Renault Clio TCe 100 Intens

De vijfde, de beste?

Renault Clio
AutoWeek 35 2019
AutoWeek 35 2019

Je leest het in AutoWeek 35 2019

Auto’s in het B-segment zijn veel volwassener dan vroeger en daarom populairder dan ooit. Bijna elk merk probeert een graantje mee te pikken van het succes. Renaults vijfde Clio wil in de top-drie blijven meespelen.

Hij bestaat alweer 30 jaar, de Renault Clio. Een extreem belangrijke auto voor Renault die op verschillende ­continenten in diverse vormen massaal is verkocht. Het feit dat de uitgaande generatie tot op het laatst de verkooplijsten bleef domineren, zegt genoeg. Maar op een ­gegeven moment is zelfs een scherpe prijs niet meer genoeg: de jaren gaan tellen. Dus is hier generatie nummer vijf. Qua design verschilt de auto niet extreem van zijn voorganger, maar de hippe accenten van onder meer de Mégane en de Talisman ­hebben hun weg gevonden naar de nieuwe Clio. Kijk maar naar die koplampen en ­wielen. Het design is ­zonder meer een van de sterkste ­punten van de huidige Renaults.

Aan de binnenkant maakte het dashboard forse stappen en dat was ook wel nodig. ­Zeker qua materialen ging de Fransman er fors op vooruit en het geheel ziet er een stuk ruimtelijker uit. Voor je neus een digitaal scherm met een snelheidsmeter en in het midden een iPad-achtig scherm dat ­hoger is geplaatst dan in andere Renaults. Het is een compleet nieuw multimedia­systeem voor Renault en gezien onze ervaringen in andere modellen was dat nodig. Het werkt sneller en ­soepeler dan voorheen en dat is fijn. Evengoed is Renault op dit gebied geen kop­loper. Zo is de kaart nog altijd nodeloos onoverzichtelijk en mis je shortcut-­knoppen. De ruimte om je heen is gelukkig goed, net als de zitpositie. Grote vakken in de deur en in de middentunnel bieden genoeg aflegplek. Achterin hebben medepassagiers ­behoorlijk wat been- en hoofd­ruimte voor een B-segmenter. In deze klasse doet enkel de Polo het qua beenruimte nog beter. De kofferbak groeide ook fors en ­behoort eveneens, samen met die van de Polo, tot de grootste in deze klasse. Bestel je de Clio zonder reservewiel, dan is hij zelfs de grootste in het segment.

Nieuwe motor

De motor is een nieuwe 1.0 driecilinder met 100 pk. Het nieuwe blok is merkbaar beter dan de vorige 0.9 TCe en je hebt voldoende power om vlot vooruit te komen. Evengoed is het niet de beste motor in deze klasse. Onder meer de twee andere blokken die vandaag aanwezig zijn (de ­Nissan heeft ­dezelfde motor), zijn van een hoger niveau. De bak van de Clio is bovendien een beetje hakerig, zodat je je tijd moet nemen om te schakelen, en de koppeling is wat gevoelloos. Het onderstel is goed als altijd. De ­vorige Clio lag ook al erg prettig op de weg ­zonder te hard te zijn en de nieuwe auto zet die trend voort. Van lange doordraaiers op hoge snelheid raakt de auto niet van streek en snelle lastwisselingen accepteert hij ook zonder moeite. Toch voelt de auto vrij ­comfortabel aan en is hij mede dankzij de vederlichte (doch wat gevoelloze) besturing heel rustgevend. De rijeigenschappen zijn echt uitstekend. Hoogstens mist een chauffeur met dynamische ambities wat feedback. Wij hebben een Intens-uitvoering met flink wat extra opties. Het maakt de auto zeer compleet met lichtmetaal, luxe multimedia, ledverlichting, parkeersensoren, klimaatcontrole en meer, maar hierdoor is de Clio niet zo goedkoop als vroeger.

Oordeel

4 sterren

Met een prijs van € 24.900 is de Renault duurder dan zijn directe concurrenten! Dat is wel eens anders geweest. Renault mikt hiermee merkbaar op de allround klant, iets waar de toegenomen ruimte bij helpt. Het is een hippe gezinsauto geworden, die weinig praktische nadelen kent.

Signalement

Merk Renault
Model Clio TCe 100 Intens
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 20.200

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 999 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 160 Nm bij 2.750 tpm
Inhoud brandstoftank 42 l
Lengte / breedte / hoogte 4.050 mm / 1.798 mm / 1.440 mm
Wielbasis 2.583 mm
Massa leeg 1.065 kg
Laadvermogen 538 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 580 kg
Banden195/55R16Prijzen
Topsnelheid 187 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,6 s (fabrieksopgave: 11,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,8 s / 8,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,2 s / 21,8 s
Brandstofverbruik 6,0 l/100km (fabrieksopgave: 4,3 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 118 g/km

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum