Renault Captur TCe 150 EDC Initiale Paris - Eerste rijtest
Voor de fijnproever
De Renault Captur is niet te stoppen. De verkoopcijfers blijven onveranderd hoog, terwijl de auto later dit jaar wordt vervangen door een compleet nieuwe generatie. Nu de productie van het huidige succesnummer langzaam ten einde komt, lanceert Renault doodleuk nieuwe motoren in de Captur. Wij rijden de 150 pk sterke versie van de nieuwe 1.3 TCe.
Laat het getal 213.109 even op je inwerken. Het is namelijk het aantal Capturs dat Renault vorig jaar aan de man of vrouw wist te brengen. Dat is opvallend, want de Captur draait mee sinds 2013 en heeft de laatste anderhalf jaar te maken met een reeks nkakelverse concurrenten. Dat had geen nadelige invloed op de verkopen, want de Captur was wederom de populairste auto in zijn klasse. Het gaat de cross-over nog altijd voor de wind en ook in Nederland liegen de cijfers er niet om. In zijn eerste volledige verkoopjaar stapten ruim 8.300 Nederlanders in de Fransman en in de jaren erna bleven de verkoopcijfers rond de 7.850 stuks per jaar schommelen. Daarmee eindigde de Renault net als in 2017 op plek negen in de Nederlandse verkoop-top-10. Erg netjes, zeker omdat geen enkele compacte crossover daar bij in de buurt wist te komen. Hoewel een facelift niet nodig leek om de Captur-afzet op peil te houden, werd de concurrent van modellen als de Peugeot 2008 en Hyundai Kona in 2017 subtiel bijgewerkt.
Inmiddels zijn we twee jaar verder en actualiseert Renault zijn Captur nogmaals, al hebben de wijzigingen nu enkel gevolgen voor de motorenlijst. De TCe 90 blijft de basiskrachtbron, maar de 1.2 TCe 120 maakt plaats voor de vertrouwde 1.3 TCe 130.Meer nieuws? Jazeker. Renault parkeert verrassend een 150 pk sterke variant van die 1.3 bovenaan de modelreeks.
ZIJDEZACHT
De Captur kennen we als een auto met een comfortabel onderstel dat mooi in balans is, maar op het randje van de zompige afgrond balanceert. Frans comfort, zonder zweverig te doen. De stuurinrichting past daar prima bij. De besturing is licht, maar geeft voldoende feedback. Aangezien 150 pk in een cross-over van dit formaat aan de heftige kant is, zou je denken dat een sportonderstel hier wel op zijn plaats is. Niets is minder waar. De topmotorisering is in Nederland namelijk alleen met een zestraps automaat met dubbele koppeling verkrijgbaar en die motoren bakcombinatie leent zich beter voor een rustige rijstijl. Hoewel de zesbak niet de allersnelste in zijn soort is, geeft de transmissie de Captur een zijdezacht karakter. Het maximum koppel van 250 Nm komt al vrij bij 1.700 Nm en dat komt de souplesse ten goede.
Wie echter hard op het gas gaat staan, krijgt te maken met een automaat die even niet lijkt te weten wat hij met die newtonmeters aan moet. Dat resulteert in een soms wat grof opof terugschakelende bak. Dat voelt niet verfijnd aan en versterkt het gemis van schakelflippers. Daarnaast heeft het binnenste voorwiel bij het stevig nemen van een bocht de neiging naar grip te moeten zoeken. Boenderen doe je maar in een Clio RS. Een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h is met 9,5 seconden prima, maar voor een compacte auto met dit vermogen is dat natuurlijk niet indrukwekkend. Het zijn de soepele tussenacceleraties die de TCe 150 in de Captur bestaansrecht geven. Ze accentueren zijn kalme karakter.
NICHE
De Captur is net als de Clio waarmee hij zijn basis deelt een regelrecht succesnummer, maar van die hatchback is dit jaar een geheel nieuwe generatie gepresenteerd. Binnenkort maken we kennis met een Captur die herzien is tot aan het kleinste moertje. Dan rijst natuurlijk de vraag waarvoor deze kort leverbare topversie precies is bedoeld. Die vraag is lastig te beantwoorden. Met het sterkste Captur-hart ooit is de Renault op snelheid een heel fijne reisgenoot, al is de toegevoegde waarde van die 20 pk extra ten opzichte van de TCe 130 niet echt wereldschokkend. Renault mikt met deze versie duidelijk op de consument die een auto uit een hoger segment laat staan en een maatje kleiner wil, maar daarbij wel wil worden ondergedompeld in verwennerij.
Hoewel de TCe 150 leverbaar is als Intens en Version S is het de enige Captur-motorisering waarmee een Initiale Paris-uitvoering te combineren is. Eerder was ook de TCe 120 in deze uitmonstering te krijgen, maar bij diens vervanger, de TCe 130, is die van de prijslijst gehaald. Met zijn extra chroom vanbuiten oogt de Initiale Paris niet alleen chic, maar zit hij natuurlijk ook riant in zijn spullen.
Ten opzichte van de prima uitgeruste Version S krijg je onder meer ledkoplampen, parkeersensoren rondom, een met nappa leer bekleed stuur, een in twee kleuren uitgevoerd dashboard en verwarmde, met leer beklede stoelen. Helaas zijn die zetels nog altijd aan de korte kant en is ook het dashboard, zeker qua materiaalgebruik, niet bepaald hoogwaardig. De nieuwe Clio heeft een erg fraai afgewerkt interieur, dus reken maar dat straks het herziene model een kwaliteitssprong maakt. De huidige Captur is inmiddels goed gerijpt en dat maakt deze 150 pk sterke Initiale Paris tot een smeuïge versie voor de fijnproevers.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Captur TCe 150 Initiale Paris |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.820 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.330 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.122 mm / 1.778 mm / 1.566 mm |
Wielbasis | 2.606 mm |
Massa leeg | 1.243 kg |
Laadvermogen | 503 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 670 kg |
Banden | 205/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,5 s |
Brandstofverbruik | 5,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 125 g/km |
PRIVATE LEASE Renault Captur
Had je deze auto's al gezien?

Renault Captur 0.9 TCe Intens|NL AUTO|Facelift|Camera|Dab+|Led
- 2018
- 81.434 km

Renault Captur 1.2 TCe Intens | Automaat | Full LED | Navigatie | Keyless | Camera | Climate control | Android Auto | Parkeerhulp | Cruise control
- 2018
- 141.907 km

Renault Captur 0.9 TCe Intens Two Tone Clima Camera Navi NAP
- 2019
- 127.261 km