.2dT
In Frankrijk zijn diesels bijzonder populair. Het is dan ook geen wonder dat Renault nog een extra dieselversie aan het palet van de Laguna toevoegt. Zal deze 2.2 dieselturbo zoals de Fransen zeggen ons kunnen bekoren?

De Laguna is thans leverbaar met een nieuwe dieselmotor. Hoewel, helemaal nieuw is hij niet. Renault voorzag de 2.2 diesel waarmee de Laguna al leverbaar was van een turbo. Daardoor steeg het vermogen van 61 kW/83 pk naar 83 kW/113 pk en steeg het koppel van 142 Nm naar maar liefst 234 Nm.
De 2,2-liter zelfontbrander is een 'gewone' diesel. Hij heeft indirecte inspuiting. Dat wil zeggen dat de brandstof niet rechtstreeks de cilinders in wordt gespoten, maar de verbrandingsruimte via 'voorkamers' bereikt. Aan de ademhaling dragen behalve de turbo ook twaalf kleppen bij; twee inlaatkleppen en één uitlaatklep per cilinder.
Uit deze gegevens zou je kunnen concluderen dat de Laguna uitstekende prestaties moet leveren. Nou, dat klopt ook. We moeten hier echter wel de kanttekening bij plaatsen dat er andere diesels in deze klasse zijn, die het nog beter doen. Zo moet de Laguna volgens Renault een topsnelheid van 195 km/h kunnen halen. De acceleratie van 0-100 kost op papier 11,8 seconden (wij deden er 0,1 s langer over). Ook de tussensprint van 80-120 km/h was niet verkeerd. In de vierde versnelling noteerden we 10,7 seconden; in het vijfde verzet 13,9 tellen. Keurige waarden. Bij 100 km constant wees de naald van de decibelmeter het getal 66 aan en bij 120 registreerden we nog steeds niet meer dan 68 dB(A). Werkelijk opvallend stil voor een diesel. Een benzine-auto zou er al een prima figuur mee slaan. Renault zegt dat de Laguna 2.2dT onder ideale omstandigheden 1:15,2 kan lopen. Wij kwamen daar aardig bij in de buurt, want we reden 1:14,4.
Dieselmotor en turbo vormen een ideale combinatie. Met behulp van een uitlaatgascompressor komt een diesel aan het vermogen waarmee hij het kan opnemen tegen een benzinekrachtbron. Een auto met turbodieselmotor leent zich heel goed voor een 'actieve' rijstijl. Bovendien maakt hij het zijn bestuurder aan de andere kant makkelijk doordat er bij een laag toerental al genoeg trekkracht voorhanden is om ook zonder terugschakelen vlot te kunnen versnellen.

Bijzonder comfortabel

Telkens als de Renault Laguna in een test verschijnt, moeten we het weer zeggen. Deze automobiel van Frans fabrikaat is een bijzonder comfortabel vervoermiddel. Zijn ontwerpers zijn erin geslaagd bij de afstemming van vering en demping een welhaast ideale combinatie van souplesse en stevigheid te vinden. De soepelheid zorgt ook als de rit over bestrating van belabberde kwaliteit voert voor comfort. De stevigheid voorkomt dat de Laguna in bochten overhelt. Dat komt goed uit als je snel door een lange bocht wilt. De Laguna 2.2dT wordt aangedreven door een vrij zware machine. En dat leidt tot een wat duidelijk voelbaar onderstuur. Maar dat is niet iets om je druk over te maken. Wat besturing betreft is de Laguna een typische Europeaan. De bekrachtiging houdt zich keurig op de achtergrond. Ook schakelen doet Renaults middenklasser op z'n Europees. Dat wil zeggen dat je bij het verzetten van de pook een lichte, maar niet hinderlijke weerstand ontmoet.
Opvallend in z'n passagierscompartiment zijn de zetels. Die doen niet denken aan sportstoelen, zoals bij zoveel wagens het geval is, maar lijken eerder op fauteuils. En zo zitten ze ook. COMFORT wordt hier met hoofdletters geschreven.
Bij de Laguna vinden we opberg-/aflegruimte rechts op het dashboard, onder de radio, achter de handrem en in vrij korte maar wel brede portiervakken. Er is ook nog een muntenvakje links naast het stuur.
Verhuizen we naar achteren. Daar vinden inzittenden genoeg plaats voor hoofd en benen. Renault verrast met drie driepunts-oprolgordels. De Laguna biedt een flinke bagageruimte. En uitbreiden is mogelijk, door de in ongelijke delen omklapbare achterbankleuning en zitting. De Laguna RT 2.2dT kost ruim f 55 mille. In die prijs inbegrepen zijn een airbagstuur, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, elektrisch bedienbare voorportierruiten en een verstelbaar stuur. Een bijrijdersairbag staat voor net geen duizend gulden in de optielijst.
De Laguna RT 2.2dt is goed uitgerust, biedt prima rij- eigenschappen, is stil en comfortabel. Wij bevelen hem van harte aan.

Signalement

Merk Renault
Model Laguna RT 2.2 dT
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 25.183

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.188 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 116 pk bij 4.300 tpm
Maximaal koppel 234 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.508 mm / 1.752 mm / 1.433 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.380 kg
Laadvermogen 610 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.550 kg / 740 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s (fabrieksopgave: 11,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,7 s / 13,9 s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km