Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Zen (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio TCe 100 Bi-Fuel Zen |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 50.200 km |
Mijn eerste Renault Clio op LPG
- 50.200 km
Na een nieuwe baan gevonden te hebben in de zomer van 2020, die op 40 minuten rijden afstand van mijn woning was en met geregeld lange ritten vanuit het westen naar het oosten (en terug) van het land. Kwam ik erachter dat mijn toenmalige Citroën DS4 uit 2014 met 160.000km op de teller geen plezierige tankbeurten en garagebezoeken zouden gaan opleveren als ik op deze manier door zou blijven gaan.
Toen begon de zoektocht naar een andere auto. Wat willen wij? Elektrisch? Daar was in de zomer van 2020 niet veel keuze in. Met vriendin nog studerende en ik net vast in loondienst + mijn toenmalige auto geregeld voor een lege portemonnee zorgde had ik weinig spaargeld. Daardoor gingen wij al gauw kijken naar privatelease. Want met de kilometers die wij jaarlijks (zo’n 25.000km) reden was dat zeker een interessante optie. Je rijdt nieuw, onderhoud is niet voor je eigen portemonnee waardoor ik (vergeleken met mijn vorige auto) aardig wat meer onder aan de streep overhield.
Na verschillende autodealers te hebben bezocht en informatie over privatelease te hebben opgevraagd kwam onze keuze al gauw uit bij Renault.
Wij hadden het geluk dat wij geholpen werden door iemand die veel ervaring had en ons goed op weg kon helpen. Eerst was natuurlijk de vraag wat wij belangrijk vonden aan een auto. Wij zaten nog steeds te twijfelen tussen elektrisch of iets anders. Onze wensen waren: zuinig, geschikt voor gezinsuitbreiding en prettig voor langere ritten. Toen kwam de vraag, wat is jullie budget voor privatelease? Want je kunt niet een X bedrag leasen. Dat moet eerst goedgekeurd worden. Na nog zoveel ingelezen te hebben, had ik dat niet tegen gekomen. Reclames zijn hier veel rooskleuriger over dan werkelijkheid is. Het is een lening dus zitten er regels aangebonden waardoor je (afhankelijk van je salaris) een X bedrag kan leasen.
Nadat wij hebben laten onderzoeken wat het leasebedrag zou zijn als wij bij Renault een auto zouden willen leasen, binnen de wettelijke toegestaan bedrag, kwamen wij uit rond een bedrag van €400,- per maand. Dit was minder dan wij zelf berekend hadden maar wij konden nog steeds een ruime keuze maken. Dit was gelukkig nog voor de gigantische chip tekort in de autowereld.
Toen kwamen we weer terug op onze wensenlijstje met wat wij zochten in een auto. Zuinig, gezinsuitbreiding gericht en comfortabel.
Destijds dachten wij dat de elektrische Renault Twingo wel een goede optie zou zijn. Maar algauw kwamen wij erachter dat dat te duur werd en qua range niet uit zou komen met bezoeken aan het oosten van het land.
Waarna de dealer de Renault Clio voorstelde. Maar dan niet de normale maar een op bi-fuel, dat houd in dat de auto start op benzine, hier op rijd tot de motor warm is en daarna overslaat op LPG.
Het model sprak ons erg aan. Waarna wij een proefrit zijn gaan rijden. Dit was wel een korte rit wegens tijdgebrek helaas maar de auto beviel goed. Na opgezocht te hebben wat de LPG prijzen waren (destijds €0,59 cent aan de pomp) en of er wel voldoende tankstations in de buurt waren die het nog aanboden (dit bleek in overvloed) was de keuze gauw gemaakt.
Wegens de budget konden wij niet voor het meest luxe model gaan maar wel voor de 1 na luxe. Daarna volgende de vraag hoeveel kilometer wij jaarlijks willen rijden. Ons voorkeur ging naar het maximale. Dat hield in 25.000km per jaar voor 4 jaar.
De kleur werd blauwgrijs en ik heb gekozen voor de mooie wieldoppen, de licht metalen velg waarmee de auto geleverd zou worden vond ik niets. Toen kwam de vraag of ik de luxe koplampen wou (met volledige led dagverlichting) of de normale (met alleen boven de koplampen). Wegens het budget moest ik voor het laatste kiezen maar tot de dag van vandaag spijt van. Ik vind de luxe koplampen de auto veel meer klasse geven.
Na alles geregeld te hebben zou de levertijd zo’n 3 weken in beslag nemen en daardoor net voor het eind van het jaar afgeleverd worden. Dit was mijn eerste nieuwe auto ervaring en wij waren erg blij met dit nieuws.
Na zo’n 3 weken, kreeg ik een belletje dat mijn nieuwe (in gebruiksleen, het is en blijft privatelease) auto kon komen op halen. De auto stond in de showroom naast zijn broertje (zelfde model etc) op ons te wachten. Zo ongeduldig dat ik van nature ben wou ik na het afhandelen van het laatste papierwerk er zo gauw mogelijk met de auto er vandoor. Omdat de auto op LPG reed wou de dealer mij dat eerst nog even uitleggen, maar ik wou er meteen in rijden. Dus zonder uitleg er vandoor gegaan…
Ik reed voor het eerst weg in mijn Renault Clio Bi-Fuel. Het reed heerlijk, het rook nieuw en alles voelde nieuw. Dat was een fantastische ervaring.
De eerste 500 kilometer.
Mijn vriendin en ik wouden toch graag onze nieuwe auto laten zien aan onze familieleden. Wegens coronaregels in die tijd viel het niet mee maar even naar buiten komen om de auto te zien vond niemand van ons erg. Onze eerste lange rit naar het oosten was dus van start, ook onze eerste keer zo lang in de nieuwe auto. De rit zou zo’n 175 kilometer heen zijn. Dit vonden wij geen probleem. Volle benzine tank en zo’n goed als volle LPG tank.
Rit verliep prima, wij maakte kennis met de nieuwe luxe in de auto (waaronder de apple carplay) en voor wij het wisten waren op onze bestemming. Familie vond het leuk en gingen weer terug. Opnieuw 175km voor de boeg. Maar eerst even LPG tanken. Niet dat het al nodig was maar ik hou er niet van als de tank meer dan 2/3 leeg is.
Volgens Renault zou je met een volle LPG tank (zo’n 30 a 35 liter) zo’n 400km kunnen rijden. (Wij rijden gemiddeld met een volle tank 460km, want niet scheuren loont).
Eenmaal aangekomen bij een tankstation met LPG ontstond er bij ons opeens paniek. Hoe moest dat eigenlijk LPG tanken? Omdat het 2de kerstdag was en later op de avond was de garage al dicht en niemand in de buurt van de tankstation te zien. Heb ik weer, krijg je ervan om ongeduldig te zijn. Na lang zoeken had in eindelijk de aansluiting gevonden die je in de auto draait om de slag van de LPG pomp vast te maken. Maar dit kostte ons zo’n goede 30 minuten en 2 youtube filmpjes later.
Eenmaal aan de pomp gesloten bleek de onbemande pomp geen LPG op voorraad te hebben (later bleek dat er wegens veiligheidsredenen geen LPG getankt kan worden zonder toezicht van een medewerker). Dus wij weer door naar een andere tankstation met iemand achter de kassa. Wel na een uur prutsen in totaal konden wij eindelijk onze eerste lpg tanken. (Met nog steeds €0,59 per liter)
Toen ik zag dat ik €16,- kwijt was voor een volle tank kon ik mijn ogen niet geloven. Voorheen betaalde ik elke week €75/€80,- voor een volle tank en nu €16,-. Ik kom het haast niet geloven.
Voor de mensen die weten dat een auto op LPG meer wegen belasting kost, dat klopt, maar er zit maar zo’n €6,- verschil tussen een volledig benzine uitvoering Clio en een Bi-fuel Clio per maand.
De eerste 10.000 kilometers.
De kilometers in de auto vlogen voorbij. Alles bleef het doen, op mijn linker inklap buitenspiegel na. Die wou nog wel eens blijven hangen waardoor het motortje die het omdraaien mogelijk maakte bleef draaien. Gelukkig was dit gauw beholpen.
Tanken blijft leuk. Vooral als je voor je iemand hebt gehad die €100,- moest afrekenen en ik daarna met lpg €16,- aan kom. Dat leverde geregeld verbaasde gezichten op. Geweldig.
Helaas was de nieuwe autogeur uit de auto verdwenen. Maar verder geen enkele problemen met de auto. Navigatie van Renault zelf was goed, carplay werkte goed. Bluetooth werkte goed en bellen in de auto ging ook perfect. Kwaliteit van de microphone in de auto is ook uitstekend.
Amper tot geen olieverbruik gehad in de eerste 10.000km. Dat was ook wel anders in mijn vorige auto.
Tussen de 10.000km en 22.000km.
De auto beviel nog steeds erg goed. Wij zijn meer dan tevreden over het rijden van LPG. Al komen wij er wel achter dat wanneer je ziet dat je LPG kan tanken ook moet doen, want lang niet overal kun je LPG tanken. Ook de LPG prijzen beginnen te stijgen. Van €0,59 cent naar €0,79 cent. Dit was wel even wennen. Ik kon niet langer tanken voor maar €16,- maar nu voor €20,-.
De eerste onderhoud stond op de planning. Ik heb de auto nu een jaar in bezit, tijd vliegt. De eerste onderhoud komt de auto zonder enkele problemen doorheen.
22.000km tot en met 35.000km
Helaas is de oorlog tussen Oekraïne en Rusland begonnen. Met als gevolg dat alle prijzen aan de pomp (en erom heen) begon met stijgen. Op de hoogte punt (rond de 33.000km) was 1 liter LPG €1,15,-. Bijna het dubbele dat wat ik in het begin betaalde. Maar nog steeds mocht ik niet klagen als ik de prijzen van benzine zag staan.
De auto zelf was nog steeds geweldig. Al deed de carplay soms wat moeilijk. De startstop systeem had er niet altijd zin in en de climate controle deed soms niet zo goed controle. Maar het was nog steeds een heerlijke auto.
35000km tot en met 47500km
De prijzen van LPG dalen gelukkig weer, komen weer in de buurt van de oude prijzen. Rond de kilometerstand 45.000 kwam het weer onder de €0,80 cent terecht. Dit maakte het tanken alweer een stuk aangenamer.
Naast de eerder genoemde minpunten van de gebrekkige climate controle en haperende apple carplay weinig aan te merken aan de auto. Maar de sleutel van de auto had ook nog wat te melden. Via de bordcomputer kreeg ik de melding dat het batterijtje van de contactloze autosleutel vervangen moet worden. Na een filmpje te hebben opgezocht op youtube (lang leven youtube) kreeg ik de sleutel zonder problemen open. Batterijtje vervangen en de auto was weer gelukkig.
Tot ik terug kwam van 2 weken vakantie en op p3 bij schiphol de auto open probeerde te doen. Je raad het misschien al maar die wou niet open. Mijn vermoedde was dat de accu zijn beste tijd had gehad (daarom het slechtwerkende startstop systeem). Gelukkig valt pechhulp onder de privatelease en binnen 25 minuten was er iemand van Renault pechhulp. Aardige vent en wist wat hij deed.
Eerst de auto op krijgen (in min 8) was nog niet zo makkelijk. De normale sleutel uit de contactloze sleutel halen was zo gepiept, maar de beijsde deuren gaven het niet zomaar op. Eenmaal open en de accu aangesloten op een opstarter kwam er al gauw weer leven in mijn auto. Alles deed het tot dat het niet meer deed.
Wat bleek, de accu was in zo’n slechte staat dat die vervangen diende te worden. Gelukkig viel het net nog binnen fabrieksgarantie maar anders moest ik €350 betalen/voorschieten (je kan het terugkrijgen van de leasemaatschappij) voor een nieuwe accu. Wat een geld.
Eenmaal een nieuwe accu erin en alles deed het. Navi, lampen etc. De carplay deed het zelfs nu weer goed.
47500 tot en met 50300
De auto ging een week na de pechhulp met 48555 kilometers op de teller naar de garage voor gepland onderhoud. Nieuwe voorbanden waren nodig, nieuwe ruitenwissers erop en de climate controle werd gecontroleerd.
Service was prima en de onderhoud aan de motor was verder geen bijzonderheden.
Met privatelease kon je voor een extra bedrag winterbanden erbij nemen. Zelf heb ik dat niet gedaan omdat ik geen wintersporter ben en het in Nederland ook de laatste jaren geen echte winterdagen meegemaakt heb.
Tot op heden bevalt mij de auto goed. Service van Renault al om is ook erg aan te raden.
Tot de volgende update!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio

Uitgelicht aanbod

Renault Clio 1.0 TCe Intens | Keyless Go | LED Koplampen | Climate Control | Apple & Android Carplay
- 2019
- 111.426 km

Renault Clio 0.9 TCe Limited NAVIGATIE / CLIMATE CONTROL / CRUISE CONTROL / PARKEERSENSOREN / BLUETOOTH / LICHTMETALEN VELGEN
- 2019
- 20.455 km

Renault Clio 1.0 TCe Zen 101PK NAVIGATIE-LED-XENON-LANE ASSIST-LMV-PDC-AIRCO
- 2020
- 29.684 km
Lees ook

Praktijkervaring Renault Clio: dit vinden eigenaren van hun auto

Renault Clio vs. Skoda Fabia - Dubbeltest

Zo zuinig is de Renault Clio Hybrid 140 in de praktijk

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Hyundai i20 vs. Renault Clio E-Tech
