Renault Grand Scénic dCi 110 Energy Bose (2012)
Zuinig met zeven
Vind 2011 achtte Renault de tijd rijp voor een opfrissessie van de Scénic-reeks. Die had niet alleen betrekking op het uiterlijk, want ook op motorisch vlak is er nieuws. Wij hebben voor de test de beschikking over de vernieuwde 1.5 dCi. Dat betekent meer koppel en een lager verbruik. Een éénpuntvijfje lijkt niet veel in een zevenpersoons- MPV, maar met een maximumkoppel van 270 Nm overtreft hij een tweeliter benzinemotor ruimschoots.
In de praktijk kom je er dan ook goed mee vooruit, waarbij hij zich ook nog eens een stille reisgenoot toont. Je moet je best doen om te kunnen horen dat het om een dieselmotor gaat. Daar komt dan nog eens bij dat de vijfde en zesde versnelling behoorlijk lang zijn, waardoor de motor bij een snelheid van 120 km/h een keurige 2.200 tpm draait. De vermogensopbouw is over een breed toerengebied uitgesmeerd en ook onder de 2.000 toeren per minuut is er genoeg leven in de brouwerij.
De zesbak laat zich gemakkelijk schakelen met de hoog geplaatste pook. Grote vraag is natuurlijk hoe de verbruikscijfers eruitzien. Dat we het gemiddelde van 4,1 l/100 km niet gaan halen, staat bij voorbaat al vast. Na de derde tankbeurt noteren we een gemiddelde van 1 op 17,2. Een fraaie waarde voor een auto van dit formaat, maar wel hoger dan de fabrieksopgave. Bij constante snelheid lukt het om op het schermpje van de boordcomputer een verbruik van 5,0 l/100 km te toveren.
Overal opbergvakjes
Het interieur van de Scénic is erg smaakvol. Verzorgd, met mooie materialen afgewerkt en ergonomisch doordacht. Onder een groot afdak vinden we het deels digitale instrumentarium. De analoge toerenteller wordt op een schermpje geprojecteerd. Het grote opbergvak tussen de voorstoelen is verschuifbaar, de armsteun die er bovenop zit ook. Het navigatiesysteem is via een draaiknop en een aantal drukknoppen gemakkelijk te bedienen.
Van de importeur hebben we een goed aangeklede auto meegekregen. Die heeft lichtmetalen wielen (17 inch), navigatie, een achteruitrijcamera, leddagrijverlichting en parkeersensoren in de vóór- en achterbumper. Opbergvakjes vind je overal; óók onder de matten, verstopt in de bodem. De zitpositie achter het stuur is nagenoeg perfect, zij het dat de stoel iets te vlak staat. De tweede zitrij telt drie individueel verstelbare stoelen, hoofd- en beenruimte is er genoeg. De stoelen kunnen er niet uit. De twee zitjes op de derde zitrij verdwijnen in een handomdraai in de vloer. Alleen voor kleine volwassenen en niet al te grote kinderen bieden ze een goede zitplek.
De Scénic ontpopt zich als een redelijk stevig geveerde MPV. Op de snelweg is het rustig aan boord; de vering weet kleine hobbels netjes weg te filteren. Krijg je met diepere gaten te maken, dan tonen de schokdempers zich goed bij de les. Een al te grote mate van inen uitveren wordt tegengegaan, en dat voelen de inzittenden. De 17-inchwielen met 55-seriebanden dragen hier hun steentje aan bij. Dat veergedrag zorgt er ook voor dat de koets niet te sterk overhelt in bochten, en de duikneiging bij remmen is ook gering. De besturing werkt precies, voelt een tikje synthetisch aan, maar zeker niet onprettig.
Oordeel
De Grand Scénic is zuinig, maakt ’n verzorgde, eigentijdse indruk, laat zich prettig bedienen en heeft een mooi lopend dieseltje.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Grand Scénic dCi 110 Energy Bose |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.490 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.461 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 260 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.573 mm / 1.845 mm / 1.645 mm |
Wielbasis | 2.770 mm |
Massa leeg | 1.447 kg |
Laadvermogen | 753 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,8 s (fabrieksopgave: 12,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,7 s / 7,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 15,0 s / 21,3 s |
Brandstofverbruik | 4,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 105 g/km |
PRIVATE LEASE Renault Scénic
Lees ook
Met deze Franse MPV’s van €10.000 vervoer je kids comfortabel
Renault Scénic - Occasion Aankoopadvies
Vergelijkende test: Renault Grand Scénic - Mercedes-Benz B-klasse
Renault Grand Scénic dCi 110 (2012) - Test
Test: Lynk & Co 08 - Plug-in hybrid met 200 km elektrisch bereik
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (21) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.