Range Rover Sport P400 MHEV - Eerste rijtest

Allemaal op een rijtje

Range Rover Sport
AutoWeek 34 2019
AutoWeek 34 2019

Je leest het in AutoWeek 34 2019

Na Mercedes brengt nu ook Land Rover de zes-in-lijn benzinemotor terug. In een Range Rover Sport kijken wat de nieuwe motor te bieden heeft.

Nadat alle autofabrikanten op BMW na de zes-in-lijn in de steek hadden gelaten ten gunste van de compactere V6, is er een merkbare ommekeer gaande. Het begon bij Mercedes, dat een nieuwe zescilinder lijnmotor introduceerde in zijn CLS 53 AMG. Die motor vond vervolgens zijn weg naar andere modellen van het merk, zij het met minder vermogen.

En nu volgt de volgende grote fabrikant: Jaguar Land Rover lanceert een gloednieuwe zes-in-lijn, een 3.0. Dit heeft alles te maken met het besparen op ontwikkelingskosten: net als BMW en Mercedes gaan de Engelsen zowel hun diesels als benzinemotoren modulair bouwen. Een 2,0-liter viercilinder is dan in de basis hetzelfde als de zes-in-lijn, maar dan met twee cilinders minder. BMW zet dit zelfs door naar een drie cilinder, een motor waarvoor Mercedes en Land Rover vooralsnog geen plannen hebben. Mercedes haalt zijn kleinere motoren bij Renault, en Jaguar en Land Rover hebben vooralsnog niets kleiners dan tweeliter nodig.

De nieuwe zes-in-lijn benzinemotor van de Engelsen debuteert in de Range Rover Sport en vervangt daar de geblazen V6. Die oude motor zal in alle andere modellen van Jaguar en Land Rover worden vervangen, waarbij men bij sommige auto’s wacht op een nieuwe generatie. In de Range Rover Sport krijgt de motor 400 pk, toch wat meer dan de V6 die hij vervangt. De motor heeft zowel een turbo als een elektrische compressor of supercharger, een techniek die we ook bij de nieuwe dieselmotoren van Audi zien. Omdat de supercharger weinig tijd nodig heeft om op te spoelen, is het turbogat bij de motor zo goed als geëlimineerd. De zescilinder loopt prachtig en is niet bang voor hoge toeren.

De motor is aan de bekende achttraps automaat van ZF gekoppeld. Deze gaat soepel overweg met de nieuwe motor, al weet BMW nog meer uit de transmissie te halen. Dankzij de montage van een 48 volt-systeem is de aandrijflijn bovendien een mild-hybrid, die elektrische kracht opslaat bij remacties om deze weer in te zetten bij accelereren. Ook dit spaart CO2 en dat tikt aan: in dit segment kost elke gram je € 429 aan bpm.

KRACHTIG

Qua vermogen is de 400 pk meer dan genoeg voor de auto. Het blok maakt de V8-varianten eigenlijk overbodig, maar in dat segment geldt ratio natuurlijk niet altijd: kopers van een SVR-versie volgen meer hun hart dan hun boekhouder en dat is hun goed recht. Voor normaal gebruik is de nieuwe Ingenium-motor echter fantastisch. Ondanks het wagengewicht van 2.400 kilo maakt hij de auto relatief vlot en dankzij het hoge koppel van 550 Nm wals je indien nodig door en over elk terrein. De nieuwe motor klinkt bovendien erg fijn, een ingetogen mooie, zuivere toon die past bij het karakter van de Range Rover Sport.

Want ondanks zijn uitmuntende terreinprestaties is het een super-de-luxe apparaat, wat in onze demo extra tot uitdrukking komt door het rode leer en het alcantara op het stuurwiel. In vergelijking met directe concurrenten als de BMW X5 en de Audi Q7 en Q8 valt vooral op hoe hoog je zit. Hierdoor krijg je nog meer een king-of-the-road-gevoel dan in vergelijkbare auto’s. Het onderstel is stevig genoeg om goed overweg te kunnen met bochten, maar sereen rijgedrag past beter bij de auto dan een stevig potje hoeken. Qua multimediatechnieken en actieve veilig heids systemen haalt de Range Rover het ook niet bij zijn Duitse tegenstrevers, maar de nieuwe updats zorgen ervoor dat het multimediasysteem geen ergernissen meer opwekt.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Uitstekende nieuwe motor
  • +Merkbaar zuiniger dan voorheen
  • -Nog altijd forse gebruikskosten
  • -Concurrenten zijn ruimer

Signalement

Merk Land Rover
Model Range Rover Sport P400e PHEV HSE Dynamic
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 107.484

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 297 kW / 404 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 640 Nm bij 1.500 tpm
Accu capaciteit (bruto) 13 kWh
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 4.879 mm / 1.984 mm / 1.803 mm
Wielbasis 2.923 mm
Massa leeg 2.539 kg
Laadvermogen 661 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.500 kg / 750 kg
Banden275/45R21Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,7 s
Brandstofverbruik 2,8 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 76 g/km