Range Rover Velar SV Autobiography Dynamic - Eerste rijtest
Bemiddelaar
Land Rover is stellig: er komt geen supersportieve SVR-afgeleide van de Velar. Wat de kleine broer van de Range Rover Sport dan wel krijgt? Een Dynamic-uitbreiding op de luxueuze SV Autobiography-versie, met inbreng van Special Vehicle Operations en natuurlijk een dikke V8.
Met de introductie van de Velar SV Autobiography Dynamic komt de SVO-teller bij Jaguar-Land Rover op zeven te staan. Bij Jaguar zien we de F-type SVR, de F-Pace SVR en de XE Project 8 en bij Land Rover de Range Rover SVA, de SVAd, de Range Rover Sport SVR en nu ook de Velar SVAd. Dus waar moeten we de nieuwste telg precies plaatsen? Tussen de Range Rover Sport SVR van € 208.940 en de F-Pace SVR die € 165.570 kost, maar niet alleen door de prijsstelling.
Aangezien de F-Pace geen 4x4-ambities heeft en de Range SVR zo extreem is dat je de ingebouwde offroad-kunstjes haast vergeet, krijgt de Velar SVAd van beide wat. Zie hem dus vooral als een compacter alternatief voor de Range Rover Sport, die met gelijkwaardige specificaties makkelijk € 12.500 meer kost.
DUBBELE PERSOONLIJKHEID
Wat omvat de inbreng van Special Vehicle Operations precies? Dat ligt eraan door welke bril je de Velar SVAd bekijkt. Op het eerste gezicht springt vooral het cleanere design in het oog. Naast vier uitlaten krijgt de Dynamic Edition rode remklauwen, hertekende bumpers en deurpanelen die hun sierlijsten achterwege laten. Kopers kunnen ook voor een satijnen lakfinish opteren, die de SVAd verder van zijn stalgenoten onderscheidt. Vanbinnen maken vooral de stoelen het verschil. Niet zozeer door een uitgesproken kuipvorm, wel door het dubbel gestikt ‘Quilted Windsor Leather’ dat naar wens in contrasterende kleuren wordt afgeleverd. Ook het sportstuur met aluminium schakelflippers is uniek, terwijl de draaischakelaars op het dashboard een diamant-achtige finish krijgen. Het oogt bijzonder smaakvol, maar dat mag ook wel voor die prijs.
De bekende V8 met supercharger levert hier 550 pk en 680 Nm vanaf 2.500 tpm. Dat monsterkoppel gaat via een puike achttrapsautomaat van ZF naar de vier wielen, met de mogelijkheid om tot 50% van het vermogen naar de vooras te sturen. Daarmee zit je naar wens in 4,5 seconden aan de 100 km/h en stopt de naald pas bij 274 km/h. Reden temeer voor SVO om zijn eigen settings op tal van functies toe te passen. Zoals er zijn: de kalibratie van het sperdifferentieel op de achteras, de stuurweerstand in de personaliseerbare rijmodi en natuurlijk ook de luchtvering.
Op de weg resulteert dat in een behendige voortrein, die bijgestaan wordt door een duwende achteras om initieel onderstuur in de kiem te smoren. Strepen ga je er op de openbare weg niet mee trekken, maar dat is ook niet de bedoeling van de SVAd-badge. Wel om gezwind kilometers te malen, ook al wreekt het forse gewicht zich uiteindelijk op de remmen die al dat geweld moeten afstoppen.
LUCHTVERING
Wat de Velar SVAd vooral van concurrenten als de BMW X4 M en de Mercedes-AMG GLC Coupé 63 S onderscheidt, is dat zijn offroad-prestaties nauwelijks onder het Dynamic-achtervoegsel lijden. Het geheim zit hem in de luchtvering, die tot 90 millimeter extra grondspeling geeft om de Rover in deze Range te ontsluiten. Samen met het bekende All Terrain Progress Control en Terrain Response 2 wordt terrein rijden daarmee vereenvoudigd tot goed mikken en gedoseerd gas geven, omdat de V8 al bij de minste beroering van het gaspedaal in actie komt. Een turbodiesel doet het op dat vlak nog steeds beter, maar toch is het fijn om te zien dat de toevoeging van de SVAd-badge nauwelijks afbreuk doet aan het DNA van het merk.
Kortom: de Velar SVAd speelt zowel binnen als buiten zijn groep een dubbelrol die geen ander hem zo snel nadoet. Tel daar nog een ontwerp bij dat al meermaals met designprijzen bekroond is en je begrijpt waarom SVO terecht trots is op de SVAd-versie van de Velar, ook al is het geen heuse SVR geworden en heeft de Range Rover SV Coupé er te elfder ure voor moeten wijken. Of zoals ze bij SVO zeggen: je moet keuzes maken in het leven, hoewel dat met een alles kunner als de Velar SV Autobiography Dynamic Edition juist niet hoeft.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Jeckyll
- +Hyde
- -Zwaar
- -Prijzig
Had je deze auto's al gezien?

Land Rover Range Rover Velar P300Turbo R-Dynamic AWD PANO | MEMORY | LEDER | FULL LED | CAMERA | CARPLAY | STOELVERW | BLINDSPOT | LMV 21''
- 2019
- 50.942 km

Land Rover Range Rover Velar 2.0 I4 Turbo AWD R-Dynamic SE
- 2018
- 73.000 km

Land Rover Range Rover Velar 2.0 P250 Turbo AWD R-Dynamic SE | Adaptive cruise | Panorama | Clima | Leder | Metalic | 1e eig. |
- 2020
- 49.974 km