Renault Clio TCe 100 Intens
De vijfde, de beste?
Auto’s in het B-segment zijn veel volwassener dan vroeger en daarom populairder dan ooit. Bijna elk merk probeert een graantje mee te pikken van het succes. Renaults vijfde Clio wil in de top-drie blijven meespelen.
Hij bestaat alweer 30 jaar, de Renault Clio. Een extreem belangrijke auto voor Renault die op verschillende continenten in diverse vormen massaal is verkocht. Het feit dat de uitgaande generatie tot op het laatst de verkooplijsten bleef domineren, zegt genoeg. Maar op een gegeven moment is zelfs een scherpe prijs niet meer genoeg: de jaren gaan tellen. Dus is hier generatie nummer vijf. Qua design verschilt de auto niet extreem van zijn voorganger, maar de hippe accenten van onder meer de Mégane en de Talisman hebben hun weg gevonden naar de nieuwe Clio. Kijk maar naar die koplampen en wielen. Het design is zonder meer een van de sterkste punten van de huidige Renaults.
Aan de binnenkant maakte het dashboard forse stappen en dat was ook wel nodig. Zeker qua materialen ging de Fransman er fors op vooruit en het geheel ziet er een stuk ruimtelijker uit. Voor je neus een digitaal scherm met een snelheidsmeter en in het midden een iPad-achtig scherm dat hoger is geplaatst dan in andere Renaults. Het is een compleet nieuw multimediasysteem voor Renault en gezien onze ervaringen in andere modellen was dat nodig. Het werkt sneller en soepeler dan voorheen en dat is fijn. Evengoed is Renault op dit gebied geen koploper. Zo is de kaart nog altijd nodeloos onoverzichtelijk en mis je shortcut-knoppen. De ruimte om je heen is gelukkig goed, net als de zitpositie. Grote vakken in de deur en in de middentunnel bieden genoeg aflegplek. Achterin hebben medepassagiers behoorlijk wat been- en hoofdruimte voor een B-segmenter. In deze klasse doet enkel de Polo het qua beenruimte nog beter. De kofferbak groeide ook fors en behoort eveneens, samen met die van de Polo, tot de grootste in deze klasse. Bestel je de Clio zonder reservewiel, dan is hij zelfs de grootste in het segment.
Nieuwe motor
De motor is een nieuwe 1.0 driecilinder met 100 pk. Het nieuwe blok is merkbaar beter dan de vorige 0.9 TCe en je hebt voldoende power om vlot vooruit te komen. Evengoed is het niet de beste motor in deze klasse. Onder meer de twee andere blokken die vandaag aanwezig zijn (de Nissan heeft dezelfde motor), zijn van een hoger niveau. De bak van de Clio is bovendien een beetje hakerig, zodat je je tijd moet nemen om te schakelen, en de koppeling is wat gevoelloos. Het onderstel is goed als altijd. De vorige Clio lag ook al erg prettig op de weg zonder te hard te zijn en de nieuwe auto zet die trend voort. Van lange doordraaiers op hoge snelheid raakt de auto niet van streek en snelle lastwisselingen accepteert hij ook zonder moeite. Toch voelt de auto vrij comfortabel aan en is hij mede dankzij de vederlichte (doch wat gevoelloze) besturing heel rustgevend. De rijeigenschappen zijn echt uitstekend. Hoogstens mist een chauffeur met dynamische ambities wat feedback. Wij hebben een Intens-uitvoering met flink wat extra opties. Het maakt de auto zeer compleet met lichtmetaal, luxe multimedia, ledverlichting, parkeersensoren, klimaatcontrole en meer, maar hierdoor is de Clio niet zo goedkoop als vroeger.
Oordeel
Met een prijs van € 24.900 is de Renault duurder dan zijn directe concurrenten! Dat is wel eens anders geweest. Renault mikt hiermee merkbaar op de allround klant, iets waar de toegenomen ruimte bij helpt. Het is een hippe gezinsauto geworden, die weinig praktische nadelen kent.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Clio TCe 100 Intens |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 20.200 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 160 Nm bij 2.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.050 mm / 1.798 mm / 1.440 mm |
Wielbasis | 2.583 mm |
Massa leeg | 1.065 kg |
Laadvermogen | 538 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 580 kg |
Banden | 195/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 187 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,6 s (fabrieksopgave: 11,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,8 s / 8,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,2 s / 21,8 s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km (fabrieksopgave: 4,3 l/100km) |
CO2-uitstoot (WLTP) | 118 g/km |
PRIVATE LEASE Renault Clio
Uitgelicht aanbod

Renault Clio TCe 90pk Intens | Navigatie | 17'' Lichtmetalen Velgen | Climate Control | Cruise Control | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren |
- 2021
- 22.399 km

Renault Clio 1.0 TCe Zen
- 2019
- 20.854 km

Renault Clio 1.6 E-Tech Hybrid 145pk Evolution / Uit Voorraad Leverbaar
- 2023
- 11 km
Lees ook

Praktijkervaring Renault Clio: dit vinden eigenaren van hun auto

Renault Clio vs. Skoda Fabia - Dubbeltest

Zo zuinig is de Renault Clio Hybrid 140 in de praktijk

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Hyundai i20 vs. Renault Clio E-Tech

Test: Hyundai i20 - Peugeot 208 - Renault Clio
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (18) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.