Renault Grand Scénic 2.0 Turbo – 2005 – 432.261 km - Klokje Rond
Veeleisend gezinslid
54 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Vijftien jaar geleden nam Melvin van den Engh een Renault Grand Scénic in gebruik als leaseauto. Vijf jaar later kocht hij die over en reed er lekker mee door, tot op de dag van vandaag. Met een kilometerstand die al ruim over de 400.000 staat, meldt hij zich bij Klokje Rond. Wij zijn er natuurlijk als de kippen bij om zo’n Renault, die niet als de gemakkelijkste bekend staat, eens van onder en boven te bekijken.
Dat de Renault Grand Scénic ook leverbaar was met een 2,0-liter turbobenzinemotor, was ons eerlijk gezegd alweer ontschoten. Melvin van den Engh kan er zich wel wat bij voorstellen dat de Grand Scénic 2.0 Turbo een beetje in de vergetelheid is geraakt. “Die motor is het best bekend in combinatie met de Espace. In de Scénic en Grand Scénic komt hij maar weinig voor. Als je in het occasionaanbod door heel Europa kijkt, staat er altijd maar een handvol van deze versies te koop. Het is best een zeldzame uitvoering.” Dat Melvin rijdt in een Renault van een generatie die niet als de beste bekend staat, kan hij zeker onderstrepen. “Motorisch is hij prima, maar de elektronica van deze auto laat het soms afweten. Ik probeer hem in een zo goed mogelijke conditie te houden. Over de jaren is alles wel een keer vervangen.” Lachend: “Alleen de uitlaat is nog origineel!”
Ook blijkt de motor van het panoramadak al twee keer te zijn vervangen. Hoewel de kilometerstand van de Renault al behoorlijk oploopt, blijft Melvin in zijn auto investeren. Nog steeds gaat hij voor onderhoud naar de dealer. “Daar kreeg ik de tip om mij eens op te geven voor Klokje Rond, verbaasd als ze zijn over de hoge kilometerstand. Over de jaren hebben ze mij bij die dealer goed geholpen. Soms remmen ze mij zelfs af, omdat ik er te veel aan wil doen. Ik ben totaal niet technisch, dus ik moet op hen blindvaren. Ik heb met deze auto al zo veel meegemaakt, dat hij inmiddels een gezinslid is geworden. Ik denk er geen moment over om hem weg te doen.”
HEEL ERG LEKKER
Als Joep na zijn proefrit de werkplaats binnenzeilt, is hij in een tevreden bui. “Deze auto rijdt echt nog heel erg lekker, zeg! Al bij de eerste meters had ik in de gaten dat hij gechiptuned is. Dat hebben ze echt prima gedaan. Hij rijdt zowat als een diesel, want er is altijd koppel voorhanden.” Melvin kan dat beamen. “In Duitsland rijd ik met deze auto gewoon mee met de snelle jongens op de linkerbaan. Hij is onverwacht vlot.” Wel gaat Joep op zoek naar een bonk in de aandrijving die hem is opgevallen. Melvin denkt dat die kwaal ligt aan versleten aandrijfassen, maar Joep is daar niet zo zeker van. “Het zouden ook de toplagers van de veerpoten kunnen zijn, maar bij gasgeven in bochten hoor ik de aandrijfassen inderdaad ook tikken. Dat is in principe geen verrassing bij een auto met deze kilometerstand. Dan wordt dat gewoon een onderdeel dat moet worden vervangen.”
Onder de motorkap komen we eerst een losliggende bout van een bobine tegen. Ook een stekkertje zit niet meer goed vast. “Dit is nu typisch iets waar je mee kunt stranden en ook best een slordigheidje van de garage”, zegt Joep als hij de ontbrekende bout uit de motorruimte vist. “Ik zal hem meteen weer voor je vastzetten.” Aan de onderzijde van de motor hangen oliedruppels. Die blijken van een inmiddels opgeloste lekkage te zijn. “Je zou kunnen zeggen dat het slordig is dat de druppels er nog hangen, maar het is ook best nog een klus om schoon te maken. Bij een automotor is het alsof de druppels door een labyrint lopen; er komen steeds nieuwe tevoorschijn. Het kan zomaar een extra uur arbeid opleveren en daarmee een hogere rekening.”
