Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Renault Captur

Subtiel bijgeschaafd

48
Renault Captur
Renault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault Captur
  • Nic de Boer
  • Eerste rijtest
24 juni 2017 om 09:45
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 22 2017
AutoWeek 22 2017

Je leest het in AutoWeek 22 2017

Na vier jaar is de Renault Captur toe aan zijn facelift. Maar wat moet je veranderen aan een auto die voornamelijk om zijn uiterlijk wordt gekocht? Subtiel bijschaven is in dat geval toereikend. Het gevolg: de vernieuwde Captur is nauwelijks van de oude te onderscheiden.

De Renault Captur neemt een speciale plaats in op de Nederlandse automarkt. Het is namelijk het best verkochte model onder particuliere kopers. Dat is een groot compliment voor Renault. "En de Clio staat op nummer twee bij de particuliere kopers", aldus de trotse mensen bij het Franse merk. En waarom valt de particulier dan zo massaal voor de Captur? "Hij wordt voornamelijk gekozen vanwege zijn uiterlijk." Daar komt bij ons een chauvinistisch, trots gevoel bovenop, want de Nederlander Laurens van den Acker is verantwoordelijk voor de modellen bij Renault.

Het merk heeft dus groot gelijk dat het voorzichtig te werk is gegaan bij de Captur. De verlichting aan de voorzijde is iets veranderd. Het faceliftmodel onderscheidt zich door de C-vormige ledverlichting in de voorbumper en op de hogere uitvoeringen tref je 'Led Pure Vision'-koplampen. Verder is de grille vernieuwd. Aan de achterzijde hebben de lampen een nieuwe indeling en bovendien zijn die altijd ingeschakeld, zowel overdag als in het donker. Een verstandige keuze, want je zou de mensen de kost moeten geven die 's avonds hun verlichting niet inschakelen omdat ze de dagrijverlichting zien branden. Verder laat Renault weten dat er nieuwe skidplates zijn, zoals de stukken in het midden onder de bumper worden genoemd. Voor het vernieuwde model is er bovendien een nieuw assortiment in- en exterieurkleuren en wielen. Wat betreft het uiterlijk blijft het daarbij. In het interieur vinden we wat nieuwe materialen. Ook kan het R-linksysteem tegenwoordig contact maken met een Android-telefoon. Verder staat er nu een dodehoekwaarschuwingssysteem op de optielijst.

Aan het motorenprogramma heeft Renault niets veranderd. De hoofdrol is weggelegd voor de 90 pk driecilinder TCe en de 120 pk viercilinder. Die laatste is de best verkopende in de Captur. Verder wordt een 110 pk dCi aangeboden, maar die speelt niet echt een rol van betekenis in ons land. Particuliere kopers kiezen nu eenmaal geen diesel. Renault heeft ook de techniek ongemoeid gelaten. Waarom zou je gaan sleutelen aan de besturing en het onderstel als de klandizie er geen klachten over heeft? De Captur is met zijn 120 pk-motor pittig genoeg, al is het jammer dat er voor de liefhebber niet een motor met nog wat meer vermogen is.

Het onderstel biedt een mooie mix tussen comfortabel en sportief. Nooit heb je het idee dat het te zompig of te hard is; dat heeft Renault prima onder de knie. Puntje van kritiek zijn nog steeds de stoelen, met name de zittingen voorin. Die zijn echt te kort en dat wreekt zich op lange ritten; dan ga je je eigen onderstel voelen.

Initiale Paris
Het gros van de Captur-kopers ruilt een auto uit een hoger segment in. Als de kinderen het nest hebben verlaten, komt er vaak een Captur in beeld. Doorgaans wordt er dus niet op de aanschaf bespaard. Dat is de motivatie geweest voor Renault om met een Initiale Paris-versie te komen. Initiale Paris is Renault-taal voor 'alles d'r op en d'r an'. Die nemen we dus graag mee voor een blokje om. Aan de buitenkant onderscheidt hij zich van zijn mindere broertjes door de vele verchroomde accenten en het Initialelogo dat op verschillende plekken terugkomt. Iedereen mag weten dat je in zo'n dure uitvoering rijdt. Dan de binnenkant: ook daar tref je veel verchroomde accenten, maar het hoogtepunt is toch wel het leren interieur met fraaie stoelen en uitzicht op portier- en dashboardbekleding met fraaie stiksels. Hier ontbreekt het je aan niets. Wie zijn oog laat vallen op deze versie, heeft weinig te kiezen: alle opties zijn aanwezig. Een kleine bloemlezing: ledverlichting aan alle kanten, parkeerassistentie, dodehoekwaarschuwing, het Bose-audiosysteem en de meest uitgebreide variant van het R-Link-systeem. Ook een verwarmbaar stuur en verwarmbare stoelen behoren tot de standaarduitrusting. Valt er dan helemaal niets te kiezen? Toch wel: naast de standaardkleuren is er een speciale zwarte tint die onder de schitterende naam Noir Améthyste door het leven gaat. Verder is er nog de keuze tussen een handgeschakelde transmissie of een EDC-automaat. De motor is altijd de 120 pk-benzineversie. Keerzijde is dat de Initiale Paris € 28.090 kost en de versie met automaat € 29.690. Dat is flink wat meer dan de € 19.190 die voor de simpelste Captur wordt gevraagd. Toch kun je met geen mogelijkheid zeggen dat de Initiale Paris te duur is. We hebben een donkerbruin vermoeden dat we deze uitvoering veel gaan zien.

Kortom: de Captur is klaar voor de rest van zijn leven. Momenteel arriveert hij in de showroom. Doorgaans gaat een model zeven jaar mee, dus pas in 2020 zal er naar verwachting een opvolger komen. De komende jaren zal hij het wel wat moeilijker krijgen. Veel merken hebben het segment van de compacte crossover namelijk ontdekt. Bovendien kan het je alleen al bij de Renault-dealer gaan duizelen van de keuzes, want ook de Kadjar en binnenkort de Koleos staan te knipogen naar het publiek dat op zoek is naar een auto van deze soort. We hopen dat het de Captur lukt om de komende jaren het hoofd boven water te houden.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Renault Captur
Renault Renault Captur

PRIVATE LEASE Renault Captur

INFO
Alphabet
Alphabet
Renault Captur TCe 90 Zen (5D/5H)
€ 409
Stel samen ▸
Renault
Renault
Renault Captur TCe 90 Zen (5D/5H)
€ 424
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Renault Captur TCe 90 Intens (5D/5H)
€ 439
Stel samen ▸
Athlon
Athlon
Renault Captur TCe 90 Zen (5D/5H)
€ 439
Stel samen ▸
Arval
Arval
Renault Captur TCe 90 Zen (5D/5H)
€ 403
 
Renault Captur in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Renault Captur 0.9 TCe Limited navi, cruise, ECC

    Renault Captur 0.9 TCe Limited navi, cruise, ECC

    • 2019
    • 15.208 km

    € 15.350

    Renault Captur 1.3 TCe 150PK Intens Automaat Navigatie | Climate Contol | Cruise Control | Camera | Parkeersensoren

    Renault Captur 1.3 TCe 150PK Intens Automaat Navigatie | Climate Contol | Cruise Control | Camera | Parkeersensoren

    • 2019
    • 77.493 km

    € 17.990

    Renault Captur 0.9 TCe Limited Navigatie Privacy glas 5-drs

    Renault Captur 0.9 TCe Limited Navigatie Privacy glas 5-drs

    • 2017
    • 52.450 km

    € 14.900

Meer Renault Captur occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Captur II

    55
    • 15 oktober 2020

Lezersreacties (48) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Captur specificaties
  • Renault Captur occasions
  • Renault Captur video's
Advies en informatie
  • Renault Captur tests
  • Renault Captur gebruikersreviews
  • Renault Captur index
PREMIUM
Renault Captur TCe 150 EDC Initiale Paris - Eerste rijtest

Renault Captur TCe 150 EDC Initiale Paris - Eerste rijtest

De Renault Captur is niet te stoppen. De verkoopcijfers blijven onveranderd hoog, terwijl de...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Captur TCe 140 Intens (2021)

    Renault Captur TCe 140 Intens (2021)

    8
    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Captur Plug-in Hybrid 160 Intens (2021)

    Renault Captur Plug-in Hybrid 160 Intens...

    2
    • 26 april 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Captur TCe 155 Intens (2019)

    Renault Captur TCe 155 Intens (2019)

    6
    • 5 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Captur TCe 90 Dynamique (2014)

    Renault Captur TCe 90 Dynamique (2014)

    1
    • 2 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Captur Plug-in Hybrid 160 E-TECH (2020)

    Renault Captur Plug-in Hybrid 160 E-TECH...

    9
    • 15 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Captur TCe 90 Intens (2021)

    Renault Captur TCe 90 Intens (2021)

    • 11 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Captur TCe 120 Intens (2018)

    Renault Captur TCe 120 Intens (2018)

    • 5 augustus 2021
meer reviews
Renault Captur - Occasion Aankoopadvies

Renault Captur - Occasion Aankoopadvies

104

De Renault Captur kennen we al weer vijf jaar. Destijds was het een trendsetter in de klasse...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Toyota Yaris Cross vs. Renault Captur - Dubbeltest

    Toyota Yaris Cross vs. Renault Captur -...

    • 8 oktober 2021
  • Autotest
    Test: Renault Captur E-Tech

    Test: Renault Captur E-Tech

    14
    • 14 september 2021
  • Renault Captur vs. Honda Jazz - Dubbeltest

    Renault Captur vs. Honda Jazz - Dubbeltest

    • 27 augustus 2021
  • PREMIUM
    Eerste rijtest: Renault Captur E-Tech Hybrid 145

    Eerste rijtest: Renault Captur E-Tech Hybrid...

    • 6 juli 2021
  • Nieuws
    Prijs Renault Captur E-Tech Hybrid 140 én R.S. Line bekend

    Prijs Renault Captur E-Tech Hybrid 140...

    16
    • 23 april 2021
  • Nieuws
    Renault Captur als sportieve R.S. Line

    Renault Captur als sportieve R.S. Line

    34
    • 12 februari 2021
  • Autotest
    Test: Renault Captur PHEV

    Test: Renault Captur PHEV

    13
    • 26 januari 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    107
    • 19 mei 2022
  • Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    43
    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    27
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische AvtoVaz

    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische...

    51
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Renault 21 - Facelift Friday

    Renault 21 - Facelift Friday

    69
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse tak aan Geely

    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse...

    23
    • 10 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden