Renault Kadjar Energy TCe 130 Intens (2016) #4

Renault Kadjar Energy TCe 130 Intens (2016)

UitvoeringKadjar Energy TCe 130 Intens
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2016

De eerste 1000km met mijn Renault Kadjar

Door mijn autorijdersleven heen heb ik de meeste tijd doorgebracht in Toyota's met links en rechts een uitstapje naar een ander merk. Het is voor het eerst dat ik als bestuurder in een Renault rijd. De eerste indrukken van de Kadjar (dus al 800km) zijn overwegend positief. Het is een 7bak automaat die redelijk anoniem functioneert. De enige waar ik aan moest wennen is bij het optrekken van stilstand. Als je de gaspedaal iets intrapt wil de auto nogal pittig optrekken. Dit kun je voorkomen door de gaspedaal maar iets in te drukken, zodat de auto eerst iets rolt, daarna verwerkt de automaat het optrekken prima. Qua zuinigheid valt de Kadjar niet tegen. Ik ben van huis uit een rustige passieve rijder en haal volgens de boordcomputer 6,4 liter op 100km. Dat vindt ik netjes voor deze auto. Tijdens het rijden hoor je hier en daar een kraakje (af en toe) van de plastic delen in het interieur, maar daar kan wel mee leven. Op de autobaan is het een fijne reisauto, waar je de wind en banden wel iets hoort, maar de motor hoor ik helemaal niet. Hopelijk blijft alles zo positief als ik het nu ondervindt. Wellicht kom ik later nog met een update....

5000 km verder

Inmiddels 5000km verder. wij hebben inmiddels 1 vakantie met de Kadjar gereden. Ik kan niets zeggen anders zeggen dat het nog steeds een fijne auto is. Ik vindt vanuit stilstand (dus in de eerste versnelling van de automaat) optrekken nog steeds pittig in de ECO stand. Dit mag voor mij wel iets subtieler. Wellicht dat dit met een software update is op te lossen. (ik weet het niet). De eerste 3000 km heb ik gereden met een zomerband van Michelin, waarmee ik 6,6km op 100km reed. (ik ben een defensieve rijder en dus een rustige rijder). Nu voor de winter moest ik kiezen koop ik een winterband met een extra set velgen of stap ik over naar een all season band op mijn huidige set velgen. Voor het laatste heb ik gekozen. Mijn keuze is gevallen op de Kleber quadraxer 2 all season met een geluidniveau van 69dB. Hiermee heb ik nu 1000km gereden mijn verbruik zit nu op 6,7l. op 100km volgens de boardcomputer. De Kadjar heeft nog geen bijzonder problemen gehad. Inmiddels heb ik er voor gekozen om smart driver van de ANWB te installeren, zodat ik de conditie van mijn auto kan volgen.