Renault Clio Williams (1994)- Volkswagen Golf GTI 16V (1996)

Wisseling van de wacht

AW 27 Volkswagen Golf GTI vs. Renault Clio William
AutoWeek 27 2017
AutoWeek 27 2017

Je leest het in AutoWeek 27 2017

Als er één auto is die last had van de wet van de remmende voorsprong, dan is het wel de Volkswagen Golf GTI. Snellere en goedkopere concurrenten enterden zijn marktsegment als piraten een met kostbaarheden geladen galjoen. Een hardnekkige luis in de Wolfsburgse pels was de Renault Clio Williams. Hoe liggen de machtsverhoudingen tussen die twee nu?

Het is een beetje zuur voor modellen als de Simca 1100 TI, Alfasud ti, Autobianchi A112 Abarth en Renault 5 Alpine, maar het is de Volkswagen Golf GTI die de rol van aartsvader der hete hatchbacks kreeg opgespeld. De genoemde andere modellen waren er alle (net) eerder, maar wisten het concept van de snelle, compacte en sportieve gezinsauto nu eenmaal niet zo krachtig voor het voetlicht te brengen als Volkswagen. Dan hebben we het over 1976, het jaar waarin de populariteit van de alledaagse Golf toch al enorm was. Het duurde lang voordat de snelle Duitser van de troon kon worden gestoten – in de publieke opinie welteverstaan. Dat gebeurde pas in 1984, toen Peugeot de legendarische 205 GTI introduceerde. Een auto uit een lager marktsegment, maar toch een volle concurrent. Bij Volkswagen was een jaar eerder de Golf van de tweede generatie verschenen; die was beduidend groter en comfortabeler.

Prima, alleen maakte de GTI-versie een navenante ontwikkeling door: er kwam te veel water bij de wijn, waardoor Peugeot de GTI-kroon soepeltjes kon overnemen. De komst van de 205 GTI 1.9 met 130 pk maakte het nog erger voor Volkswagen, dat pas veel later terugsloeg met een 16V-versie (129 pk) en uiteindelijk een 160 pk sterke G60-compressormotor. Bij de derde Golf-generatie gooide Volkswagen een 2,8-liter zescilinder als nieuw ijzer in het vuur, maar die maakte van de Golf eerder een reiswagen dan een GTI. Die rol moest de nieuwe tweeliterzestienklepper van 1993 voor zich opeisen. Renault introduceerde de 5 Alpine net iets eerder dan Volkswagen de Golf GTI. De sportieve strijd tussen de twee merken is nooit extreem spannend geweest. Renault maakte wel veel indruk met de 5 GT Turbo en later met de dikke 16V-versies van de Clio. Feitelijk ging de strijd om de hoogste rangorde in GTI-land toen al tussen de twee Franse kemphanen, terwijl er meer dan genoeg inmenging van buitenaf kwam, met kanonnen als de Peugeot 309 GTI 16, de Citroën ZX 16V en de Opel Astra GSi. Een hoogtepunt bij Renault was de spectaculaire Clio Williams, een homologatiespecial, die net als de Golf GTI 16V in 1993 ten tonele verscheen. De Williams, vernoemd naar het Formule 1-team waaraan Renault destijds motoren leverde, ontpopte zich al snel tot de nieuwe koning der hete hatchbacks. Hun gezamenlijke jaar van verschijning, plus het feit dat ze allebei een tweeliter-zestienklepper met 150 pk onder de kap hebben, was voor ons aanleiding om ze voor deze youngtimertest bij elkaar te halen. Centrale vraag: hoe doen ze het anno nu in de praktijk van alledag?

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum