Renault Kangoo 1.6 16V - 2008 - 310.605 km - Klokje Rond

Zo trouw als een boxer

53 reacties

Video
AutoWeek 5 2021
AutoWeek 5 2021

Je leest het in AutoWeek 5 2021

In 2008 was het de hoogste tijd om de toen tien jaar oude Kangoo met 160.000 kilometer op de klok te vervangen door een nieuwe. Die doet nu al bijna dertien jaar trouwe dienst en heeft binnenkort twee keer zo veel gereden als de vorige. Monique Katsburg wil er nog minstens 100.000 bij rijden en wil graag weten of dat kan.

Nee, geen luxe Scénic of Espace voor Monique, de pragmatische Kangoo is voor haar de perfecte auto. Nou ja, bijna dan, want ze zou er liever een dieselmotor met zesbak in willen. Daar kunnen we ons iets bij voorstellen, die 1.600-zestienklepper (zeer betrouwbare motor trouwens, weten we uit ervaring) brult er aardig op los op snelwegtempo. “Toch is het een fijne auto hoor. We hebben er al heel wat verre reizen mee gemaakt.

Gelukkig zit er cruisecontrol in, dat had de vorige niet. Die had ook een zwakkere motor, dus dit was al een enorme vooruitgang. Maar ja, als ik dan in de nieuwe Volvo XC40 diesel automaat van mijn man rijd, is het verschil enorm. Die heeft echter niet de ruimte van de Kangoo. Die heb ik echt nodig, want ik ben een groot liefhebber van boxers. Waar ik ook ga: de honden gaan mee.”

Het gaat verder dan alleen maar hobby. “Ik fok ze en zoek er goede baasjes voor. Dat verklaart dus grotendeels mijn voorkeur voor de Kangoo.” Met het merk Renault zegt ze een meer dan gemiddelde band te hebben. “Zo hadden we naast de Kangoo eerst een Clio diesel, waarmee we 350.000 kilometer reden. Die ruilden we in op een Clio 1.5 dCi, waarvan de motor het na 285.000 kilometer begaf.

Mijn Kangoo is één van de eerste van het nieuwe model. Ik heb toen niet eens proefgereden en heb hem vanuit de folder besteld. Het is veel meer een personenauto dan dat eerste model en ik heb voor de meest luxe versie gekozen omdat we er ook mee op vakantie gaan, destijds nog met het hele gezin en ook dan komt die grote kofferbak goed van pas. De laatste paar jaar zijn het vooral de honden die meerijden.”

LEDKOPLAMPEN

Zoonlief Nico, die de Kangoo aanmeldde en uiteraard van de partij is bij de keuring, rijdt een al wat oudere Clio en sinds kort ook een verlaagde Twingo diesel met dikke wielen. “Met de Kangoo heb ik door de jaren heen de nodige kilometers gemaakt en hij is voor van alles en nog wat ingezet. Met de achterbank plat is het een kleine verhuiswagen en daar is hij vaak voor gebruikt. Nog niet zo lang geleden nog om mijn zus van München naar Eindhoven te verhuizen.” Zo nu en dan doet Nico klein onderhoud, zoals het vervangen van de deurgeleiders.

De kunststof plaat in de kofferbakopening heeft hij vervangen door een nieuwe. “Ik werkte bij een bedrijf dat auto’s ombouwde en dat onderdeel bleef over. Het is je vast ook opgevallen dat de wielen die er nu onder zitten niet origineel zijn. Wel van Renault, maar ze komen onder een derde generatie Espace vandaan. Ze hebben een iets andere ET-waarde, waardoor ze een klein beetje verder naar buiten staan, maar dat valt absoluut binnen de toleranties. Ik vind ze mooi en ze staan goed onder de Kangoo. In de winter staat hij op een setje lichtmetaal van een Scénic RX4.”

De koplampen heeft Nico omgebouwd naar led. “Dat geeft veel witter licht en ze gaan lang mee. Die halogeenlampen waren om de haverklap stuk. Wat ook nog op het lijstje staat, is het vervangen van de achterschokdempers, ware het niet dat de onderste bevestigingsbouten met geen mogelijkheid los te krijgen zijn.”

GESMOLTEN STEKKER

Wat? Vastgeroeste bouten? Dat is niet tegen dovemansoren gezegd en voor we het weten staat Joep met grof geschut klaar: een dopsleutel met daaraan een fikse hefboom. Meer dan een halve meter lang, maar zelfs met al zijn kracht krijgt Joep er geen beweging in. Compleet vastgerot. “Dat wordt de snijbrander of de boel met een haakse slijper doorflexen. Een andere oplossing zie ik niet”, luidt zijn oordeel. We komen nog wel wat meer roest tegen aan de onderkant. Dat wil zeggen: aan de remleidingen.

Niet zo lang geleden kreeg de Kangoo een verse apk, maar dat had zo niet gemogen. De achterremmen zien er ook niet al te fris uit. Het is de hoogste tijd dat de remklauwen worden gedemonteerd en goed gangbaar worden gemaakt. “We hebben daar in het verleden als eens problemen mee gehad, toen een remklauw vastliep”, vertelt Nico. “De garage waar hij al die tijd in onderhoud is geweest, heeft de filosofie om niet meer te doen dan strikt noodzakelijk. Aan de ene kant heel prettig, omdat je zeker weet dat je nooit te veel betaalt, maar soms is het net op het randje.”

Ondertussen kijkt Monique belangstellend mee en zij lijkt niet zo onder de indruk van de geconstateerde gebreken. “Ik heb nooit het gevoel gehad in een onveilige auto te rijden want de garage, waar ik heel tevreden over ben, en Nico houden alles goed in de gaten. Het schiet mij te binnen dat we in 2009, dus een jaar na aanschaf, bleven staan in een parkeergarage in Zwitserland. Hij startte niet meer. Uiteindelijk bleek het om een gesmolten stekkertje op de brandstofpomp te gaan, een productiefout waar meer Kangoos last van hadden. Verder heeft hij het al die jaren uitstekend gedaan. Vorig jaar zijn we nog met boxers achterin naar Noorwegen gereden. Ik ben blij om te horen dat de motor nog goed is en heb er nu alle vertrouwen in dat we die vier ton gaan halen.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“De basis van de auto is nog erg goed en hij ziet er keurig uit. Als de remmenwinkel en de schokdempers worden aangepakt, gaat er een duim omhoog voor de Kangoo en hij heeft potentieel voor een dubbele duim als ook de overige punten worden aangepakt. Voor een twaalf jaar oude auto met deze kilometerstand vind ik het netjes.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Renault
Model Kangoo 1.6 16V Privilège
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 18.545

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 70 kW / 95 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 148 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.035 mm / 1.672 mm / 1.825 mm
Wielbasis 2.605 mm
Massa leeg 1.080 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.150 kg / 590 kg
Banden175/65R14Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,7 s
Brandstofverbruik 7,5 l/100km
CO2-uitstoot 177 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (53) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum