AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
48

Subtiel bijgeschaafd

Renault Captur

  • Nic de Boer
  • Eerste rijtest
24 juni 2017 om 09:45
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 22 2017
AutoWeek 22 2017

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 22 2017

Na vier jaar is de Renault Captur toe aan zijn facelift. Maar wat moet je veranderen aan een auto die voornamelijk om zijn uiterlijk wordt gekocht? Subtiel bijschaven is in dat geval toereikend. Het gevolg: de vernieuwde Captur is nauwelijks van de oude te onderscheiden.

De Renault Captur neemt een speciale plaats in op de Nederlandse automarkt. Het is namelijk het best verkochte model onder particuliere kopers. Dat is een groot compliment voor Renault. "En de Clio staat op nummer twee bij de particuliere kopers", aldus de trotse mensen bij het Franse merk. En waarom valt de particulier dan zo massaal voor de Captur? "Hij wordt voornamelijk gekozen vanwege zijn uiterlijk." Daar komt bij ons een chauvinistisch, trots gevoel bovenop, want de Nederlander Laurens van den Acker is verantwoordelijk voor de modellen bij Renault.

Het merk heeft dus groot gelijk dat het voorzichtig te werk is gegaan bij de Captur. De verlichting aan de voorzijde is iets veranderd. Het faceliftmodel onderscheidt zich door de C-vormige ledverlichting in de voorbumper en op de hogere uitvoeringen tref je 'Led Pure Vision'-koplampen. Verder is de grille vernieuwd. Aan de achterzijde hebben de lampen een nieuwe indeling en bovendien zijn die altijd ingeschakeld, zowel overdag als in het donker. Een verstandige keuze, want je zou de mensen de kost moeten geven die 's avonds hun verlichting niet inschakelen omdat ze de dagrijverlichting zien branden. Verder laat Renault weten dat er nieuwe skidplates zijn, zoals de stukken in het midden onder de bumper worden genoemd. Voor het vernieuwde model is er bovendien een nieuw assortiment in- en exterieurkleuren en wielen. Wat betreft het uiterlijk blijft het daarbij. In het interieur vinden we wat nieuwe materialen. Ook kan het R-linksysteem tegenwoordig contact maken met een Android-telefoon. Verder staat er nu een dodehoekwaarschuwingssysteem op de optielijst.

Aan het motorenprogramma heeft Renault niets veranderd. De hoofdrol is weggelegd voor de 90 pk driecilinder TCe en de 120 pk viercilinder. Die laatste is de best verkopende in de Captur. Verder wordt een 110 pk dCi aangeboden, maar die speelt niet echt een rol van betekenis in ons land. Particuliere kopers kiezen nu eenmaal geen diesel. Renault heeft ook de techniek ongemoeid gelaten. Waarom zou je gaan sleutelen aan de besturing en het onderstel als de klandizie er geen klachten over heeft? De Captur is met zijn 120 pk-motor pittig genoeg, al is het jammer dat er voor de liefhebber niet een motor met nog wat meer vermogen is.

Het onderstel biedt een mooie mix tussen comfortabel en sportief. Nooit heb je het idee dat het te zompig of te hard is; dat heeft Renault prima onder de knie. Puntje van kritiek zijn nog steeds de stoelen, met name de zittingen voorin. Die zijn echt te kort en dat wreekt zich op lange ritten; dan ga je je eigen onderstel voelen.

Initiale Paris
Het gros van de Captur-kopers ruilt een auto uit een hoger segment in. Als de kinderen het nest hebben verlaten, komt er vaak een Captur in beeld. Doorgaans wordt er dus niet op de aanschaf bespaard. Dat is de motivatie geweest voor Renault om met een Initiale Paris-versie te komen. Initiale Paris is Renault-taal voor 'alles d'r op en d'r an'. Die nemen we dus graag mee voor een blokje om. Aan de buitenkant onderscheidt hij zich van zijn mindere broertjes door de vele verchroomde accenten en het Initialelogo dat op verschillende plekken terugkomt. Iedereen mag weten dat je in zo'n dure uitvoering rijdt. Dan de binnenkant: ook daar tref je veel verchroomde accenten, maar het hoogtepunt is toch wel het leren interieur met fraaie stoelen en uitzicht op portier- en dashboardbekleding met fraaie stiksels. Hier ontbreekt het je aan niets. Wie zijn oog laat vallen op deze versie, heeft weinig te kiezen: alle opties zijn aanwezig. Een kleine bloemlezing: ledverlichting aan alle kanten, parkeerassistentie, dodehoekwaarschuwing, het Bose-audiosysteem en de meest uitgebreide variant van het R-Link-systeem. Ook een verwarmbaar stuur en verwarmbare stoelen behoren tot de standaarduitrusting. Valt er dan helemaal niets te kiezen? Toch wel: naast de standaardkleuren is er een speciale zwarte tint die onder de schitterende naam Noir Améthyste door het leven gaat. Verder is er nog de keuze tussen een handgeschakelde transmissie of een EDC-automaat. De motor is altijd de 120 pk-benzineversie. Keerzijde is dat de Initiale Paris € 28.090 kost en de versie met automaat € 29.690. Dat is flink wat meer dan de € 19.190 die voor de simpelste Captur wordt gevraagd. Toch kun je met geen mogelijkheid zeggen dat de Initiale Paris te duur is. We hebben een donkerbruin vermoeden dat we deze uitvoering veel gaan zien.

Kortom: de Captur is klaar voor de rest van zijn leven. Momenteel arriveert hij in de showroom. Doorgaans gaat een model zeven jaar mee, dus pas in 2020 zal er naar verwachting een opvolger komen. De komende jaren zal hij het wel wat moeilijker krijgen. Veel merken hebben het segment van de compacte crossover namelijk ontdekt. Bovendien kan het je alleen al bij de Renault-dealer gaan duizelen van de keuzes, want ook de Kadjar en binnenkort de Koleos staan te knipogen naar het publiek dat op zoek is naar een auto van deze soort. We hopen dat het de Captur lukt om de komende jaren het hoofd boven water te houden.

Video
  • Houd me op de hoogte over de Renault Captur
Renault Renault Captur

Uitgelicht aanbod

    1.2 TCe Dynamique | Automaat | Navigatie | Trekhaak | Airconditioning | Bovaggarantie

    Renault Captur 1.2 TCe Dynamique | Automaat | Navigatie | Trekhaak | Airconditioning | Bovaggarantie

    • 2015
    • 120.946 km

    € 13.450

    TCe 150 Intens + Trekhaak // Clima / Camera / PDC voor & achter /

    Renault Captur TCe 150 Intens + Trekhaak // Clima / Camera / PDC voor & achter /

    • 2019
    • 36.506 km

    € 19.450

    1.2 TCe Xmod Automaat Navigatie Leder

    Renault Captur 1.2 TCe Xmod Automaat Navigatie Leder

    • 2017
    • 104.993 km

    € 15.350

Meer Renault Captur occasions

Lezersreacties (48) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Captur specificaties
  • Renault Captur occasions
  • Renault Captur video's
Advies en informatie
  • Renault Captur tests
  • Renault Captur gebruikersreviews
  • Renault Captur index
PREMIUM
Renault Captur TCe 150 EDC Initiale Paris - Eerste rijtest

Renault Captur TCe 150 EDC Initiale Paris - Eerste rijtest

De Renault Captur is niet te stoppen. De verkoopcijfers blijven onveranderd hoog, terwijl de...

Lees meer
Renault Captur - Occasion Aankoopadvies

Renault Captur - Occasion Aankoopadvies

104

De Renault Captur kennen we al weer vijf jaar. Destijds was het een trendsetter in de klasse...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Renault Captur als sportieve R.S. Line

    Renault Captur als sportieve R.S. Line

    34
    • 12 februari 2021
  • Review
    Renault Captur Plug-in Hybrid 160 Intens (2020)

    Renault Captur Plug-in Hybrid 160 Intens...

    7
    • 9 februari 2021
  • Autotest
    Test: Renault Captur PHEV

    Test: Renault Captur PHEV

    13
    • 26 januari 2021
  • Review
    Renault Captur TCe 130 Edition One (2020)

    Renault Captur TCe 130 Edition One (2020)

    4
    • 13 januari 2021
  • Review
    Renault Captur TCe 130 Intens (2019)

    Renault Captur TCe 130 Intens (2019)

    6
    • 4 januari 2021
  • Review
    Renault Captur TCe 155 Initiale Paris (2020)

    Renault Captur TCe 155 Initiale Paris (2020)

    11
    • 5 december 2020
  • Review
    Renault Captur TCe 90 Edition One (2017)

    Renault Captur TCe 90 Edition One (2017)

    6
    • 26 november 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Renault Colorale Prairie (1955) - In het Wild

    Renault Colorale Prairie (1955) - In het...

    24
    • 27 februari 2021
  • Review
    Renault Grand Scénic dCi 110 Bose 7P (2016)

    Renault Grand Scénic dCi 110 Bose 7P (2016)

    10
    • 20 februari 2021
  • Review
    Renault Zoe R135 Edition One (2020)

    Renault Zoe R135 Edition One (2020)

    2
    • 19 februari 2021
  • Review
    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    7
    • 16 februari 2021
  • Renault Mégane RS – 2006 – 332.815 km - Klokje Rond

    Renault Mégane RS – 2006 – 332.815 km -...

    • 15 februari 2021
  • Autonieuws
    Renault Captur als sportieve R.S. Line

    Renault Captur als sportieve R.S. Line

    34
    • 12 februari 2021
  • Review
    Renault Captur Plug-in Hybrid 160 Intens (2020)

    Renault Captur Plug-in Hybrid 160 Intens...

    7
    • 9 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep