Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT – 2008 – 503.410 km - Klokje Rond

Laguna-liefde

93 reacties

Video
AutoWeek 1 2022
AutoWeek 1 2022

Je leest het in AutoWeek 1 2022

Als wij een Renault Laguna mochten kiezen, doe ons deze dan maar: een knetterend blauwe van de derde generatie met de allerdikste diesel en dan de GT-uitvoering met vierwielbesturing. Nu alleen nog eens kijken of de kilometerstand van een half miljoen misschien een punt is waarop de liefde kan bekoelen.

Als Paul van Dijk zich met zijn Renault Laguna meldt voor de keuring zijn de oh’s en ah’s niet van de lucht. Wat ziet zijn auto er nog prachtig uit voor zijn leeftijd en kilometerstand. Natuurlijk is de auto wel even gewassen voordat hij zijn moment of fame krijgt, toch is Paul niet echt een poetser. Hij springt gewoon netjes met zijn auto om. Of liever gezegd: zijn vrouw springt gewoon netjes met haar auto om. “Het is namelijk echt haar auto”, vertelt hij. “Ze gebruikt hem voor woon-werkverkeer en er hangt twee keer per week een paardentrailer ­ achter. Zelf rijd ik een Clio als ­dagelijkse auto.”

Het spreekt natuurlijk voor zich dat je niet bij toeval uitkomt bij een Laguna in de koningsklasse. “Ik heb een tijd aan Renaults­ gesleuteld en heb er in de loop van de jaren al heel wat gehad”, zegt Paul. “Dit is al mijn zesde Laguna; doorgaans gaan ze weg als er 350.000 kilometer op de teller staat. Mijn vorige hield het wat langer uit, maar die ging total loss door hagelschade. Daarna heb ik deze aangeschaft. Die had toen een kleine kwart miljoen op de klok. Hij blijft echter zo lekker rijden en is zo betrouwbaar dat er nooit een reden is geweest om hem weg te doen.”

Dat Paul iemand is met benzine in het bloed blijkt als we even doorvragen. Al gauw komen er foto’s tevoorschijn van een Renault 5 Alpine die hij over de weg vanuit Portugal naar Nederland reed en ook het tijdschrift van zijn werkgever heeft hij ­ meegenomen. Een Porschespecialist die ook restomods bouwt van 911’s. “Zelf houd ik het bij Renaults”, zegt hij. “Ik heb ooit heel kort een Porsche Boxster gehad, maar daarin voel ik mij niet prettig. Ik woon in een buitengebied en heb ook honden, dus het past gewoon niet bij mijn­ levensstijl.”

VERSLETEN TURBO

Ook bij zijn eigen auto neemt hij het onderhoud voor zijn rekening. “Ik ben er niet overdreven mee, maar probeer hem wel netjes bij te houden, zodat er geen achterstand ontstaat”, zegt Paul. “In de loop van de jaren is er nooit veel bijzonders mee geweest. Er was regulier onderhoud. Er waren wat problemen die niet ongebruikelijk zijn voor een auto met een ­dergelijke kilometerstand.”

Keurmeester Joep Schuurman komt terug van de proefrit. Een waslijst met gebreken heeft hij zeker niet, maar echt tevreden is hij ook niet. “Bij deze auto gaat de vermogensafgifte onregel­matig”, vertelt hij. Joep weet ook al waar hij zoeken moet. Achter op de motor vindt hij de turbo. “Daar lekt niet alleen uitlaatgas, maar ook is de variabele geo­metrie in die turbo versleten. Dat is niet zo gek, want een turbo kan ­helemaal geen 500.000 ­kilometer mee.” Daar heeft Joep een goed punt, want de turbo in de Laguna is nog nooit vervangen. Het ziet er ook niet naar uit dat Paul dat ­ binnen afzienbare tijd gaat doen. “Ik heb het probleem zelf ook al eens opgemerkt. Ik gebruik ­ geregeld een reiniger en daarna doet de boel het dan weer wat beter”, aldus de eigenaar. Zo’n grote operatie vindt hij zijn auto kennelijk toch niet meer waard.

Verder duikt Joep nog op het ­ reservoir van de remvloeistof. “Het lijkt erop dat je hier iets aan het kweken bent”, lacht hij. Bij nader inzien vergist hij zich toch. “Toen ik hem kocht, was de ­ remvloeistof verschrikkelijk vies”, vertelt Paul. “Inmiddels is die al vervangen, alleen heb ik het reservoir zelf niet schoon­gemaakt, vandaar dat het er nog steeds vies uitziet”, legt hij uit. Oude remvloeistof kan dus weer als kritiekpunt van de lijst.

STUURHUISJE

Dan zoekt Joep nog even verder in de motorruimte. “Ik heb zo’n gevoel dat de motor in deze auto een beetje onrustig loopt”, verklaart hij. Hij heeft wat ervaring met de 2.0 dCi in en zijn beleving kan die veel rustiger lopen dan hier het geval is. Na wat zoeken en voelen zijn het de motor­steunen die van Joep de schuld ­ krijgen. “Als je die nou eens zou ­ vervangen, gaat je auto lekkerder rijden”, adviseert Joep. Daarmee houdt de kritiek wel op. Paul houdt zijn Laguna gewoon hartstikke netjes bij.

Dan is er de vierwielbesturing. Die zagen we nog niet eerder in Klokje Rond. We verbazen ons over de constructie die het ­ mogelijk maakt de achteras vier graden te verdraaien. Het systeem heeft zijn eigen stuurhuisje, -stangen en scharnierende kogels. “Ik heb er nooit iets aan onderhouden of hoeven vervangen”, zegt Paul. “Ik heb er nog weleens profijt van, want ik woon aan een bochtige weg”, lacht hij.

Joep is vol bewondering. “Dat is een interessante constructie”, zegt hij. “Dat doen ze gewoon, daar in Frankrijk! We komen het nu maar zelden tegen, maar in de toekomst gaan we dit soort meesturende achterassen veel vaker zien.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Het verbaast mij niet dat we nog eens een auto met deze motor in Klokje Rond zien. De 2.0 dCi is bekend als lang­loper. Deze auto is heel netjes bijgehouden en is voor zijn leeftijd en kilometerstand nog heel redelijk.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Renault
Model Laguna Estate 2.0 dCi 180 GT
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 37.190

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 131 kW / 180 pk bij 3.750 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.801 mm / 1.811 mm / 1.445 mm
Wielbasis 2.756 mm
Massa leeg 1.538 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 650 kg
Banden215/50R17Prijzen
Topsnelheid 217 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,7 s
Brandstofverbruik 6,3 l/100km
CO2-uitstoot 165 g/km

Lezersreacties (93) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.