De zoektocht naar de bonk in de aandrijving is nog een hele klus. “Naast de toplagers zou het ook het beruchte dubbelmassavliegwiel kunnen zijn”, zegt Joep als hij onder de auto kijkt. De aandrijfassen zijn volgens hem ook niet de schuldige. “Ik gok dat die bonk voortkomt uit versleten uitlaatrubbers. Die zijn bijna kapot en dus hangt de uitlaat maar heel losjes onder de auto.” Laten we hopen voor Melvin dat een paar nieuwe rubbers het probleem oplossen, want dan zou hij eindelijk eens voor weinig geld klaar zijn.
Hoewel we deze generatie Renault Scénic kwalificeren als een auto waar je met een grote boog omheen zou moeten lopen, heeft het model zeker ook sterke punten. Zo heeft de auto van Melvin werkelijk nog geen spatje roest. Nergens! “Het ziet er voor de rest ook allemaal heel erg netjes uit”, complimenteert Joep als hij met zijn lamp onder de auto doorloopt. “Deze auto is gebouwd voor de eeuwigheid, zo lijkt het wel. En zelfs op een herstelde schade is weer keurig roestpreventie toegepast.”
RARE WENDING
Het bekijken van de ophanging neemt wel onverwachts een rare wending. De auto gaat bij het uitzetten namelijk automatisch op de handrem en de functie waarmee dat kan worden voorkomen, lijkt niet te werken. Als we echter aan de achterzijde willen kijken en de handrem nogmaals proberen, is er niets meer aan de hand en blijft hij zonder handrem staan. “Zie je wel”, bromt Melvin. “Is er toch weer iets kapot.” Dan volgt er alsnog goed nieuws, want Joep is prima te spreken over de banden die onder de Renault zitten. “Het zijn winterbanden van Apollo, een B-merk van Vredestein. Die staan bij mij niet als al te best bekend, maar ze functioneren prima, zo bleek tijdens de proefrit.” Op één achterband ontdekken we wat hoogteslag. Dat was Melvin ook al opgevallen. Joep: “Ik vind het dan gek dat je garage die band niet even heeft laten trimmen. Dat is een werkje van drie tientjes, waarbij er een halve millimeter profiel van de band wordt geschraapt. Daarmee is het probleem opgelost.”
Tot slot geeft Joep aan dat de remklauw linksachter een aandachtspunt is. “Die begint aan te lopen. Het zal niet te lang meer duren voordat die echt stuk is.” Melvin: “Aan de rechterkant is de klauw onlangs vervangen. Ik drong er toen bij de garage op aan dat ze ook meteen maar de andere kant moesten doen, maar dat weigerden ze! Zoals gezegd, soms vinden ze daar dat ik veel te veel geld aan deze auto uitgeef.” Al met al heeft de Grand Scénic een positieve keuring ondergaan. Melvin: “Ik heb deze auto vijftien jaar. Enige emotionele waarde heeft hij inmiddels dus wel. Ik ben van plan hem helemaal op te rijden. Ik vind dat een duurzame gedachte. Waarom telkens maar iets nieuws kopen? Ik gebruik het liefst mijn oude spullen eerst helemaal op.” En daarmee kunnen we het alleen maar van harte eens zijn.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Deze Renault Scénic heeft geen beste reputatie. Desondanks staat hier een heel fijn rijdende en veilige auto. Het is duidelijk te zien dat er veel aandacht aan wordt besteed. Ook al hebben we een flinke lijst met gebreken gevonden, de uitslag is wat mij betreft toch positief.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Grand Scénic 2.0 16V T 165 Dynamique Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.430 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 120 kW / 163 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 270 Nm bij 3.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.493 mm / 1.810 mm / 1.636 mm |
Wielbasis | 2.736 mm |
Massa leeg | 1.510 kg |
Laadvermogen | 695 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 650 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 206 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,6 s |
Brandstofverbruik | 8,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 194 g/km |
Lezersreacties (54) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.